۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۵۱

محض اطلاع وزیر جهاد کشاورزی؛ وضعیت باغداری در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به همین شکل است و در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد که نگاهی گذرا داشته باشیم باغداری نوین دیده نمی‌شود.             به گزارش پیوارنیوز/ قرار است محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی سفری یک روزه به استان کهگیلویه […]

ارسال توسط :
پ
پ

محض اطلاع وزیر جهاد کشاورزی؛ وضعیت باغداری در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به همین شکل است و در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد که نگاهی گذرا داشته باشیم باغداری نوین دیده نمی‌شود.

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

به گزارش پیوارنیوز/ قرار است محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی سفری یک روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد و در این سفر بنا به گزارش مسوولان جهاد کشاورزی استان چند طرح را افتتاح کند.

استانی که مبنای اقتصاد خانواده آن بر پایه کشاورزی از ابتدا شکل گرفته بود اکنون آن چنان که آمار می‌گوید چرخ اقتصاد آن که مبتنی بر تولید و اشتغال باشد بر پایه کشاورزی نمی‌چرخد و اصولا استان کهگیلویه و بویراحمد کشاورزی پویایی ندارد.

استانی که به طور واضح و آشکار کشت یک دست و گسترده به مانند آن چه در استان‌های دیگر دیده می‌شود تاکنون نداشته و اراضی کشاورزی آن بدون هر گونه برنامه‌ای به صورت جسته و گریخته و نه بر اساس اصول علمی کشاورزی به زیر کشت محصولات متنوع می‌رود.

وضعیت باغداری در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به همین شکل است و در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد که نگاهی گذرا داشته باشیم باغداری نوین دیده نمی‌شود.

در کنار این مشکل بنیادین که در کشاورزی استان وجود دارد باید به نبود صنایع تبدیلی و فرآوری و همچنین سردخانه‌ها و دیگر زیرساخت‌ها اشاره کرد که موجب شده همان محصول اندک باغداران استان هر ساله به تاراج رود.

استانی که می‌توانست از همان ابتدا اقتصاد خود را بر پایه کشاورزی بنا نهد نتوانست به دلیل بی‌برنامگی حاصل از سیاسی‌کاری حتی در حوزه کشاورزی و همچنین عدم آموزش کشاورزان و بهره‌وران از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کند.

وزیر جهاد کشاورزی در سال‌های سخت تحریم که رهبری معظم انقلاب نسخه اقتصاد مقاومتی را برای نجات کشور پیچیده‌اند با تدبیر بیشتر می‌توانست از ظرفیت چنین استان‌هایی در راستای کمک به تولید محصولات زراعی و باغی استفاده بیشتری کند که چنین نشد و همه ظرفیت‌ها و بسترهای خدادادی به هرز رفت.

هر چند به برکت نظام جمهوری اسلامی تاکنون در بخش کشاورزی اقدامات بسیار خوبی از جمله ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ آب و آبیاری نوین و سایر اقدامات انجام شده اما استانی که قابلیت‌های بالا در تولید محصولات زراعی و باغی دارد نباید چنین وضعیتی داشته باشد.

وقتی به همین آمار بسیار ضعیف صادرات محصولات استان به سایر کشورها نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که در همین چرخه ضعیف هم جای محصولات کشاورزی و باغی استان به چه میزان خالی است.

انتهای پیام/ط-الف

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.