اطلاعیه ها

پیام تسلیت مدیر کل دفتر امورشهری وشوراهای استانداری درپی درگذشت سرپرست سابق شهرداری یاسوج شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد با حضور محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: سد خرسان خیر، سد آبریز بله / محسنی‌اژه‌ای: با اختلاف‌نظر در خصوص سدها به هیچ نقطه مطلوبی نخواهیم رسید / اگر مسئولان قول دهند در زمینه سد آبریز به یک جمع‌بندی مطلوب برسند من نیز از آن دفاع خواهم کرد دشمن به‌دنبال کاهش دلبستگی نسل جدید به ارزش‌های انقلاب است/حفظ شأن والای روحانیت ضروری است موضوع «حل اختلاف» را به متن مردم، مجالس، آموزش و پرورش ببریم/لازم است ترتیبی اتخاذ شود که مقوله حل اختلاف ، منحصر به اقدامات شورای حل اختلاف نشود بازدید میدانی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه از روند تکمیل ساخت ساختمان پزشکی قانونی شهرستان دنا چرا باید پروژه‌هایی در استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری برسند که فاقد مجوز زیست محیطی هستند؟/پرونده وزیر جهاد کشاورزی سابق چه شد و به کجا رسید؟ یک هکتار از اراضی حاشیه رودخانه بشار در یاسوج آزادسازی شد حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در رأس هیئت عالی قضایی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند

احتمال جهش کرونا در ایران
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا ضمن ارائه توضيحاني پيرامون روند بيماري و واکسيناسيون کرونا در کشور، کمبود دارو، جهش‌هاي ويروس و...گفت: آرزوي ما اين است که همه چيز حضوري شود زيرا مباحث آموزشي آسيب جدي ديدند. بحث اين را داريم که انشالله از اول مهر مدارس و دانشگاه‌ها بازگشايي شود و برنامه ريزي کرديم از مرداد ماه معلمين و اساتيد دانشگاهي هم واکسينه شوند که بتوانند کلاس برگزار کنند.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛دکتر عليرضا رئيسي، گفت: وضعيت کشور به شکلي است که از قله بيماري عبور کرديم اما بايد بدانيم از نظر زماني بستري‌ها و فوتي‌ها معمولا تاخير ۱۲ روزه دارند يعني حتي اگر کاملا سير نزولي طي کنيم و به کف برسيم بازهم تا چند روز بعد مرگ و مير ادامه خواهد يافت به همين دليل هم است که تعداد شهر قرمز کم شده است اما تعداد شهر نارنجي اضذفه شده و هنوز خطر وجود دارد. انتطار داريم طي هفته‌هاي آينده اين سير نزولي ادامه پيدا کند و به مرحله‌اي برسيم که تعداد ورودي به بيمارستان و مرگ و مير کاهش يابد. تعداد ورودي بيمارستان‌ها کاهش يابد.

 

وي افزود: ما چند شهر کوچک داريم که هنوز به قله بيماري نرسيدند و ۴۶ شهر قرمز داريم که ميزان بستري آنها نسبت به ۱۰۰ هزار جمعيت بالا است. نکته خوب اين است که ۲۶ استان از قله عبور کردند و سير نزولي طي مي‌کنند. از ۵ استان ديگرهم ۲ يا ۳ استان سير نزولي آغاز شده و ۱ يا دو استان هم به قله رسيدند. ما در طي روندي که داشتيم و تجربه خوزستان به اين شکل بود که اهواز و جنوب خوزستان به قله رسيد ولي بعد از يک هفته چون ساير شهرها به قله رسيدند، دوباره پيک زد. بنابراين نبايد دچار ساده‌انگاري شد.

 

شناسايي جهش‌هاي هندي و آفريقاي جنوبي در کشور

وي درباره شيوع موارد ويروس جهش يافته کرونا در کشور، اظهار کرد: موارد تاييد شده سوش هندي در جنوب کشور در استان بوشهر و هرمزگان داريم و سوش آفريقاي جنوبي تاييد شده در هرمزگان و آذربايجان غربي داريم. با هوشياري و تجربه‌اي که دانشگاه‌ها کسب کردند توانستند بيماري را کنترل کنند. اکثر مبتلايان شناسايي شده خارجي هستند و قرنطينه کامل شدند اين افرادي هم که تاکنون مبتلا بودن و قرنطينه شدند مرگ و مير نداشتند.

 

رئيسي تاکيد کرد: وقتي ميگوييم ويروس هندي فکر نکنيم ويروس فقط از هند آمده است و فکر نکنيم جهش‌ها تنها مربوط به کشورهاي ديگر است، حتي در ايران هم احتمال بروز جهش وجود دارد. اگر مثلا يک جهشِ حتي آفريقايي در ايران پيدا کرديم به معناي آن نيست که الزاما از آفريقا آمده، ممکن است ويروس ايراني باشد که جهشي مشابه ويروس آفريقايي داشته است. تا زماني که ايمن سازي جامعه تا ۷۰ درصد کامل نشود در هر برخورد با ويروس احتمال بروز جهش وجود دارد.هر زماني که در معرض ويروس قرار بگيريم و پروتکل رعايت نکنيم احتمال افزايش تعداد بيماران وجود دارد. با افزايش تعداد مبتلايان و تجمع آنها پيک رخ مي‌دهد.

 

وي افزود: علي رغم اينکه ويروس در کشور رصد مي‌شود اما جهشي مخصوص کشور که باعث بيماري زايي بيشتر باشد مشاهده نشده است و اگر هم بوده مشابه ويروس‌هاي آفريقا، هند و برزيل بوده است‌.

 

رئيسي، اظهار کرد: با واکسيناسيون ۷۰ درصد افراد دنيا زنجيره انتقال قطع مي‌شود اما واکسن سازهاي دنيا آمادگي دارند که بر اساس ويروس‌هاي جهش يافته واکسن را تغيير دهند مانند واکسن آنفلوآنزا که جهش هاي شايع آن سال را انتخاب کرده و بر عليه آن واکسن ميسازند. الان واکسن کووايران برکت در برابر ويروس جهش يافته انگليسي کاملا موثر است و امروز هم درخواست داشتند که اگر سوش هندي و آفريقاي جنوبي را در اختيارشان بگذاريم مي‌توانند امتحان کنند که واکسن در مقابل جهش‌ها چقدر کارا است.

 

راهکارهاي مديريت پيک چهارم کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت، ادامه داد: در کشور ما با آغاز علائم پيک چهارم تصميماتي بسيار خوب اتخاذ شد و هيچ بيماري پشت درب بيمارستان نماند. با شروع پيک چهارم عمل‌هاي غيراورژانسي لغو شد و بيشترين تجهيز مراکز سرپايي را داشتيم و روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بيمار در سطح ۱ ويزيت کرديم.

 

در وهله سوم بستري موقت راه‌اندازي شد به اين صورت که فرد براي دريافت رمدسيوير به بيمارستان مي‌آمد و دارو را دريافت ميکرد و در خانه استراحت ميکرد و يک تخت به ده ها بيمار اختصاص يافت. در اوج پيک سوم ۲۳ هزار بيمار بر تخت‌ها بستري مي‌شدند و در پيک چهارم پيش‌بيني کرديم ۶۰ تا ۶۵ هزار تخت آماده باشد. راه حل ديگري هم انديشيده شد که البته عملي نشد و آن هم اين بود که بيمارستان صحرايي را به حياط بيمارستان‌ها بياوريم زيرا مهم ترين دارو براي اين بيماران اکسيژن درماني خوب است. علي رغم اين که به ۴۵ هزار بيمار در پيک چهارم رسيديم اما نيازي به تخت اضافه نداشتيم.

 

گزارش‌هايي از کمبود رمدسيوير و دستور واردات آن

وي درباره گزارش‌هايي از کمبود داروي رمدسيوير، بيان کرد: اولا تعداد بيماران در اين پيک افزايش يافت دوما در هنگام درمان سرپايي داروها را مي‌دهيم و بيمار به خانه مي‌رود اما برخي ديگر هم بدحال نيستند که بستري شوند اما صرفا براي دريافت رمدسيوير بستري مي‌شوند اما اگر در مرحله اوليه رمدسيوير دريافت کنند بسيار موثر خواهد بود.

 

يکي از افتخارات ما توليد داخلي رمدسيوير بود. هر آمپول رمدسيوير خارج از ايران ۳۹۰ دلار است و در ايران با ۲۰ دلار توليد مي‌شود. حدود ۸۰۰۰ نفر در روز بستري در بيمارستان‌ها داريم چه رمدسيوير دريافت مي‌کنند و معادل ۱۵۰ هزار بيمار بستري، بيماران سرپايي رمدسيوير دريافت کردند. کمبود دارو در اين پيک بزرگ داشتيم و با توجه به حجم بالاي رمدسيوير که از توليد داخل استفاده مي‌شد، وزير دستور دادند تا رمدسيوير از خارج از کشور هم وارد شود.

 

وي درباره تجويز داروهاي درمان کرونا، گفت: در عالم پزشکي، هر پزشک تشخيص خود را دارد البته درمورد کرونا ويروس راهنماي باليني به بيمارستان‌ها ارائه شده است. با توجه به شرايط هر بيمار دارو تجويز مي‌شود، مثلا فاويپيراوير را نمي‌توان به همه بيماران داد. پزشکان و تجويز کنندگان بايد روند يکساني داشته باشند.

 

رئيسي ادامه داد: سايت salamat.gov.ir براي اين راه اندازي شده است که آن دسته افراد بالاي ۸۰ سال که تاکنون واکسن دريافت نکردند و با آنها تماس گرفته نشده است در اين سامانه با ثبت کد ملي و شماره تلفن ثبت نام کنند تا همکاران من براي واکسيناسيون با آنها تماس بگيرند. در سامانه‌هاي ما اسامي اکثر افراد وجود دارد، در صوتي که پس از يک هفته از آغاز واکسيناسيون آن گروه سني با آنها تماس نگرفتيم مي‌توانند به سايت مراجعه کنند.

 

اين صف‌هايي که برلي واکسيناسيون در تهران شکل گرفت به اين دليل است که افراد بدون تماس قبلي خودشان به مراکز مراجعه کردند. از هفته آينده قرار است واکسيناسيون ۷۵ سال به بالا آغاز شود و اين به معناي آن نيست که سهميه واکسن ۸۰ سال به بالا سوخت مي‌شود و هنوز فرصت وجود دارد.

 

با ورود به سامانه مذکور مراکز نزديک به محل زندگي فرد پيشنهاد مي‌شود و او انتخاب مي‌کند و مراقب سلامت آن مرکز مطلع خواهد شد. کساني که امروز در سامانه ثبت نام کردند، از روز سه شنبه نوبت تزريق واکسن دريافت خواهند کرد.

 

واکسن بيماران خاص چه زماني تزريق مي‌شود؟

وي درباره واکسيناسيون بيماران خاص، اظهار کرد: فاز دوم قسمت گروه‌هاي سني است و قسمت دوم بيماران خاص هستند. اواخر خرداد نوبت واکسيماسيون بيماران خاص شامل مبتلايان سرطان فعال، افراد پيوند عضو شده، دياليزي، مبتلايان تالاسمي، هموفيلي و… است. ما بانک اطلاعاتي اين افراد را از بيمه تامين اجتماعي و سلامت داريم و به آنها پيامک مي‌دهيم.

 

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا، بيان کرد: اولين واکسن، بهترين واکسن است. اطمينان زماني کسب مي‌شود که واکسن مراحل خود را طي کرده و مجوز دريافت کرده است. نمي‌توان گفت يک واکسن خاص براي همه خوب است، واکسن‌ها ممکن است عوارض متفاوتي در افراد ايجاد داشته باشند يا هيچ عارضه‌اي هم ديده نشود.

 

واکسن زيادي در اختيار نيست که بخواهيم انتخاب شخصي داشته باشيم اما خب تصميم گيري‌هاي موردي وجود دارد که مثلا ما اعلام کرديم واکسن آسترازنيکا به زير ۵۰ ساله‌ها تزريق شود. واردات واکسن بسيار فرايند سخت و پيچيده دارد. يکي از برنامه‌هاي ما استفاده از سالن‌هاي بزرگ و ورزشي براي واکسيناسيون است. يکي از برنامه‌هاي تهران اين است که در پارکينگ فروشگاه‌هاي بزرگ و يا مراکز شماره گذاري پلاک خودرو براي واکسيناسيون ماشيني استفاده کنيم.

 

وي افزود: در مورد آزمون‌هاي تحت نظر وزارت آموزش پرورش نيز آزمون پايه نهم حضوري و از تاريخ ۲۷ ارديبهشت تا ۲۴ خرداد ماه و آزمون پايه دوازدهم نيز به شکل حضوري از تاريخ ۲۷ ارديبهشت تا ۲۴ خرداد ماه خواهد بود. آزمون سنجش ملي پايه ششم در ۲۵ ارديبهشت به شکل حضوري برگزار مي‌شود و آزمون سمپاد در تاريخ ۲۰ و ۲۱ خرداد برگزار مي‌شود و آزمون مرحله دوم المپيادهاي علمي دانش آمپزان در تاريخ ۲۴ تا ۲۶ ارديبهشت و مرحله دوم آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد به صورت خضوري خواهد بود. آزمون‌هاي استخدامي و آزمون‌ها با تعداد کم نيز در موعد خودش برگزار مي‌شود.

 

رئيسي درمورد برگزاري آزمونها، گفت: آزمونها را بايد به ۲ قسمت تقسيم کنيم، آنها که زير نظر آموزش پرورش هستند ‌و آنها که زير نظر وزارت علوم هستند. کنکور سراسري در تاريخ ۹و ۱۰و ۱۱و ۱۲ تير ماه برگزار خواهد شد در واقع وزير علوم و آموزش پرورش نظراتي دادند و ستاد اين تصميم را گرفت. ساير آزمون‌ها مانند کارشناسي ارشد ناپيوسته در ۶و ۷و ۸ مرداد ماه برگزار مي‌شود ، آزمون کارداني به کارشناسي ناپيوسته ۲۲ مرداد، آزمون کانون وکلا ۲۵ تيرماه، آزمون نظام مهندسي ۱۳و ۱۴ و ۱۵ مرداد ماه برگزار مي‌شود.

 

وي افزود: درمورد آزمون‌ها مسائل در کميته تخصصي مطرح شد و همه نظر دادند. در مورد امتحانه پايه نهم و دوازدهم و کنکور سراسري قرار است وزاري آموزش و پرورش و علوم توضيحات بيشتري به مردم بدهند.

 

وي درباره احتمال بروز پيک پنجم کرونا تاکيد کرد: آرزوي ما اين است که همه چيز حضوري شود زيرا مباحث آموزشي آسيب جدي ديدند. بحث اين را داريم که انشالله از اول مهر مدارس و دانشگاه‌ها بازگشايي شود و برنامه ريزي کرديم از مرداد ماه معلمين و اساتيد دانشگاهي هم واکسينه شوند که بتوانند کلاس برگزار کنند.

وي درباره سفرهاي عيد فطر تاکيد کرد: اين بار ممنوعيت اعمال خواهد شد يعني پليس حصور دارد و جرايم صورت ميگيرد و ديگر رنگ بندي مهم نيست و ممنوعيت از سه شنبه اين هفته تا شنبه هفته بعد اعمال مي‌شود.

 

وي افزود: درباره فعاليت مشاغل در شهرهاي قرمز فقط مشاغل گروه ۱ و در شهرهاي نارنجي مشاعل گروه ۱ و ۲ فعال بودن که تصميم گرفته شد مشاغل گروه ۱ و ۲ در شهرهاي نارنجي و قرمز به مدت ۲ هفته فعال باشند اما اگر صنفي دوار تخلف شود جريمه شديدتر شده است به اين صورت که تخلف صنف در شهر قرمز موجب مي‌شود به مدت ۳ هفته پلمب شود که اين مدت براي شهر نارنجي ۲ هفته است‌. يادمان نمي‌رود که اصناف چگونه با ما همراهي کردند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.