شايعه عجيب درباره علت خشکسالي
۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰:۵۰
امسال خشکسالي خسارت زيادي را به بخش کشاورزي وارد کرد اما برخي شايعات در فضاي مجازي براي خشکسالي علت جالب و عجيبي قائل مي‌شوند.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ شايعه‌اي در جلفايِ آذربايجان شرقي دهان به دهان مي‌چرخد با اين مضمون که « به دليل وجود باغ‌هاي زياد زردآلو برخي کشاورزان در زمين‌هاي خود دستگاه‌ ضد تگرگ کار گذاشتند و کنترل اين دستگاه‌ها دست افراد غير متخصص قرار گرفته تا چنانچه ابري درد آسمان ديده شود آنها با سامانه‌هاي ضد تگرگ شروع به شليک کنند تا ابرها را پراکنده کرده و تگرگ نيايد که به باغ‌هاي زردآلو خسارت بزند.»

 

اما اين شايعات تا چه اندازه صحت دارد؟ رييس اتحاديه ماشين آلات کشاورزي در اين زمينه توضيح مي‌دهد: سامانه ضد تگرگ پنج سال است که وارد ايران شده است. قيمت اين دستگاه‌‌ها با نصب و راه‌اندازي بين ۱۰۰ تا ۱۲۰ ميليون تومان تمام مي‌شود و هر چند برخي مدعي هستند اين سامانه ضد تگرگ باعث ناباروري ابرها مي‌شود اما اين دستگاه هيچ خطري براي باروري ابرها ندارد.

 

علي توسطي گفت: زماني که تگرگ مي‌آيد کشاورزان خسارت‌هاي ميلياردي مي‌بينند. بنابراين براي جلوگيري از خسارت‌ها، اين سامانه ضد تگرگ را در محدوده ۱۰۰ هکتاري باغ‌ها نصب کرده و اين دستگاه‌ها مي‌توانند تا شعاع ۵۰۰ متري را پوشش دهند.

 

او درباره شيوه کار اين سامانه هم توضيح داد: با ارتعاشات صوتي و حرارتي به لولاي هسته مرکزي، مولکول تگرگ‌ها شکسته و تبديل به باران مي‌شود و چنانچه نصب اين دستگاه‌ها غير استاندارد بود، براي آن خط اعتباري و تسهيلات از سوي جهاد کشاورزي در نظر گرفته نمي‌شد.

 

توسطي مي‌گويد که کشاورزي در کشورهايي مانند امريکا و هلند بسيار فناوري محور است و به همين دليل آنها سود اقتصادي بزرگي از اين بخش مي‌برند اما در ايران نسبت به ورود فناوري مقاومت‌هاي زيادي وجود دارد.

 

گفتني است اخيرا در فضاي مجازي برخي مردم نسبت به سامانه‌هاي ضد تگرگ موضع گرفته و ابراز نگراني مي‌کنند. چرا که آنها معتقدند که سامانه ضد تگرگ روي ميزان بارندگي و خشکسالي تاثير گذار بوده و مانع بارندگي مي‌شود!

 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.