اطلاعیه ها

پیام تسلیت مدیر کل دفتر امورشهری وشوراهای استانداری درپی درگذشت سرپرست سابق شهرداری یاسوج شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد با حضور محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: سد خرسان خیر، سد آبریز بله / محسنی‌اژه‌ای: با اختلاف‌نظر در خصوص سدها به هیچ نقطه مطلوبی نخواهیم رسید / اگر مسئولان قول دهند در زمینه سد آبریز به یک جمع‌بندی مطلوب برسند من نیز از آن دفاع خواهم کرد دشمن به‌دنبال کاهش دلبستگی نسل جدید به ارزش‌های انقلاب است/حفظ شأن والای روحانیت ضروری است موضوع «حل اختلاف» را به متن مردم، مجالس، آموزش و پرورش ببریم/لازم است ترتیبی اتخاذ شود که مقوله حل اختلاف ، منحصر به اقدامات شورای حل اختلاف نشود بازدید میدانی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه از روند تکمیل ساخت ساختمان پزشکی قانونی شهرستان دنا چرا باید پروژه‌هایی در استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری برسند که فاقد مجوز زیست محیطی هستند؟/پرونده وزیر جهاد کشاورزی سابق چه شد و به کجا رسید؟ یک هکتار از اراضی حاشیه رودخانه بشار در یاسوج آزادسازی شد حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در رأس هیئت عالی قضایی به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند

برگزاری سوّمین دوره‌ی طرح ملّی «فصل سخن» در جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه‌وبویراحمد
۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
سوّمین دوره‌ی طرح ملّی «فصل سخن» با حضور دکتر علی‌اصغر غفوری، عضو هئیت علمی دانشگاه یاسوج و مدرّس زبان و ادبیّات فارسی با موضوع نقد کتاب «آموزش ویراستاری و درست‌نویسی» نوشته‌ی «دکتر حسن ذوالفقاری» برگزارشد.
ارسال توسط : نویسنده : زینب خوش اندیش منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ دکتر علی اصغر غفوری، عضو هئیت علمی دانشگاه یاسوج، گفت: «باید به درست نوشتن در همه‌ی سطوح زبان، از واژه‌ها گرفته تا جمله‌بندی، توجّه‌کنیم؛ به‌خصوص در رسانه‌ها، به‌ویژه در صداوسیما، باید دقّت کافی در این زمینه مبذول‌شود.».

وی با تأکید بر سخنان مقام معظّم رهبری در سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸ و در شب ولادت باسعادت حضرت امام حسن مجتبی ـ علیه‌السّلام ـ در دیدار جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیش‌کسوت با ایشان، با اشاره به اهمّیّت زبان فارسی اظهارداشت: «رهبر معظّم انقلاب با بیان این که “من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم؛ زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.” توجّه و نگرانی خویش را نسبت به اهمّیّت این موضوع نشان‌دادند.».

وی در ادامه گفت: «ویرایش به چهار نوع اصلی زبانی، فنّی، محتوایی‌ـ‌ساختاری و ویرایش تخصّصی تقسیم‌می‌شود که معمولاً اسامی آن را اشتباه می‌گویند.».

دکتر غفوری اظهارداشت: «در ویرایش تخصّصی هر نوشته ازلحاظ محتوای علمی بررسی و اشکالات آن برطرف‌می‌شود؛ امّا در ویرایش محتوایی‌ـ‌ساختاری چیدمان نوشته و فصل‌بندی آن بررسی و اشکالات آن برطرف‌می‌شود.».

این عضو هئیت علمی دانشگاه به وظایف ویراستار اشاره‌کرد و گفت: «ویراستاری نیازمند ظریف‌کاری است که توجّه به جزئیّات در آن ضروری است و در این مورد خانم‌ها بهتر عمل‌می‌کنند.».

وی ادامه داد: «با برگزاری کلاس‌ها، نشست‌ها‌ و کارگاه‌های ویراستاری باید بتوانیم قدمی در مسیر شناخت بهتر زبان فارسی و نگه‌داشتن آن از آسیب و انحراف برداریم؛ هرچند به موضوع نقد کتاب‌های ویراستاری چندان توجّه‌نمی‌‌شود.».

این استاد دانشگاه درضمن بررسی چکیده‌ی کتاب «آموزش ویراستاری و درست‌نویسی» اثر «حسن ذوالفقاری» خاطرنشان‌کرد: «خیلی‌ها گمان دارند که چکیده‌ی نوشته‌ها، ازجمله مقاله، پایان‌نامه و کتاب به معنای خلاصه‌ی آن‌هاست؛ درحالی‌که “چکیده” اصطلاحی است که به‌معنای واقعی معرّفی‌کننده‌ی این گونه نوشته‌هاست.».

وی در پاسخ به سؤال یکی از کاربران مبنی بر این که «آیا درست نوشتن مختصّ قشر خاصّی است؟» بیان‌کرد: «باید وقتی قلم به دست گرفتیم، حتّی یک پیام ساده را به بهترین شکل ممکن بنویسیم؛ پس همه در مسئله‌ی درست‌نویسی مسئول اند و این موضوع به قشر خاصّی مختصّ نیست.».

دکتر غفوری افزود: در کتاب «آموزش ویراستاری و درست‌نویسی» که آموزشی است، مؤلّف محترم و آگاه‌به‌موضوع خیلی فنّی و علمی به مباحث پرداخته‌اند؛ امّا یکی از نقص‌های کتاب این است که مطالبی که خود نویسنده به آن واقف اند، آن گونه که شایسته است، در کتاب رعایت‌نشده‌است.». وی در این خصوص ایرادات و اشکالات رسم‌الخطّی و نگارشی متعدّدی از این کتاب را با بررسی عناوین و مطالب آن به حاضران یادآوری نمود.

این استاد دانشگاه تصریح‌کرد: «از ویژگی‌های مثبت کتاب تمرین‌هایی است که در کتاب وجوددارد و خوانندگان می‌توانند با آن‌ها به‌گونه‌ای تمرین و خودآزمایی کنند.».

دکتر غفوری گفت: «زبان معیار زبان رسمی کشور است. وقتی عناصر مخصوص زبان شخصی و محاوره‌ای را به آن واردکنیم، باعث انحراف زبان معیار می‌شود.».

عضو هئیت علمی دانشگاه یاسوج در پاسخ به سؤال حاضران در این نشست مجازی در مورد تأثیر مطالعه‌ی بیشتر بر درست نوشتن گفت: «مطالعه‌ی فراوان حتماً بر درست نوشتن اثرگذار است؛ هر قدر بیشتر بخوانیم، درواقع مخزن و حافظه‌ی واژگانی ما غنیّ‌تر خواهدشد و با نوشته‌های خوب و معتبر هم بیشتر آشنا خواهیم‌شد؛ امّا درعینِ‌حال درست‌نویسی به‌معنای واقعی لوازم و شروطی دارد که ازجمله‌ی آن‌ها آشنایی با فنون زبانی، مخصوصاً دستور زبان است.».

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.