خطرات و آسیب‌های استفاده از مواد شوینده، ضد عفونی کننده و سفید کننده
۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به خطرات و آسیب‌های مواد شوینده، ضد عفونی کننده و سفید کننده توصیه کرد افراد در زمان خانه تکانی حتما موقع استفاده از این مواد که در روزهای پایانی سال و نزدیک عید نوروز استفاده می شود برخی نکات ایمنی را رعایت کنند.
ارسال توسط : نویسنده : زینب خوش اندیش منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ دکتر رحمت اله افشار توضیحاتی را در این خصوص به شرح زیر ارائه کرد:

۱٫بعد از هر بار شستشوی دست توصیه می‌شود از کرم‌های مرطوب کننده‌های غیرمعطر استفاده نمایید.

۲٫برای شستشوی مکرر دست‌ها در همه گیری بیماری کرونا، تا حد امکان از مواد شوینده ملایم بدون رنگ شیمیایی و غیر معطر استفاده کنید.

۳٫بعد از شستشوی دست‌ها، برای خشک کردن آب باقیمانده، دستمال کاغذی و یا پارچه را به آرامی بر روی دست ها قرار دهید. هیچگاه دستمال را با فشار بر روی سطوح دست ها نکشید! این عمل باعث تشدید خشکی، قرمزی و خارش دست ها می گردد.

۴٫اگر در طول روز در شرایط بیماری کرونا می‌بایست به طور مکرر دست ها را با صابون بشویید، باید از صابون‌های غیرمعطر و گلیسیرینه استفاده نمایید.

 

۵٫در موارد حاد درماتیت تماسی گاهی کمپرس آب سرد می‌تواند تا حدودی مانع از تشدید خارش و تورم ناحیه ملتهب شود.

۶٫افراد حساس و آلرژیک و یا با سابقه آلرژی پوستی بهتر است برای تمیز نمودن دست‌ها از مواد ضدعفونی کننده استفاده ننمایند! برای موارد معمول، شستشو با آب و صابون می‌تواند جایگزین مناسبی برای مصرف مواد ضدعفونی کننده باشد.

۷٫سعی کنید از تماس مواد معطر (ادکلن ها، اسانس‌ها و سایر مواد آرایشی معطر) با پوست دست پیشگیری نمایید!

۸٫به دلیل ایجاد بیماری‌های پوستی نظیر اگزما، درماتیت تماسی و کهیر که به دنبال استفاده زیاد از مواد شوینده به وجود می‌آید توصیه می‌شود بعد از هر بار شستشو از کرم‌های مرطوب کننده غیر معطر استفاده گردد.

۹٫مواد شوینده، ضدعفونی کننده و سفیدکننده را در کمد نگهداری کنید که در آن قفل شده و قابل دسترس بچه‌ها نباشند.

۱۰٫ قراردادن موادی از این دست در کابینت‌های زمینی آشپزخانه، ممکن است خطرات بسیاری را برای کودکان ایجاد کند.

۱۱٫اگر در خانه با یکی از مواد شوینده اسیدی و بازی، سفید کننده و سایر مشغول کار هستید و کودک شما در نزدیکی تان مشغول بازی است به هنگام ترک آن مکان حتی بطور موقتی برای جوابگویی زنگ در یا تلفن، کودک را به همراه خود ببرید.

۱۲٫بر روی بطری مواد شوینده حتما برچسبی حاوی نام کالا و جمله «خوردنی نیست» بچسبانید.

۱۳٫به هنگام استفاده از مواد شوینده از دستکش و عینک استفاده کنید، زیرا ممکن است این مواد قابل اشتعال و انفجار باشند.

۱۴٫اگر از مواد سفیدکننده و انواع اسیدها استفاده می کنید، مراقب باشید که به پوست، چشم و حتی لباس شما نپاشد. در صورتی که حتی قطره ای از آن با چشم شما تماس پیدا کرد، به سرعت چشم تان را با آب فراوان بشویید.

۱۵٫هنگامی که برای شستشوی سرویس های بهداشتی از مواد شوینده و سفید کننده مانند وایتکس استفاده می‌کنید، حتما پنجره‌ای را در آن مکان باز کرده و در صورت وجود هواکش، آن را روشن کنید. در ضمن برای شستشو از آب داغ استفاده نکنید، زیرا بخارات ناشی از محلول آب داغ و مواد شوینده، سبب مسمومیت تنفسی شود.

۱۶٫از کار با مواد شیمیایی قابل اشتعال در نزدیکی شعله گاز بپرهیزید، زیرا ممکن است همین بی احتیاطی سبب بروز آتش سوزی عظیمی در خانه‌تان شود.

۱۷٫هرگز مواد شوینده مختلف را با هم دیگر مخلوط نکنید؛ اگر یک محصول شوینده برای پاک کردن سطحی کافی و کارساز نباشد، ابتدا مواد قبلی را کاملا از روی سطح زدوده، سپس مواد جدید را استفاده کنید.

۱۸٫هنگام کار با مواد شوینده و پاک کننده ها از استعمال دخانیات پرهیز شود.

۱۹٫ بهتر است مواد شیمیایی در سرویس‌های بهداشتی و در محلی امن و دور از دسترس کودکان قرار داده شود.

۲۰٫ همواره ظروف مربوط به نگهداری مواد شوینده را مورد بررسی قرار دهید تا مایعات داخل آن به خارج نفوذ نکند.

۲۱٫مادران شیرده بیش از دیگر گروه ها در معرض آسیب پذیری مواد شیمیایی هستند، این افراد باید از تماس با سفیدکننده و ضدعفونی کننده ها پرهیز کنند.

۲۲٫ترکیب مواد شوینده یا پاک کننده‌ها با مواد سفیدکننده در فضای کوچکی مانند حمام یا دستشویی خطرناک است زیرا از فعل و انفعالات شیمیایی ترکیب این مواد گاز کلر آزاد شده که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک ایجاد می‌کندکه بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن در فضاهای کوچک علایم شدید تنفسی ایجاد می‌کند.

۲۳٫بدترین شکل استفاده از مواد پاک کننده و شوینده آن است که آن‌ها را با آب گرم مخلوط و یا از آن‌ها در محیط‌های بسته‌ای که بخار آب وجود دارد، استفاده کنند.

۲۴٫بهتر است از مواد شوینده و پاک کننده‌ای استفاده شود که آسیب کمتری می‌‌رساند، استفاده از پودرهای شوینده که آنزیم دارند، بسیار ایمن‌تر از استفاده ازمواد سفیدکننده‌ای است که بخار دارد.

۲۵٫از پاک کننده استاندارد و دارای مجوز پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو استفاده کنید، ازمصرف مواد شوینده و پاک کننده‌ها درفضاهای بسته خودداری کنید.

۲۶٫بخار متصاعد شده ازترکیب جوهرنمک و وایتکس بسیار برای چشم، پوست و ریه خطرناک است‌ و باید از ترکیب این ۲ ماده جداً اجتناب شود.

۲۷٫هنگام شست وشوى حمام و دستشویى از ماسک‌هاى محافظ استفاده کنید، پنجره‌ها را باز و تهویه را روشن کنید تا جریان هوا برقرار شود، توجه کنید بسیارى از مواد ضد عفونى کننده به راحتى از ماسک‌هاى کاغذى عبور مى‌کنند و مى‌توانند موجب آسیب ریه شوند.

۲۸٫تهویه مناسب محل، روشن کردن هواکش و بازکردن‌ ‌پنجره‌ها، استفاده نکردن از محلول‌هاى غلیظ و بستن دستمال ضخیم مرطوب برروی دهان و بینی می‌تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی‌ها وپیشگیرى ازاین مشکلات کمک کند..

۲۹٫به توصیه‌های ایمنی روی برچسب محصولات توجه کنید. مثل پوشیدن دستکش و ماسک هنگام استفاده ازمحصولات سوزاننده، استفاده ازمواد شوینده شیمیایی ممکن است باعث تشدید بیماری‌های قلبی- عروقی و ریوی شود.

۳۰٫موادشوینده شیمیایی روی زنان باردار، افراد مسن وکودکان بیشترآسیب رسان است، مطمئن شوید که استفاده، نگهداری و دفع موادشیمیایی، مطابق با دستورالعمل سازنده است.

۳۱٫درب محصولات شیمیایی و پاک کننده‌ها را محکم ببندید، در صورت جابجا کردن مواد، بقیه‌ ماده را در ظرف اصلی بازگردانید،

۳۲٫فرآورده‌های حاوی مواد شیمیایی پرخطر را در ظروف ویژه نگهداری کنید، هرگز برچسب روی ظروف موادشیمیایی را برندارید، اگر برچسب روی ظروف دچارپوسیدگی شده مجدداً روی آن بر چسب بزنید.

۳۳٫اولین و بهترین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هواست چرا که استنشاق هوای تازه، تنفس را تسهیل می‌کند و باعث ایجاد آرامش می‌‌شود.

۳۴٫استفاده از بُخور، به خصوص بُخور سرد بسیار کارآمد است خودداری از صحبت کردن، مفید است؛ ارجاع هرچه سریع تربه پزشک یا تماس با اورژانس ضروری است.

۳۵٫بر اساس گزارشات و بازرسی‌های بعمل آمده، متاسفانه موارد متعددی از فرآورده‌های ضد عفونی کننده تقلبی در بازاروجود دارد لذا ضروری می‌باشد فرآورده‌های ضد عفونی کننده از مراجع رسمی و قانونی، مانند داروخانه‌ها و فروشگاه های زنجیره‌ای معتبر تهیه شود.

۳۶٫بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل طبی (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از الکل همراه است.

۳۷٫برای شستشوی دست کودکان ترجیحا از آب و صابون استفاده شود و چنانچه نیاز به استفاده از فرآورده‌های الکلی می‌باشد، لازم است کودکان زیر ۶ سال این مواد را در حضور یک فرد بزرگسال استفاده نمایند تا از بروز مسمومیت خوراکی اتفاقی پیشگیری شود.

۳۸٫بهتر است از استفاده محلول‌های الکلی به صورت پوستی در نوزادان اجتناب شود، چرا که به عدم تکامل پوست نوزادان، الکل از سطح پوست جذب می شود و احتمال بروز مسمومیت در نوزادان را افزایش می دهد.

۳۹٫پس از شستشو و ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات با مواد مخصوص این امر، آنها را به خوبی با آب شسته و آبکشی نمایید، گاها باقیمانده این مواد از طریق سیستم گوارش وارد بدن شده و میتواند آسیب جدی و جبران ناپذیری بر بدن وارد کند.

۴۰-بهترین درصد خلوص الکل برای ضد عفونی کردن سطوح و دست ۷۰ درصد میباشد لذا از رقیق کردن بیش از اندازه با آب بپرهیزید.

۴۱٫ قبل از استفاده از فرآورده‌های ضدعفونی کننده، باید روش سمیت زدایی مندرج بر روی بسته بندی (سمیت استنشاقی، پوستی و یا خوراکی) و عوارض احتمالی ناشی از مصرف بیش از حد یا نادرست آن مطالعه گردد.

۴۲٫باید دقت شود که فرآورده ضدعفونی کننده برای چه نوع مصرفی اعم از خانگی یا صنعتی و یا استفاده برای سطوح یا پوست تهیه شده است و به طور کلی باید نحوه مصرف فرآورده به خوبی مطالعه و بر طبق آن عمل شود.

۴۳٫در صورت استفاده از الکل برای ضد عفونی کردن سطوح بایستی حدودا ۲۰ثانیه الکل در سطح باقی بماند و سپس خشک شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.