“بزرگیان” صدای حماسه گجستان و تنگ تامرادی بود
۰۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۰۱
هاشم قاسمی موردراز - خاموشی صدای حماسه سرای هم استانی مان *محمد جان بزرگیان* خواننده محبوب و زبر دست کهگیلویه وبویراحمدی داغی بزرگ بردل هنرمندان و هنردوستان ایل حماسه و غزل این استان گذاشت.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز «هاشم قاسمی موردراز» فعال رسانه ای، به مناسبت فوت  «محمدجان برزگیان» شاعر و خواننده لر کهگیلویه و بویراحمدی پیامی صادر کرد این پیام به شرح ذیل است:

کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فرهنگ غنی ایلی و عشایری از آداب و رسوم خاصی نیز برخوردار است که خوانندگان آوازهای محلی در فعالیت های هنری خود برای شاد کردن مردم، معرفی و زنده نگه داشتن این میراث گران بها در این دیار کهن استفاده می کنند.

در این میان خوانندگان ارزشمندی همچون *مرحوم محمد جان بزرگیان* با ذهنی خلاق با سبکی حماسی و متمایز از آواز محلی که هنرآموز دایی خود *مرحوم شیخ علیمراد تنهایی* بوده صحنه های فراموش نشدنی تاریخ دلاورمردی های این دلیران را در جنگ های تنگ تامرادی، گجستان را که بخشی از آن با موسیقی اصیل این دیار عجین شده بود به معرض نمایش گذاشت که هیچگاه از یاد مردم این دیارنخواهد رفت .

*مرحوم بزرگیان* با آواهای دلنشین و حماسی که از دایی اش به ارث برده بود به خوبی برای مخاطبان و دوستداران فرهنگ غنی کهگیلویه و بویراحمد اجرا نمود .

*بزرگیان؛* با صدا و آوازش به سبک خاص و پرطرفدار،راه و حماسه سرایی را با تمامیت شفاف و کامل به نسل های آینده و با هنرمندی خویش تداوم بخشید.
همیشه به جهت صدای زیبا و آواز های حماسی این هنرمند در جشنواره های متفاوت استانی و منطقه ای از وی دعوت می نمودم و مورد استقبال تمامی هنر دوستان و بزرگان ایل و حتی داوران جشنواره قرار می گرفت.

مردی میان سال که افزون بر شصت بهار را به زمستان پیوند داده بود، بی پیرایه و بی آرایه بر روی سن – یا همان صحنه- می رفت و در صدایش، ترنم حماسه های جنگ نامه های تنگ تامرادی و گجستان و .. را که از دایی و گذشتگانش آموخت به امانت گذاشت.

صدای زلال، ساده و گیرایی داشت.با ترنم صدایش، و آواز محلی در *آلبوم زَمند*
دل هر مخاطبی را یاد آورجنگ های حماسی می نمود وجنگ های غیرتمندانه ایل حماسه و غزل را به خوبی به نمایش می گذاشت.

سبک آواز بزرگیان که برگرفته از دایی اش شیخ علی مراد بود، شکوهی چو کوهی در بین ایلات و طوایف استان دارد. سبکی که *بزرگیان و شیخ علی مراد* بر جای گذاشت مورد استقبال نسل های آینده خواهد بود .

*محمد جان بزرگیان* لایق و عاشق هنرش بود. دوست داشتن در نگاهش، جاذبه ی عجیبی داشت؛ عجیب و نجیب!

متاسفانه خبر درگذشت ، این هنرمند و آوازخوان هم استانی، را در فضای مجازی شنیدم ودریافت نمودم .
خبری که همه هنرمندان و هنردوستان را در غم و اندوه فرو بُرد و صدای زلال *بزرگیان* خاموش شد تا به سرای ابدی اش کوچ کند.
این اتفاق را به خانواده محترم بزرگیان – حیدری و تمامی بازماندگان اش، طایفه بزرگ و هنر پرور مشایخ و مردم چرام تسلیت گفته و از ایزد منان برای آن مرحوم آرامش مینویی و برای بازماندگان اش صبر و سلامتی آرزومندم .
*یادش مانا….. راهش پایا*
*هاشم قاسمی موردراز*
*یاسوج/هفتم فروردین ۱۴۰۱*

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.