شهروندان خسته به قلم علی مهدوی فر
۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
وضعیت آسفالت معابر و خیابانها ی شهر یاسوج به حدی بغرنج و و اسف بار است که اگر یک گزارش درست و اصولی به مقامات ارشد کشوری ارائه شود قطعا راه کاری برای تامین بودجه ترمیم و بهسازی آسفالت پیشنهاد می شود.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

پیوارنیوز؛به قلم علی مهدوی فرشهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد ، به نام پایتخت طبیعت ایران نامگذاری شده ، بی شک با وجود این همه چشمه های پر شمار و روان ، آب و هوای معتدل ، جاذبه های گردشگری و تفریحی فوق العاده ، مناطق بکر و دیدنی ، دره ها و دشت های پرگل ، رودها و دریاچه‌های فصلی ،این نام شایسته هم به گزاف گذاشته نشده است.

هر ساله در ابتدای سال نو در تمام ورودیهای شهر یاسوج نگاه همه ما و مهمانان به تابلوهای خیره میشود که بر روی آن هانوشته شده ( به یاسوج شهر آبشارهای خروشان و پایتخت طبیعت خوش آمدید ) و همه مردم شهر یاسوج مفتخر هستند که در این شهر میزبان مهمانان عزیز و ارجمندی هستند که در ایام سال از اقصی نقاط کشور عزیزمان قدم بر دیدگان ما می گذارند ، و انصافا خونگرمی و مهمان نوازی مردم عزیز یاسوج هم در همه جای کشور زبانزد عام و خاص است ، اما وجود کاستی ها ، مشکلات ، و نواقصات زیر ساختی شهر مان ما را شرمنده مهمانانمان کرده ، که لازم میدانم به یکی از بارزترین مشکلات اساسی این شهر که مسئله آسفالت شهر یاسوج است در حد توان بپردازم چرا که در علم برنامه ریزی شهری آسفالت خیابانها و معابر شهری جزء نخستین امکانات و نیازهای شهروندان است ابتدا تعریفی داشته باشیم از خود زیر ساخت .

زیر ساخت یک دسته عوامل ساختاری و به هم پیوسته می باشد که باعث بوجود آمدن ساختار شهری می شودالبته شاید معانی دیگر هم داشته باشد ولی در شهر سازی بیشتر معابر، خیابانها و فاضلاب و….این معنی و مفهوم را در بر دارد.
همه ما میدانیم که شهر یاسوج به واسطه داشتن موقعیت جغرافیایی در حال حاضر یکی از محورهای ارتباطی ترانزیتی شمال کشور به جنوب کشور می باشد و از جهتی به دلیل داشتن آب و هوای مطلوب و معتدل مناطق بکر و گردشگری تفریحی و سیاحتی ، سالیانه میزبان جمعیت کثیری از مردم عزیزمان است که برای گذران تعطیلات خودشان به یاسوج سفر می‌کنند.
و در این راستا داشتن شهری زیبا با خیابانهای تمیز و سالم آرزوی همه مردم شهر یاسوج است چرا که مایه بالندگی و فخر مردم می باشد ولی انگار چنین آرزویی را فقط در شهرهای همجوار و یا دور دست کشورمان جستجو کنیم و نظاره نماییم.
بی توجهی به اصول زیر سازی ،معابر شهری ، کنده کاریهای مداوم ، سازمانها و استفاده از اسفالت بی کیفیت در خیابانها و معابر و کوچه های شهر و تمامی ورودی ها و خروجی ها با عث شده که تمامی مسیرها میزبان نا همواری های ناموزون و دست اندازیهای باشیم که در کنار خسارت مادی فراوان به وسیله نقلیه مردم ، موجب نابودی روان شهروندان ، و بیماریهای جسمی در بین مردم شود به طوری که چهره بشاش و خندان مردم شهر خسته و کوفته به نظر می رسد .
وضعیت آسفالت خیابانها و معابر ورودی و خروجی شهر زیبنده شهروندان آن نیست و قطعا ضرورت شهری که میخواهیم گردشگری در آن رونق داشته باشد وجود آسفالت مناسب خیابانها و معابر است.
عدم هماهنگی بین دستگاه های خدمات رسان ، با شهرداری وبی کیفیتی آسفالت و وجود چاله چوله های فراوان در معابر شهر و داشتن خیابانها ی چهل تکه یادآور ( لحاف چهل تکه مادر بزرگ ها بوده) به گونه ای که در هر نقطه این شهر شاهد چاله های عمیق در معابر و خیابانها بوده.
حال جای پرسش است که مگر وظیفه و ماموریت شهرداری فقط سیاه کردن خیابانها است؟ پس ترمیم کردن این همه چاله چوله وظیفه چه نهاد و یا سازمانی است ؟

واقعیت امر این است که شما شهروند عزیز وقتی در خیابانهای شهر یاسوج تردد میکنی باید مراقب باشی تا خدای نکرده حادثه ای برایت رخ ندهد ، و چنانچه حادثه ای برایتان رخ داد فقط و فقط باید سعه صدر داشته باشید ، و هیچ کس را مقصر حادثه ندانید چرا که احدی از مسئولین هم در مقام پاسخگویی بر نمی آیند.
شاید بی مهری مسئولین محترم و یا سوء مدیریت باعث شده که یکی از عمده ترین وظایف مدیریت شهری که آماده کردن بستر شهر برای استفاده مناسب شهروندان می باشد ، نادیده گرفته شود و جریان آسفالت شهر یاسوج هم از همین موضوع نشات می گیرد.
وضعیت آسفالت معابر و خیابانها ی شهر یاسوج به حدی بغرنج و و اسف بار است که اگر یک گزارش درست و اصولی به مقامات ارشد کشوری ارائه شود قطعا راه کاری برای تامین بودجه ترمیم و بهسازی اسفالت پیشنهاد می شود ، ولی متاسفانه مسئولین شهر کاری که نمی کنند هیچ نتوانسته اند واقعیت ها را به نهادهای فرادستی انتقال دهند .
حال باید از خودمان پرسید آیا واقعا این وضعیت شایسته مرکز شهر و ورودی و خروجی های شهر یاسوج می باشد .
تکیه کلام من به عنوان کوچکترین شهروند این شهر به استانداری محترم و شهردار محترم است .
مگر شماها در این شهر تردد نمی کنید تو را به خدا استاندار محترم برای چند دقیقه ای هم که شده فقط دور تا دور میدان امام حسین یا همان میدان استانداری که تابلوی زیبای استانداری کهگیلویه و بویر احمد هم بر نبش آن چشم نوازی میکند را پیاده طی کنید و با چشم خود اسفالت را رصد نمایید ، آیا واقعا این اسفالت زیبنده بزرگترین میدان شهر ماست .
حقیقتا وجود چاله چوله های متعدد در خیابانها معابر کوچه های شهر یاسوج ما را به این فکر انداخته که یا شما در این شهر تردد نمی کنید ، و یا هم اگر تردد میکنید با خودروهای دولتی و بیت المال است که زیاد نگران وارد شدن خسارت به خودرو نمی باشید ، و زیاد نگران وضعیت بد اسفالت نمی شوید . و قطع به یقین اگر با خودروهای شخصی خودتان در این شهر تردد کنید متوجه میزان خسارت مادی به خودروی خودتان می شدید و بالطبع درد رنج مردم را بهتر درک می کردید ، باز هم متذکر می شوم که در علم برنامه ریزی شهری اسفالت معابر شهری جزء نخستین امکانات و نیازهای شهروندان است . و سوال این است آیا شما مسئولین شهر یاسوج به این حدائقل مطالبات که داشتن یک اسفالت و معابر استاندارد است راضی نیستید و توان پاسخگویی ندارید؟
حکایت آسفالت خیابانهای شهر یاسوج مثنوی هفتاد من است ، آن جا که نیازبه آسفالت نیست مرتب آسفالت رویش ریخته می شود ( *خیابانها و معابری که مسئولین و افراد ذی نفوذ سکونت دارند ) و آنجا که نیاز هست و محل سکونت و تردد عامه مردم و شهروندان است سالهاست که رنگ اسفالت به چشم خود ندیده اند .
قصه پر غصه را برای شهروندان خسته شهر و دیارمان که ملتمسانه نگاهشان به حرکتی بنیادی و جهادی است تا ازین وضعیت نامطلوب شهر خارج شوند کوتاه میکنم ، و هر روز که از خیابانهای خاکی محل زندگی مان عبور میکنم دوست دارم همه سختی هایش ( گل در زمستان و گرد و خاک در تابستان ) را به جان بخرم ، اما شاهد جامه سیاه بر تن این خیابانها خاکی که قرار است بعد از رخت اسفالت به دلیل ناهماهنگی سازمانهای خدمات رسان شهری مثل مخابرات ، آب و فاضلاب ، شرکت گاز ، با شهرداری هزاران بلا بر سرش بیاید نباشم ، دوست ندارم شاهد زخمی شدنش توسط این سازمانها باشم.

به امید روزی که همه ما در کنار هم باشیم برای ساختن شهری زیبا و پر رونق

و یادمان باشد که شهر ما خانه ماست و لاجرم خستگی شهروندان با زیبایی شهر و فراهم شدن زیر ساختهای شهری از بین می رود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.