برگزاری نشست شورای فرهنگ عمومی با موضوع عفاف و حجاب و برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع حجاب و عفاف در جامعه برگزار شد.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ «امین درخشان» امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: نشست امروز با دو دستور کار بررسی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی و بحث حجاب و عفاف برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: موضوع کار بررسی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان در گذشته در چند جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه کار بررسی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در پنج موضوع و پنج کمیته تخصصی به جمع بندی نهایی رسید، افزود: بحث تغییر و تحولات ارزشی و ساختاری جایگاه خانواده با محوریت امور بانوان استانداری، آسیب های اجتماعی بین دانش‌آموزان و دانشجویان با تاکید بر مسائل اعتقادی و پرورشی با مدیریت اداره کل آموزش و پرورش، ضعف فرهنگ کار و تولید و غلبه فرهنگ مصرف گرایی با محوریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی، توجه به هویت دینی و ملی مردم استان با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی، بحث فضای مجازی، سواد رسانه ای و آسیب های ناشی از آن با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از جمله موضوعاتی بود که به جمع بندی نهایی رسیدند.
درخشان یادآور شد: پنج موضوع در قالب پنج کمیته که هر کمیته متشکل از چند دستگاه بود، در چندین جلسه از سال گذشته بررسی و پیگیری شد و با همکاری معاونت سیاسی، امنیتی و مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری به شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ارسال شد که در صورت تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوعات به عنوان اولویت های اساسی نقشه مهندسی فرهنگی با برش استانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد دومین موضوع نشست شورای فرهنگی عمومی که به عنوان موضوع اصلی جلسه مطرح بوده و فرهنگ عفاف و حجاب دانست و گفت: مدتی است که متدینین و افرادی که دغدغه حجاب و عفاف را دارند این موضوع را به عنوان یک دغدغه نگران کننده در جامعه مطرح می کنند.


وی گفت: ائمه جمعه به ویژه نماینده ولی فقیه در استان به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی در چندین موضوع و نشست به این مسئله حجاب و عفاف پرداختند که به عنوان یک دغدغه جدی مطرح بوده و می طلبد که در این نشست نظرات کارشناسی شده مطرح و ضرورت دارد مصوباتی را در این زمینه داشته باشیم.
درخشان گفت: بحث فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان یک دغدغه جدی اجتماعی از طرف همه افراد متدین و مسئولین مطرح شده و می طلبد که در این راستا تصمیمات اصولی اتخاذ شود.

«امیر رئوف» نیز در این نشست بر ضرورت آسیب شناسی نسبت به شورای فرهنگ عمومی در سنوات گذشته تاکید کرد.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این دوره فرصت طلایی ایجاد شده تا به واسطه همگرایی دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی، اقدامات موثر و عملیاتی صورت گیرد و حجم آسیب ها نیز کاهش پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: آسیبی که به شورای فرهنگ عمومی در دهه های قبل وارد بوده این است که صرفاً مباحث در یک جلسه مطرح و ضرورت دارد مباحث جلسات به صورت فعالانه در دستور کار دبیرخانه شورا قرار گرفته و افراد صاحب نظر این مباحث را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
رئوف با اشاره به اینکه بحث حجاب و عفاف در اسناد بالادستی تکلیف آن مشخص و قرارگاه مرکزی آن در وزارت کشور تشکیل شده، گفت، هم اکنون بحث فعال بودن قرارگاه در استانها مطرح بوده و با توجه به تکالیف تعیین شده در دستگاه ها، این برنامه ها باید متناسب با شرایط استانی بومی‌سازی شوند.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همه ما دغدغه مسائل فرهنگی به ویژه حجاب و عفاف در جامعه را داریم، افزود: باید برنامه های عملیاتی به صورت فرابخشی توسط دبیرخانه شورا برنامه ریزی و این برنامه ها در عرصه اجتماعی خود را نشان دهند.
وی بخشی از بی حجابی در جامعه را ناشی از عدم آگاهی کامل از احکام شرعی حجاب و عفاف دانست و اظهار کرد: باید علت آسیب بدحجابی و بدپوششی شناسایی و با کار کارشناسی این موضوع پیگیری شود.
رئوف با اشاره به اینکه در صدا و سیما برنامه هایی علاوه بر تکالیف مشخص شده، ادامه داد: توجه به فرهنگ عفاف و حجاب جزء لاینفک برنامه‌های صدا و سیما است.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: رویکرد رسانه ملی و رسانه استانی به واسطه ارتباط بیشتر با بدنه مردمی، نسبت به مقوله حجاب و عفاف تاکید بیشتری دارد.
وی گفت: به نظر می‌رسد نباید این موضوع صرفاً به یک نشست اکتفا کرد، زیرا شورای فرهنگ عمومی عالی ترین نشست فرهنگی در هر استان برای تصمیم گیری در زمینه مسائل و مشکلات فرهنگی است.

*** حجت الاسلام «امرالله اندرزیان» هم اظهار کرد: به منظور اجرای هر چه بهتره بحث حجاب و عفاف در دانشگاه یاسوج دو کمیته صیانت تشکیل و در حال انجام وظایف خود هستند.
معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج گفت: با توجه به وضعیت حجاب و عفاف در جامعه و فضای مجازی، ضرورت دارد در این زمینه تصمیم های لازم اتخاذ و این موضوع نیازمند عزم ملی و همگانی است.
وی با بیان اینکه کارها و فعالیت های محتوایی در دانشگاه یاسوج انجام شده، ادامه داد: آیین نامه پوشش و حجاب و عفاف در خوابگاه ها و مراکز وابسته نصب شده است.
حجت الاسلام اندرزیان بحث تذکر لسانی را یکی دیگر از برنامه های این دانشگاه دانست و افزود: به کارمندان تاکید شده که رعایت حجاب عفاف را نیز در دستور کار خود قرار دهند.
معاون فرهنگی دانشگاه دولتی یاسوج با اشاره به اینکه باید به صورت جدی و جهادی در این عرصه ورود پیدا کرد، یادآور شد: بحث خانواده جدی بوده و ضرورت دارد برنامه ها و آموزش ها بیشتر به سمت خانواده ها باشد.
وی خاطرنشان کرد: مجالس عروسی بزرگ ترین ضربه ها را می زند و ضرورت دارد به بحث تالارها و باغ ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد.
حجت الاسلام اندرزیان ضمن تاکید بر اینکه باید کارهای اعتقادی و لقمه حلال را جدی بگیریم، افزود: بحث حجاب و عفاف مبتنی بر کارهای اعتقادی بوده و باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشیم.
معاون فرهنگی دانشگاه دولتی یاسوج ضمن تاکید بر اینکه آسیب های اجتماعی تنها طلاق و خودکشی نیست، گفت: هرجایی عقل، خرد، اخلاق و معنویت وجود نداشته باشد، جامعه آسیب جدی خواهد دید.
وی با اشاره به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها باید در این عرصه به صورت جدی ورود پیدا کنند، ادامه داد: باید برای خانواده‌ها برنامه های جدید و تاثیرگذار در دستور کار قرار گیرد و مساجد و خانواده‌ها در این راستا پایه کار باشند.
حجت الاسلام اندرزیان افزود: در زمینه عفاف و حجاب دانشگاه یاسوج کارهای محتوایی و اعتقادی را در دستور کار دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه خواستار حرکتی مناسب و تاثیرگذار در بحث عفاف و حجاب در جامعه شد و خاطرنشان کرد: رسانه استانی نیز برنامه های حجاب و عفاف را به صورت محتوایی در دستور کار قرار دهد.
وی ضمن تاکید بر اینکه باید حوزه های علمیه و همه مردم پای کار باشند، گفت: هر صنف و دستگاه می تواند در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و مسائل اعتقادی برای جامعه مخاطب و خانواده های خود برنامه داشته باشد.
گفتنی است در این نشست هریک از مسئولان دستگاه های شرکت کننده به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه پرداختند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.