لزوم ورود بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت‌های آبی/چالش فرسودگی شبکه‌های آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد
۰۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰:۲۰
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه شهرهای یاسوج و سی سخت دارای شبکه فاضلاب هستند و در حال تکمیل است، گفت: مطالعات شبکه فاضلاب بقیه شهرهای استان انجام شده و در برخی شهرها از جمله چرام، لنده، بهمئی و مادوان در حال ساخت است که با توجه به تامین اعتبارات لازم دنبال می شوند.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز، فیض‌الله پاسره روزشنبه هفتم دی ماه ۹۹ در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با بیان اینکه در مصرف و هدر روی آب همیشه مردم عامل اصلی ومقصرنیستند گفت: مدیریت شبکه‌های آبرسانی و تعمیرات شبکه فرسوده و بهینه سازی شبکه اگر به درستی صورت نگیرد باعث هدرروی آب می شود.

وی با بیان اینکه ما ۸ تا۱۰ درصد آبهای کشور را استان کهگیلویه و بویراحمد داریم، گفت: اگر ما به مردم توصیه می‌کنیم که در آب صرفه‌جویی کنند بخاطر نبود آب نیست بلکه بخاطر ضعف در زیرساخت‌ها‌ست، ما در تامین و توزیع آب در ذخیره سازی آب شهر یاسوج ۳۰ هزار متر مکعب کمبود زیر ساخت داریم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: هر طرحی که در مناطق اجرا می‌شود مدت زمان مشخصی برای مدیریت و نگهداری دارد که شبکه‌های آبرسانی رسانی در مناطق روستایی ۲۰ سال و برای مناطق شهری ۴۰ ساله است.

پاسره علت شکستگی و خرابی‌ها در شبکه آبرسانی در یاسوج را توپوگرافی خاص و نبود تجهیزات مناسب عنوان کرد و افزود: در تامین و توزیع آب سرمایه گذاری‌ها از کانال اعتبارات دولتی صورت می‌گیرد و هنوز بخش خصوصی در این زمینه ورود نکرده و ما در اجرای برنامه‌ها متکی به همین بودجه های کم دولتی هستیم.
وی اعتبار اختصاص یافته در بحث شبکه آبرسانی در دولت‌های تدبیر و امید را قریب به ۳۷۶ میلیار تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۱۶ میلیار تومان آن از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه خط قرمز شرکت آب و فاضلاب تامین آب سالم هست تصریح کرد: آب تمام مناطق استان از منشأ آب سالم تامین می‌شود و اضافه کردن  کلر در آب آشامیدنی به دلیل حذف آلودگی‌های ثانویه است.
وی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ کنترل کیفیت دارای آزمایشگاه‌های مجهز و معتمد محیط زیست است، افزود: با توجه به اینکه منشا خیلی از بیماریها آب های آلوده است این آزمایشگاه‌ها قادر به اندازه گیری سموم و مواد آلی در آب هستند و ما تمام تلاش خود را جهت تامین آب سالم و باکیفیت بکار می‌بندیم.
پاسره شاخص جمعیت برخوردار از آب سالم را در کشور ۹/ ۷۵ صدم عنوان کرد و گفت: این شاخص در استان کهگیلویه وبویراحمد ۱۱/ ۷۵ صدم است.
وی با اشاره به شکستگی‌های شبکه، ابراز داشت: عامل اصلی شکستگی‌ها در استان عدم مدیریت فشار، ضعف زون بندی، مهندسی مسیر و در مناطقی فرسودگی شبکه است.
پاسره با بیان اینکه در شهر یاسوج ۳۰۰۰۰ متر مکعب مخزن کم داریم، عنوان داشت: تحقق توسعه زیرساختی با توجه به توپوگرافی و وضعیت توسعه شهر یاسوج باید عملیاتی شود. علیرغم کمبود اعتبارات، رفع نواقص و بهبود کیفیت خدمات دهی محور فعالیت است.
پاسره تصریح کرد: شرکت‌های آب و فاضلاب رسالت‌های تأمین و توزیع آب آشامیدنی سالم به عنوان عنصر حیات بخش را بر عهده دارند.

پاسره هدر روی آب را یک موضوع مهم در مناطق مختلف استان دانست و اظهار کرد: بکارگیری ظرفیت‌های نوین با هدف کاهش هدر روی آب ازهدفگذاری های انجام گرفته است.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان فرسودگی را از جمله چالش‌های شبکه‌های آبرسانی در برخی مناطق استان دانست و اظهار کرد: در راستای توسعه مجتمع‌های آبرسانی و ظرفیت دهی به توسعه شبکه از سال ۹۴ تاکنون، ۱۱۶ میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به استان تخصیص داده شد.

وی آب استان را از با کیفیت ترین آب‌های کشور دانست و گفت: کلر زنی در آن با هدف رفع آلودگی ثانویه است و خط قرمز ما انتقال آب سالم به جامعه هدف است. در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان از آب سالم آشامیدنی برخوردارند.

پاسره با اشاره به پوشش فاضلاب در استان، عنوان کرد: پنج شهر استان با طرح توسعه زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته و پوشش سایر شهرها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. شبانه روز ۱۷۰۰۰ متر مکعب از فاضلاب جمع آوری شده به تصفیه خانه مرکز استان منتقل می‌شود. و پوشش فاضلاب در مناطق شهری ۳۱ درصد است.

پاسره گفت: در حوزه روستایی استان سه پروژه فاضلاب در شوتاور، تنگاری و تولیان عملیاتی خواهدشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه شهرهای یاسوج و سی سخت دارای شبکه فاضلاب هستند و در حال تکمیل است، عنوان کرد: مطالعات شبکه فاضلاب بقیه شهرهای استان انجام شده و در برخی شهرها از جمله چرام، لنده، بهمئی و مادوان در حال ساخت است که با توجه به تامین اعتبارات لازم دنبال می شوند.
پاسره گفت: شاخص برخورداری از شبکه فاضلاب در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد ۳۲ درصد است و در روستاها به یک درصد نمی رسد.
وی اظهارکرد: بخشی از بوی فاضلاب یاسوج مربوط به تصفیه خانه فاضلاب و بخشی نیز ناشی از رها کردن آب‌های سطحی است. شبکه جمع آوری فاضلاب در برخی شهرهای استان داریم که مردم باید به شبکه فاضلاب متصل شوند.

انتهای‌پیام/ط-الف

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.