کارگردانی که با تعزیه عاشق تئاتر شد
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
نویسنده و بازیگر کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هشتمین جشنواره ملی آئین‌های نمایشی در فرهنگ رضوی با نمایش «نوچ نوچک» که آئین باران خواهی بوده، حضور پیدا کردم.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز، هشتمین جشنواره ملی آئین های نمایشی در فرهنگ رضوی به میزبانی شهر یاسوج از روز ۱۶ خرداد ماه جاری به مدت سه روز در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در حال برگزار است.
در این دوره از جشنواره آئین های نمایشی گروه های نمایشی از تربت حیدریه خراسان رضوی، میناب بندرعباس، استان بوشهر و استان کهگیلویه و بویراحمد در تالار روباز امام رضا(ع) و پارک ساحلی یاسوج اجرا خواهند داشت.
رضا رفیعی، کارگران، نویسنده و بازیگر کهگیلویه و بویراحمدی با نمایش «نچ نچک» نیز در این دوره از جشنواره ملی آئین های نمایشی در فرهنگ رضوی حضور دارد.

لطفا خود را معرفی کنید و بفرمایید از چه زمانی فعالیت آئینی خود را آغاز کردید؟
رضا رفیعی دانش آموخته رشته بازیگری سینما و تعزیه آغازگر حضور من در صحنه های تئاتر و نمایش بود.
از زمانی که وارد تعزیه شدم همزمان کار تئاتر را آغاز کردم و به کارهای آئینی بسیار علاقه مند بودم و در این زمینه پژوهش هایی با مشاوره دوستان و افراد با تجربه در این زمینه صورت گرفت.
نخستین کار آئینی که انجام دادم به صورت خیابانی در سال ۷۹ بود و حدود ۲۳ سال در حوزه تئاتر آئینی مشغول به کار بوده ام و در سال ۹۰ با برنامه ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره ملی آئین های نمایشی رضوی با حمایت بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام برگزار شد که بنده به عنوان اتاق فکر این جشنواره حضور داشتم.

در چند دوره از جشنواره ملی آئین های نمایشی رضوی حضور داشتید؟

با نمایش «بازگشت» در نخستین جشنواره ملی آئین های نمایشی رضوی حضور پیدا کردم و نمایش های «جن و کنار، هفت برارون، نمایش غلامرضا و نمایش …» نیز از دیگر فعالیت ها در جشنواره های مختلف آئین های نمایشی بود.
در حدود ۶ دوره از جشنواره به عنوان کارگردان و نویسنده حضور پیدا کردم و یک دوره نیز به عنوان دبیر جشنواره فعالیت کردم.
در هشتمین جشنواره ملی آئین‌های نمایشی رضوی بیشتر به صورت فستیوال بوده و برگزیدگان ادوار جشنواره که در این مرحله حضور دارند و این یعنی گروه‌هایی که بیشترین حضور در هفت دوره گذشته را داشتند، از آن‌ها در این جشنواره برای شرکت دعوت شد.
از همه همشهریان و هم استانی‌ها به ویژه علاقه مندان به تئاتر خیابانی جهت حضور و تماشای این نمایش‌ها دعوت می‌کنم، زیرا این اجراها می‌تواند یک کارگاه آموزشی برای علاقه مندان به تئاتر خیابانی باشد.

نام نمایش شما در این دوره از جشنواره چه بوده و در چه زمینه ای است؟

در هشتمین جشنواره ملی آئین‌های نمایشی در فرهنگ رضوی با نمایش «نوچ نوچک» که آئین باران خواهی بوده، حضور پیدا کردم.
این نمایش برگرفته از قصه «ضامن آهو» بوده و چوپانی به دلیل بی آبی و خشکسالی و وجود جانوران درنده از جمله گرگ‌هایی که به آبادی حمله ور می شوند و این چوپان یک بره داشته که علاقه بسیاری به آن دارد و تمام تلاش خود را می‌کند که این بره را از چنگال گرگ‌ها نجات دهد و قصه به همین روال ادامه پیدا می‌کند.

حضور در این دوره از جشنواره را چگونه ارزیابی می‌کنید و برگزاری آئین‌ها چه تاثیری بر نسل امروز جامعه دارد؟

در هفت دوره گذشته دوستان خوبی پیدا کرده، با آن‌ها در ارتباط هستم و به نوعی تبادل اطلاعات و تجربیات بوده و می‌تواند یک کلاس آموزشی برای همه ما باشد.
با توجه به اینکه همه مردم دین و خدا را قبول داشته و به ائمه اطهار علیهم السلام ارادت دارند، اجرای این تئاترها و نمایش‌ها می تواند تاثیرگذاری لازم را بر مخاطبان داشته باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.