بیانیه‌ی تعدادی از تشکل‌های دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در حمایت از حرکت مردمی اربعین بشار (از پاتاوه تا تنگ‌سرخ)
۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
تعدادی از تشکل‌های دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در حمایت از حرکت مردمی اربعین بشار (از پاتاوه تا تنگ‌سرخ) بیانیه‌ای منتشر کرده و مخالفت خود را با طرح انتقال آب از طریق سد تنگ‌سرخ به استان فارس اعلام کردند.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ متن این بیانیه به شرح زیر است؛

“بسم الله الرحمن الرحیم”

دانشجو و دانشگاهی قشر برگزیده‌ی جامعه‌اند؛ این تعارف نیست. شماها امید آینده کشورید. در واقع پاره‌ی دل ملت و دلبستگی بلندمدتِ ملت شما هستید.
“رهبر معظم انقلاب”

آرمان‌خواهی، مطالبه‌گری و پرسش‌گری مبتنی بر مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی وظیفه‌ای است که مبانی دینی بر عهده یکایک ما قرار داده است و از تکالیف دانشجویانی‌ست که به تعبیر امام راحل، نسلی استثنایی هستند.

در این راستا، نیک می‌دانیم که مالکیت دریاها، سواحل و آب‌های عمومی از انفال بوده و در اختیار حکومت است؛ ولی واژه‌ی “در اختیار بودن” پیام‌آور کوله‌باری از مسئولیت و تکالیف است. مسئولیت و تکالیف یعنی صیانت از تجاوزات مادی به حریم دریاها و آب‌های عمومی.
از طرفی با توجه به بدعهدی‌های مافیای آب در سدهای خرسان، مارون، چم‌شیر و کوثر، که یا با جدا کردن مناطقی از استان کهگیلویه و بویراحمد به اهدافشان رسیدند و یا حق آبه استان را ندادند لذا پیگیری و حفاظت از حقوق مردم و سرزمین بویراحمد و دنا در زمینه‌ی عدالت زیستی که با پروژه‌ی انتقال آب از طریق سد تنگ‌سرخ یاسوج به استان فارس به خطر خواهد افتاد را وظیفه‌ی خود دانسته و همراه با کشاورزان و مردم مناطق پاتاوه و تنگ‌سرخ، یک “نه” بزرگ به این پروژه می‌گوییم و مطالبات صریح خود را به شرح زیر اعلام می‌داریم؛

۱- ورود دستگاه قضا و نهادهای امنیتی به طرح انتقال آبی که از طریق این سد قرار است انجام شود و خلع ید از شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد که دچار تعارض منافع شده است.

۲- توقف اجرای سد و بازگشت به قراردادهای قبل از سال ۱۴۰۰ به گونه‌ای که ارتفاع سد به ۴۳ متر برگردد.

۳- گزارش دقیق و شفاف سازمان حفاظت از محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد به دانشجویان، مردم و رسانه‌ها درخصوص مجوز این سد و آلودگی‌ها و اجحاف‌هایی که برای حقوق زیستی منطقه به بار می‌آورد و تشریح دقیق حق آبه استان ک.ب و همچنین مصوبه تیرماه ۱۴۰۱ کمیته فنی آب استان که در آن تصمیم به خشک شدن بشار بعد از سد تنگ سرخ گرفته شده است.

۴- ممنوعیت انتقال آب به استان‌ فارس که کارکردش صنعت و کشاورزی است چراکه شهرستان‌های بویراحمد و دنا برای رفع نیازهای شرب، کشاورزی و صنعت خود در کوتاه‌مدت و دراز‌مدت دچار چالش‌های عظیمی خواهند شد و از طرفی موجب نابودی کامل پارک ملی دنا می‌شود.

۵- توجه و دوراندیشی دستگاه‌های امنیتی استان کهگیلویه و بویراحمد به تبعات و مصائب امنیتی که این طرح انتقال آب در سال‌های آتی برای استان به ارمغان خواهد آورد.

۶- دوراندیشی مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص مهاجرت گسترده‌ای که مردم پایین‌دست‌سد بعد از احداث سد و خشک شدن رودخانه‌ی بشار، بسمت شهر یاسوج خواهند داشت و لحاظ کردن تبعاتی نظیر؛ افزایش حاشیه‌نشینی، فقر، فساد و معضلات اجتماعی فرهنگی و…

در پایان لازم می‌دانیم یادآور شویم که؛ دانشجویان مؤذنان جامعه هستند. قشری که نه وابستگی جناحی دارند و نه واهمه‌­ای در اظهارنظر. رسالت جنبش­‌های دانشجویی، همراهی و انعکاس “صدای مردم” است.
به واقع شایسته‌ی حکومت اسلامی‌ست که مدیران و مسئولان با گشاده‌رویی، خود را در معرض نقد و سوال قرار داده و مسئولیت‌پذیرانه پاسخ گویند تا شاهد افزایش سلامت و کارآمدی نظام در راستای پیاده کردن اهداف انقلاب و خدمت به مردم باشیم. لذا جنبش دانشجویی، بیان دیدگاه و نظرات خود را حقی مسلم می‌داند و هرگونه بی‌توجهی به حق خود را برنمی‌تابد و حمایت همه‌جانبه‌ی خود را از مراسم مردمی اربعین بشار (از پاتاوه تا تنگ‌سرخ) اعلام می‌دارد.

تشکل‌های امضا کننده؛

۱- انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی یاسوج

۲- جامعه اسلامی دانشجویان علوم پزشکی یاسوج

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.