یوسفی: قانون‌گریزی نهادهای خدمات‌رسان، مردم را به جان مجموعه شهرداری می اندازد/ قدمی: شهرداری فقط مرجع صدور حفاری است نه عامل کنده‌کاری و سلب آسایش مردم
۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
کیفیت معابر شهری یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی شهروندان و همچنین یکی از شاخص‌های رضایت از عملکرد مسئولان محسوب می‌شود و یکی از عوامل اصلی کیفیت نامطلوب سطح معابر شهری، حفاری خیابان‌ها و معابر توسط شرکت‌ها و ادارات خدمات رسان از قبیل: آبفای، گاز، برق، مخابرات و سایر ادارات و دستگاه ها است.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛به عقیده بسیاری از کارشناسان شهری این حفاری‌های مداوم و بی‌پایان یکی از مهم ترین عوامل تخریب آسفالت خیابان‌ها است و شهرداری در این حوزه دخالت چندانی ندارد، زیرا مشکل اصلی مربوط به زیرساخت‌های شهری و عبور بسیاری از تأسیسات از زیر خاک است.

در این راستا هماهنگی های بیشتر ادارات خدمات رسان با شهرداری و پر کردن حفاری ها به شکل اصولی که مردم در آینده دچار مشکل نشوند، ضروریست. همچنین توجه دستگاه های حفار در خصوص رعایت مقررات ایمنی و استاندارد جهت جلوگیری از تصادفات و مشکلات احتمالی ضروری است. لذا ضروریست شهروندان و ادارات خدمات رسان قبل از هرگونه حفاری و جلوگیری از مشکلات احتمالی هماهنگی لازم را با واحد حفاری شهرداری و کسب مجوزات لازم اقدام نموده و جدا از حفاری های غیر مجاز خودداری نمایند. موضوعی که متاسفانه در مرکز استان نه فقط توسط برخی شهروندان قانون گریز، بلکه توسط برخی نهادهای دولتی به دست فراموشی سپرده شده است.

مسئول روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری یاسوج که به همراه تعدادی از خبرنگاران از برخی حفاری های غیراصولی و کنده کاری ها در سطح شهر بازدید داشت، با اشاره به اهمیت هماهنگی بین دستگاه‌ها برای جلوگیری از دوباره کاری، اتلاف وقت و اسراف اعتبارات در حفاری ها، گفت: ضروری است تا با تعامل بین دستگاه‌ها و رعایت موارد موثر در تسریع امور مانند ایمن سازی حین انجام پروژه، پر کردن نوار حفاری، حمل به موقع و ایمن نخاله، استفاده از علائم هشدار دهنده و راهنما در محل حفاری به خصوص در شب‌ها موجبات پرهیز از طولانی شدن عملیات حفاری و ترمیمی و جلب رضایت مردم را فراهم آورد، لذا برای رسیدن به نقطه مطلوب باید کمیسیون های حفاری در سطح شهرداری ها فعال شوند.

هاشم یوسفی با تاکید بر این مطلب که عدم اطلاع و ناهماهنگی بین دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب و فاضلاب، توزیع برق، گاز، مخابرات، راهداری و شهرداری‌ها از برنامه ها و پروژه هایی که نیاز به حفاری دارند ضمن ایجاد مشکل برای مردم، موجب اتلاف بیت المال، حیف و میل اعتبارات، اسراف در هزینه ها، طولانی شدن زمان اتمام کار گردیده و ضروریست تا برای رفع این معضل، کمیسیون های حفاری در سطح شهرداری ها فعال و با تبادل اطلاعات و تعامل از تضییع حقوق مردم و تحمیل هزینه به بیت المال جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: بهتر است پیمانکارانی وارد عمل شوند که توانایی و صلاحیت اتمام یک پروژه شهری را دارند نه اینکه به علت نداشتن بودجه کافی و کمبود اعتبار را بهانه کند و پروژه را نیمه تمام رها کند تا خدمت به قیمت بار مسئولیت و زحمت برای سایر دستگاهها شود.

مسئول حوزه حفاری شهرداری یاسوج نیز در این باره گفت: متاسفانه مردم همه این مشکلات در زمینه ناهمواری آسفالت را از چشم شهرداری می بینند در حالیکه تمام این کنده کاری ها توسط دستگاههای خدمات رسان صورت می گیرد، شهرداری تنها مجوز این کار را می دهد و در قرارداد قید می کنند که نهاد مربوطه موظف است آسفالت معابر را به همان حالت اولیه اصلاح کند اما متاسفانه پیمانکاران از زیر بار این مسئولیت کمر خالی می کنند و مردم نیز همه این مشکلات و معایب را از چشم شهرداری می بینند.

بهنام قدمی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۱۲۰۰ مجوز حفاری صادر شده است که همه زیر تیغ آبفا می رود اما بعد از اتمام کار تنها ۷۰ مورد به تعهدات خود عمل کرده و اقدام به اصلاح و ترمیم جاده و معبر مورد نظر کرده اند، در سایر موارد سبب ایجاد چاله و ناهماهنگی در سطوح شده که داد مردم را در آورده و آنها را به جان مجموعه شهرداری می اندازند.

وی یادآور شد: متاسفانه نمی توانیم برای حفاری مجوز ندهیم و خدمات رسانی را متوقف کنیم، حتی اگر فرایند اعطای مجوز حفاری به برخی ادارات که کارشکنی زیادی دارند را به تاخیر بیندازیم، از اهرم های فشار دیگری از جمله استانداری و فرمانداری استفاده می کنند و مجوز می گیرند.

وی همچنین عنوان کرد: برخی معابر را بیش از ۴ بار اقدام به صور مجوز کردیم تا یک شکستگی را تعمیر کنند اما باز هم عملیات ترمیم را به درستی انجام نمی دهند و هر ۴ بار پشت سرشان این کار را خودمان برای آسایش مردم و پیشگیری از تصادفات احتمالی انجام دادیم که سبب صرف منایع هزینه ای و انسانی زیادی شده است در حالیکه تصادفات زیادی در همان نقطه صوت گرفت، مراجعات زیادی نیز به شهرداری داشتیم اما گاها مردم با این موضوع کنار نمی آیند و فکر می کنند تمام کنده کاریها مربوط به شهرداری است در صورتیکه ما تنها مرجع صدورمجوز هستیم.

وی یادآور شد: در هر شهرستان یک کمیسیون حفاری وجود دارد، در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر دبیرخانه این کمیسیون در فرمانداری و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر این کمیسیون در شهرداری ها فعال می شود، لذا این پیشنهاد را به فرمانداری دادیم تا برای هماهنگی و نظارت بیشتر و همچنین جلوگیری از قانون گریزی برخی نهادهای خدمات رسان، این کمیسیون در شهرداری و زیرنظر مستقیم کارشناسان برگزار شود. همچنین بعد از الحاق مناطق مختلف به شهر یاسوج، بهترین گزینه برای جلوگیری از هدررفت منابع می تواند باشد.

در بازدید جمعی از خبرنگاران از مناطق مختلف شهر یاسوج متوجه معضل دیگری تحت عنوان پسماندها و نخاله های ساختمانی شدیم.

در حقیقت امروزه با افزایش روز افزون جمعیت در شهر یاسوج و با گسترش ساخت و سازهای عمرانی و ساختمانی، و نیز تخریب و مرمت بناهای عمرانی و ساختمان ها، میزان تولید نخاله های ساختمانی به شکل چشمگیری در حال افزایش است. به جا ماندن پسماندهای ساختمانی، معضلات زیادی را از جمله آلودگی های زیست محیطی، بد منظره شدن فضای شهر (آلودگی های دیداری)، مرگ و میر افراد و یا بروز حادثه برای آن ها در اثر برخورد اتومبیل ها با نخاله های ساختمانی موجود در معابر (که مخصوصا در تاریکی شب اتفاق می افتد) و … را در پی دارد.

پساندهای ساختمانی و ضایعات عملیات های عمرانی، بخش عمده ای از پسماندهای شهری را به خود اختصاص می دهند و علاوه بر هزینه های بسیار زیاد برای دفع آن عواقب نامطلوبی را نیز بر محیط زیست دارند. در حال حاضر حجم نخاله های ساختمانی و عمرانی به قدری است که این مساله نه تنها در شهر یاسوج بلکه در بسیاری از شهرهای دیگر استان هم به یک مشکل اجتماعی و در عین حال زیست محیطی تبدیل شده است. در حال حاضر مواد حاصل از تخریب و ساخت و ساز ساختمان ها، بخش بسیار مهمی از کل پسماندهای جامد شهری را تشکیل می دهند که در این میان بلایای طبیعی همانند سیل، زلزله و تندبادها باعث افزایش آن ها می شوند. و در طی بروز این گونه بلایای طبیعی مقدار زیادی از مواد مختلف با هم پیچ شده، میخ شده، جوش داده شده اند. انباشت زباله، در مجاورت مسیر فاضلاب بودن، انباشت نخاله های ساختمانی، ساختمان های خرابه، کال های غیر بهسازی شده، زمین های بزرگ رها شده به حال خود، نماهای ساختمانی بهسازی نشده از جمله علت های اصلی شیوع بیماری‌های پوستی از جمله سالک به شمار می روند.

طی مشاهدات عینی خبرنگاران در شهر یاسوج زمین های زیادی در نقاط مختلف و پر رفت و آمد و حساس شهر وجود دارد که وضعیت آنها هنوز مشخص نیست و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است. در حالیکه شهر خوب را شهروندان قانونمند می سازند، اما متاسفانه نه تنها برخی شهروندان رعایت نمی کنند بلکه توجهی هم به تذکرات قانونی ندارند. این زمین‌ها مدت‌هاست به حال خود رها شده‌ و مشکلات عدیده‌ای برای ساکنان به وجود آورده‌اند. در هر خیابان از مرکز استان حتی مناطق بیشتر توسعه یافته قطعه زمین‌هایی سرگردان وجود دارد که علاوه بر مخدوش کردن چهره شهری، معضلاتی اعم از اختلال در بهداشت را منجر می‌شود. این زمین‌ها جایی به روان آدمیت چنگ می‌اندازد که اکثراً متعلق به دستگاه‌های دولتی بوده و به مکانی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است، یکی از مهم ترین زمینهای رهاشده مربوط به زمین واقع در شهرک امام حسین بوده که برای پلی کلینیک تامین اجتماعی درنظر گرفته شده است، هماهنگونه که غده بدخیم دیگری را نیز سالهاست در مرکز شهر به حال خود گذاشته است!

بر اساس ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها، کلیه زمین های بلااستفاده در محدوده شهر می بایستی طبق طرح شهرداری توسط مالک و در غیر این صورت، با اخذ ۱۰% هزینه مازاد از مالک توسط شهرداری محصور گردد.

مسئول روابط عمومی شهرداری یاسوج در این باره نیز می گوید: فضاهای خاکی و زمین های بلا استفاده، جلوه نامناسبی را برای شهر ایجاد کرده و امیدواریم با نصب دیوارهای بتنی تا حدودی فضای بصری شهر را نیز به حد مطلوب برسانیم.

یوسفی اذعان داشت: زمین‌ها و املاک رها شده در داخل یا محدوده شهرها از پدیده‌های جدیدی است که زمینه‌ساز ایجاد مشکلات بسیاری در شهرها شده است. برخی از این املاک و اراضی در اختیار دستگاه‌های دولتی است، اما این دستگاه‌ها اجازه نمی‌دهند که املاک مزبور آزاد شود. تعداد اراضی و املاکی که در محدوده یا داخل شهر قرار دارد، کم نیست و در برخی نقاط به مکان مناسبی برای ایجاد مشکلاتی که به آن اشاره شد، تبدیل شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دست شهرداری برای ورود به این مسأله بسته است و نمی‌تواند کاری را پیش ببرد؟ گفت: ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها می‌گوید: «زمین یا بناهای مخروبه و غیرمناسب با وضع محل و یا نیمه‌تمام واقع در محدوده شهر که در خیابان یا کوچه و یا میدان قرار گرفته و منافی با پاکیزگی و زیبایی شهر و یا موازین شهرسازی باشد، شهرداری با تصویب شورای‌شهر می‌تواند به مالک اخطار کند تا ظرف ۲ ماه به ایجاد نرده یا دیوار یا مرمت آن، که منطبق با نقشه مصوب انجمن شهر باشد، اقدام کند. اگر مالک مسامحه یا امتناع کرد شهرداری می‌تواند برای تأمین نظر و اجرای طرح مصوب در زمینه زیبایی و پاکیزگی و شهرسازی هرگونه اقدامی را که لازم بداند معمول و هزینه آن را به اضافه صدی ده از مالک یا متولی و یا متصدی موقوفه‌طلب کند. در این مورد ابتدا صورت حساب شهرداری به مالک ابلاغ می‌شود، در صورتی که مالک ظرف ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ به‌صورت حساب قطعی اعتراض کرد موضوع به کمیسیون مذکور در ماده ۷۷ ارجاع خواهد شد.

وی اضافه کرد: اما دست ما همچنان بسته است و شهرداری تنها اقدام به صدور اخطار و تذکر می کند، در صورتیکه همین زمین واقع در شهرک امام حسین در سیل اخیر باعث جاری شدن روان‌آب زیادی شد که بخش زیادی از جاده را شست، مصالح زیادی را وارد مسیر تردد ماشین ها کرد، جدول در این نقطه تخریب شد و خسارات زیادی وارد کرد که هنوز این مشکل حل نشده است.

در پایان این بازدید به موارد دیگری از جمله ریختن زباله ها توسط دست فروشان و میوه فروش ها در آبرراهه ها، ماشین های میوه فروشی در ورودی شهرها، دزدیده شدن سطل های زباله و پل های آنهی در سطح شهر، دزدیدن وسایل فلزی در آرامستان ها، ریختن زباله در زمین های خالی هر کوچه و خیابان، حفاری های غیرمجاز مردم برای کشیدن غیراصولی انشعابات برق، المک گاز و فاضلاب و … پرداخته شد که همه نیاز به فرهنگ سازی و مسئولیت شناسی شهروندان آگاه دارد تا بار مسئولیت از شانه شهرداری برداشته شود و بتواند به کارهای عمرانی شهر بپردازند پیش از آنکه درگیر مسایل حاشیه ای و آب و جارو کردن شهر باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.