آغاز برنامه‌های هفته تربیت اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد با شعار« تربیت همیشه و همه جا »
۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
مدیرکل آموزش وپرورش استان خبرداد: مدیرکل آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد از آغاز برنامه‌های هفته تربیت اسلامی با شعار محوری« تربیت همیشه و همه جا » در استان خبرداد.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛.مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی ضمن تبریک ولادت امام سجاد(ع) برنامه های هفته تربیت اسلامی در استان را تشریح کرد.

حسنعلی عزت‌خواه در این نشست با گرامیداشت یاد وخاطره شهیدان رجایی و باهنر در تاسیس نهاد امور تربیتی گفت: نهاد مقدس امور تربیتی در تاریخ ۸ اسفند سال ۵۹ توسط دو شهید عزیز، شهیدان رجایی و باهنر با شعار، مربیان امورتربیتی، سربازان انقلاب هستند، شکل گرفت و هدف این نهاد، انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگ انقلاب اسلامی به مدارس و از مدارس به نسل آینده است.

وی حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزشهای انقلاب در مدارس را از اهداف امور تربیتی در مدارس دانست گفت: استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است كه مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانش ها و مهارت های آن به نسل های جدید انتقال یابد.

وی با اعلام روز شمار هفته تربيت اسلامی و روز امور تربیتی از ۸ اسفند تا ۱۴ اسفندماه گفت: هدف کلی برگزاری برنامه ها در این هفته توسعه گفتمان تربیت و تصویرگری جلوه‌های تربیت است.

وی شعار هفته تربیت اسلامي در سال ۱۴۰۱ را تربیت همیشه، همه جا عنوان کرد وگفت: غبار رویی گلزار مظهر شهدا ،برگزاری برنامه های گرامیداشت هفته تربیت اسلامی در بیش از ۳ هزار مدرسه در سطح استان ، تجلیل از فعالان امور تربیتی در همه شهرستانها و مناطق و گرامیداشت روز امور تربیتی در شهرستانها و مناطق از جمله این برنامه هاست.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه، مهم‌ترین هدف دشمن در اغتشاشات اخیر را هویت زدایی تاریخی و تطهیر رژیم پهلوی دانست و افزود: وظیفه ماست که بصیرت سیاسی دانش‌آموزان را در برابر چنین توطئه هایی بالا ببریم.

عزت خواه با بیان اینکه امروز فرهنگ انقلاب شکوفا و نسل ما فداکار و ایثارگر شده است، ابراز داشت: نمونه بارز آن شهید علی لدنی نوجوان ۱۴ ساله ایذه ای است که برای نجات دیگران خود را به دل آتش و زد و جان دو زن سالمند را نجات داد و دلیلی بالاتر از نیست که برای دانش‌آموز ما ایثار و فداکاری به خوبی تبیین شده است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اگر دو بًعد علم و تهذیب با هم نباشند پرواز به سمت حیات طیبه امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه مربی باید بتواند دانش‌آموز را به سمت تربیت اسلامی بکشاند و لذا نیاز به الگو دارد، افزود: الگویی بالاتر و مهم‌تر از قرآن، نهج‌البلاغه و ائمه اطهار برای مربی و دانش‌آموز وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تربیت کسب کردن نیست بلکه کشف کردن است، خاطر نشان کرد: باید ویژگی‌های نهفته درون‌ دانش‌آموزان را کشف کنیم نه به صورت اکتسابی به آنها یاد بدهیم که فراموش کنند، گر چه می‌دانیم اگر چیزی را خود دانش‌آموزان کشف کنند فراموش شدنی نیست.

عزت‌خواه با تاکید بر اینکه تربیت فهماندن نیست بلکه فهمیدن است، افزود: اینکه ما فقط توضیح بدهیم صحیح نیست، باید دانش‌آموز را طوری تربیت و آموزش دهیم که مثل چشمه بجوشد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اگر دانش‌آموز« معرفتی» خدای خود را بشناسد هیچ عامل درونی نمی‌تواند آن را از وی بگیرد.

عزت‌خواه بیان کرد: تربیت مستمر، نقد مستمر می‌طلبد و نقد مستمر بازنگری، بازسازی و بازآفرینی در پی دارد.اگر تهذیب در کار نباشد علم تولید شده هم به درد نمی‌خورد و باید اول خودساخته شویم تا بتوانیم جامعه را بسازیم.

عزت‌خواه با اشاره به سخنان شهید رجایی که مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند و سرباز باید در همه حال آماده و هوشیار باشد، خاطر نشان کرد: شعار محوری امسال برای هفته تربیت اسلامی تحت عنوان تربیت همیشه و همه جا است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: عناوین برنامه نیز از هشتم تا ۱۴ اسفند تحت عنوان هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی نام‌گذاری کرده‌اند. عطر افشانی گلزار شهدا در همه‌ شهرستان استان، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در مرکز استان و دیدار ائمه جمعه در شهرستانها از برنامه‌های اولین روز از این هفته هستند.

عزت‌خواه طرح «شنبه های تفسیری» پیشنهادی امام جمعه سی سخت به مدت ۱۵تا ۲۰دقیقه تفسیر سوره نور و حجرات را یادآور شد و گفت: کلید این طرح در مرکز استان زده شده و در سایر مناطق استان نیز طی هفته آینده اجرا خواهد شد.

وی افزود: برای ایجاد پیوند با علما قرار شده اولین بار در استان برنامه‌های هفته تربیت اسلامی را در کنار امامزادگان وبقعه علمای شاخص برگزار شود. در شهرستان بویراحمد این برنامه در امامزاده‌ شاه‌قاسم برای بزرگداشت مقام آیت‌الله ملک حسینی، در شهرستان کهگیلویه در کنار بقعه آیت‌الله میراحمد تقوی و آیت‌الله حسینی، در گچساران در بقعه آیت‌الله کاشانی برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: علما پایه‌گذار تربیت اسلامی بوده‌اند و باید در چنین روزی از آنها تقدیر کنیم.

عزت‌خواه عنوان کرد: روز پنج‌شنبه پیاده روی به سمت شهدای گمنام را داریم. روز جمعه نیز حضور در مراسم نماز جمعه را در همه شهرستان‌ها داریم‌.

سرپرست معاونت پرورشی وفرهنگی اداره کل آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: برنامه های متفاوتی برای گرامیداشت هفته تربیت اسلامی در همه شهرستانها و مناطق پیش بینی شده است.

رئیس اداره قرآن و نماز آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست خبری هفته تربیت اسلامی گفت: تربیت اسلامی را با محوریت قرآن و مطابق با آیات و آموزه‌های قرآنی در جامعه پیش ببریم.

شهرام قشقایی گفت: تجلیل از فعالان حوزه تربیتی در سطح ادارات آموزش و پرورش و تبیین ارکان مختلف و اثر گذار در تربیت بخشی از مهمترین برنامه های هفته تربیت اسلامی است.

حجت الاسلام ناصر مصباح نژاد گفت: اهمیت آموزش و پرورش برای ما به عنوان حیاتی‌ترین، اساسی‌ترین و راهبردی‌ترین نهاد تعلیم و تربیت و نهاد فرهنگ‌ساز به شمار می آید که‌ همه اقشار از کودک،‌ نوجوان و جوان در اختیار این سازمان هستند.

رئیس اداره قرآن و نماز آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: طبق نظر دانشمندان و کارشناسان امر، حساس‌ترین مقطع تربیتی از دوران کودکی شروع می‌شود و باید به سمت مسئله تربیت اسلامی با محوریت قرآن،مطابق با آیات و آموزه‌های قرآنی عمل کنیم و آن را در جامعه نهادینه و پیش ببریم.

مصباح نژاد با بیان اینکه رسالت انبیا نیز همین تربیت اسلامی بوده افزود: پیامبران الهی، امامان و ائمه اطهار(ع) برای ساختن و تربیت انسان عالم، عاقل و دانا برای رسیدن به‌ کمالات و ارزش‌ها مبعوث شده‌اند.

مصباح نژاد ادامه داد: آموزش و پرورش به ویژه در دولت انقلابی عزم و جدیت خوبی برای تحقق تربیت اسلامی دارد. همین نگرش و گفتمان دولت خود کار را برای تحقق تربیت اسلامی آسان می‌کند.

رئیس دارالقرآن آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: رویکرد ما در حوزه قرآن و عترت با توجه به اسناد بالادستی و سند تحول که اقدام بزرگی در دولت انقلابی بود، خود گام اولیه و اساسی است. بر مبنای این سند سعی می‌کنیم فعالیت‌های قرآنی را در مدارس کنترل و چشم‌گیر کنیم.

وی افزود: دومین رویکرد نیز ایجاد فضای تربیتی در مدارس است که هیئت‌های دانش‌آموزی می‌تواند فضا و بستر خوب تربیتی اسلامی باشد که با مشارکت و حضور دانش‌آموزان به عنوان بازوان مربیان و مدیران مدارس فعالیت کنند.

وی در پایان بخشی از اولویت های کاری را توسعه و ترویج هیئت های مذهبی دانش آموزی به عنوان مهمترین رکن کار تربیتی و فعالیت های قرآنی در مدارس اعلام کرد و گفت: گفتمان های دینی با همکاری اداره تبلیغات اسلامی، برگزاری جلسات شنبه های تفسیر در ادارات آموزش و پرورش استان، فعال کردن دار القرآن ها به عنوان پایگاه های قرآنی و پرورش استعدادهای قرآنی و تقویت آنان در رشته های حفظ تلاوت و تفسیر و اقامه نماز در ادارات و مدارس، تجهیز نماز خانه ها و ایجاد فضای مطلوب برای اقامه نماز، برگزاری مسابقات با هدف تشویق و ترغیب دانش آموزان به اُنس با قرآن، عترت و نماز را بخشی از اولویت ها است.

انتهای پیام/

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.