زدن برچسب طایفه‌گرایی در انتخابات، توهینی آشکار به مردم استان است/اگر ملاک انتخاب، صرفا طایفه باشدآسیب است
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
نایب رئیس شورای وحدت استان؛ دبیرحزب موتلفه اسلامی استان تصریح کرد: با قاطعیت می‌توان گفت زدن برچسب طایفه‌گرایی در انتخابات به مردم فهیم استان که درایت، شناخت و بصیرت، ملاک انتخابشان است، نادرست است.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ با شروع و انجام نامنویسی پیش‌ثبت‌نام داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، تنور بحث‌های سیاسی و انتخاباتی در محافل رسمی و غیررسمی داغتر شده‌است.

در میان این بحث‌ها، یکی از موضوعات که نه تنها ببین عامه مردم، بلکه در مواردی حتی بین سیاسیون و فعالان این عرصه، بیان می‌شود این است که انتخابات در استان کهگیلویه‌وبویراحمد قومی و طایفه‌ای است؛ به طوری که حتی بعضی‌ از هم‌استانیها معتقدند که با جو حاکم، مشارکت آنها تاثیری در روند انتخابات ندارد؛ زیرا قرار است فردی خاص از طایفه‌ای خاص به مجلس راه پیدا کند.

به همین خاطر به سراغ یکی از فعالان سیاسی استان رفتیم تا نظر ایشان را در این زمینه و فضای سیاسی حاکم بر جامعه، جویا شویم.

گفت‌وگوی ما با این فعال سیاسی در چند بخش منتشر خواهد شد، آنچه در ادامه می‌آید بخش اول این گفت‌وگو است:

نایب رئیس شورای وحدت استان، خود را یک فرهنگی می‌داند که در راستای تحقق هدف شورای وحدت که همان ساماندهی جریان انقلابی است، انجام وظیفه ‌می‌کند.

ایجاد هم‌افزایی و انسجام بین نیروها

سید علی‌محمد دانشی، ایجاد هم‌افزایی و انسجام بین نیروهای متعهد و بهره‌گیری از توان نیروهای انقلابی در همه زمان‌ها و مخصوصا در برهه‌های حساس که نظام نیاز به پشتیبانی آحاد جامعه دارد را از اهداف اصلی شورای وحدت بیان کرد و معتقد است با تلاش در راستای دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی در جامعه، توطئه‌های دشمنان نظام و مردم خنثی می‌شود.

به گفته دانشی، شورای وحدت کشور، متشکل از نمایندگان بیش از ۵۰ حزب و تشکل است که با محوریت جامعه روحانیت مبارز و اقشار مختلف جامعه از جمله جوانان، بانوان و فرهیختگان، گرد هم آمده تا با هم‌اندیشی، در راستای حفظ دستاوردهای انقلاب و نظام، گام بردارند.

دانشی که دبیر حزب موتلفه استان نیز است، فعالیت شورای وحدت را گسترده‌تر از حزب و تشکل‌ها ذکر کرد و گفت: هر فرد معتقد به اصول و ارزش‌های انقلاب، نظام مقدس اسلامی، ولایت‌فقیه و ‌پاسدار خون شهدا که دغدغه ایجاد وحدت و انسجام و امید‌بخشی در جامعه را داشته باشد، می‌تواند با عضویت در شورای وحدت، در مسیر رسیدن به اهداف عالیه نظام، فعالیت کند.

در ادامه نظر نایب رئیس شورای وحدت  را درباره اینکه گفته می‌شود انتخابات استان قومی و طایفه‌گرایانه است، پرسیدیم.

اگر ملاک انتخاب، صرفا طایفه باشد، آسیب است

دانشی در این خصوص گفت: در استان‌هایی که بافت عشیره‌ای دارند، قومی و قبیله‌ای رفتار کردن،می‌تواند آسیب باشد؛ البته در این راستا نکاتی قابل تامل است.

وی با بیان اینکه افرادی که برای نامزدی در انتخابات مجلس ثبت‌نام می‌کنند، طبیعتا از یک خانواده و طایفه هستند، افزود: این افراد اگر واجد شرایط لازم و از مشروعیت و کارآمدی لازم برخوردار باشند و در بین طایفه و قوم خود، وجهه مردمی داشته و از مقبولیت بالایی برخوردار باشند، دادن رای هم‌طایفه‌ها به آنان، نه تنها آسیب نیست که یک ظرفیت است؛ زیرا با پشتیبانی طایفه این افراد که دارای ملاک‌های اصلح هستند، علاوه بر افزایش مشارکت در انتخابات، افرادی معتقد و کاردان به مجلس راه پیدا ‌می‌کند؛ ولی بدیهی‌ است اگر ملاک انتخاب، صرفا طایفه باشد، یک آسیب است.

انتخاب یک نامزد غیربومی به عنوان نماینده مردم کهگیلویه بزرگ و گچساران

دانشی گفت: در خصوص انتخابات مجلس نیز همین‌گونه است؛ اگر نگاه به مسائل صرفا بخاطر قبیله و قومیت باشد، یک آسیب محسوب می‌شود، اما در اکثر قریب به اتفاق ادوار، این موضوع، نگاه غالب مردم استان و ملاک انتخابشان نبوده؛ چنانچه در انتخابات دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه، بارها شاهد بودیم کسانی بر کرسی مجلس نشستند که طایفه‌شان از نظر کمیت در برابر دیگر طوایف در اقلیت بوده و بخاطر اصلح بودن و برخورداری از معیارهای دیگر به عنوان منتخب مردم به مجلس راه یافتند.

دبیر حزب موتلفه، مصداق این موضوع را بررسی چندین دوره انتخابات در این دو شهرستان بیان کرد و اذعان داشت: در بعضی از ادوار، فردی از طایفه‌ای با جمعیت کم، به پشتوانه داشتن تخصص و تعهد و مخصوصا حمایت جریانات‌ سیاسی، موفق شد بر رقیبان پیروز شوند.

وی در ادامه به یکی از دوره‌های گذشته حوزه کهگیلویه و گچساران اشاره کرد و افزود: در آن دوره، مردم کهگیلویه بزرگ و گچساران، پا را فراتر نهاده و یک نامزد غیربومی را به عنوان نماینده خود، راهی بهارستان کردند.

درایت، شناخت و بصیرت، ملاک انتخاب‌ مردم استان

نایب رئیس شورای وحدت، یکی از ادوار گذشته انتخابات در حوزه بویراحمد مثال مستند دیگری بر این موضوع دانست و اظهار کرد: در آن دوره، دو نفر از کاندیداها افراد شاخص و‌ معروف از طیف اصولگرا بودند؛ اما تفاوت عمده آنها این بود که یکی از آنها از یک طایفه بزرگ (از نظر جمعیتی) و دیگری از طایفه‌ای با جمعیت کم بود؛ اما در نهایت آن که به مجلس راه یافت، نامزدی بود که طایفه‌اش از نظر کمیت، در اقلیت بود.

دبیرحزب موتلفه تصریح کرد: پس با قاطعیت می‌توان گفت زدن برچسب طایفه گرایی در انتخابات به مردم فهیم استان که درایت، شناخت و بصیرت، ملاک انتخاب‌شان است، نادرست است.

دانشی با استناد به نتایج انتخابات مجلس در ادوار مختلف در سطح استان، با تاکید بر اینکه زدن برچسب انتخابات قومی و طایفه‌ای به مردم استان، یک اهانت آشکار است، عنوان کرد: مردم استان، با بصیرت بالایی که دارند، همیشه تلاش کرده‌اند فرد اصلح‌ را انتخاب کنند که ممکن است از نظر طیف دیگری از مردم شریف، این انتخاب اصلح نباشد.

صاحب‌نظران، پیرو قانون همه یا هیچ نباشد

دانشی یادآور شد: انتظار داریم صاحبان فکر واندیشه در بیان عقاید و نظراتشان، پیرو قانون همه یا هیچ نباشد و به همه جوانب امر توجه کنند و اگر به جامعیت موضوعی اشراف پیدا کردند، اظهار نظر کنند تا جلوی سو برداشت‌ها و آثار منفی که اظهار نظرشان ممکن است به همراه داشته باشد، گرفته شود.

به اعتقاد نایب رئیس شورای وحدت، بیان این موضوع در جامعه، به صورت یک کلیت، از اساس اشتباه و غیرواقعی است و تکرار آن، اشتباهی بزرگتر است و خاطر‌نشان کرد: نگاهی به تاریخ ادوار انتخابات در استان به خوبی، رد بودن این نظریه را نشان می‌دهد.

عملکرد جناحی و قبیله‌ای نمایندگان مجلس

نایب رئیس شورای وحدت در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شده چنین نگاهی نسبت به انتخابات در استان شکل بگیرد عملکرد بعضی از نمایندگان بعد از ورود به مجلس را از دلایل این موضوع برشمرد و افزود: این نگاه و برداشت از دور دوم مجلس تاکنون کم وبیش وجود داشته است.

وی تصریح کرد: بعضی از نمایندگان، که با رای فراجناحی و فراقبیله‌ای به مجلس راه یافتند، در عملکردشان جناحی و قبیله‌ای رفتار کردند و طوایف دیگر را نادیده گرفتند و با این کار باعث تحریک دیگر طوایف شدند که آنها هم کاندیدایی برای فرستادن به مجلس معرفی کنند. از طرفی فشارهای رای دهندگان یعنی مردمی که نماینده را از خود می‌دانند، مزید برعلت شده است.دلیل دیگر رقابت‌های نادرست انتخاباتی است،بدین گونه که بعضی از کاندیداها، برای تخریب رقیب، متاسفانه از این تاکتیک برچسب زدن، برای جلب آرای مردم استفاده می‌کنند.

دانشی اظهارامیدواری کرد که همه طوایف، بی‌توجه به شایعات و فرافکنی‌ها، حضوری چشمگیر و حداکثری در انتخابات داشته باشند و مثل همیشه، در وهله اول، ملاک و معیارشان، مشروعیت و کارآمدی نامزدها باشد‌.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.