تاکنون هیچ نشانه ای از بیماری و تلفات پرندگان ناشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است
۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد: رئیس اداره بهداشت و بیماری های طیور دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان از منطقه سیبری به استان خطر احتمال بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛دکتر سید مصطفی حسینی کیا ، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های واگیردار در پرندگان و مشترک با انسان بوده که بر اثر آن عفونت حاد تنفسی ایجاد می‌شود تاکید کرد: شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی دستورالعمل های پیشگیری از این بیماری را جدی بگیرند.

وی بیان کرد: نگهداری در قفس طیوری که روستاییان به صورت سنتی پرورش می دهندیکی از راهکارهای پیشگیری از انتشار بیماری پرندگان وحشی به مرغ های بومی است.

دکتر حسینی کیا تصریح کرد: پیشگیری از دست زدن کودکان به طیور از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس اداره بهداشت و بیماری های طیور دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مصرف مرغ زنده به ویژه در شهرستان های گرمسیری استان رواج دارد تاکید کرد: امکان انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق مرغ زنده وجود دارد.

وی با اشاره به پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این پایش ها، تاکنون هیچ نشانه ای از بیماری و تلفات پرندگان ناشی از این بیماری مشاهده نشده است.

دکتر حسینی کیا عنوان کرد:عملیات پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آبزی و کنار آبزی در منابع آبی محل استقرار پرندگان مهاجر و مرغداری های بومی انجام می گیرد.

وی ابراز کرد: ماهیانه ۷۰ مورد بازدید از واحدهای پرورش طیور سنتی و ۲۰ پایش در منابع آبی استان از سوی کارشناسان دامپزشکی انجام می گیرد.

دکتر حسینی کیا گفت: ۱۰ گروه چهار نفره کار پایش مناطق آسیب زای استان در خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را به عهده دارند.

وی گفت:سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، علایم عصبی شامل لرزش سر و گردن در طیور از جمله تظاهرات بالینی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان‌ است که مرغداران در صورت مشاهده برای پیشگیری از شیوع به دامپزشکی گزارش دهند.

رودخانه های بشار ، مارون ، زهره ، تنگ سرخ ، سپیدار،کبکیان ، خرسان ، شاه بهرام و سدهای مارون ، کوثر ، شاه قاسم ، تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان میزبان پرندگان مهاجر آسیایی هستند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.