نرخ ۹۷ درصدی باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد از ۲۸ درصدپیش از انقلاب به ۹۷ درصد رسیده است.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛حسنعلی عزت‌خواه افزود: تاسیس نهضت سواد آموزی به عنوان یک جریان مهم فرهنگی به فرمان امام عزیز نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود.

یکهزارو ۱۰۰ آموزش دهنده فعال در حوزه سوادآموزی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند.

اول تا هفتم دی ماه هر سال به عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده است. کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان است.

سید حمزه باقری نژاد معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان هم گفت: نرخ با سوادی هم اینک در شهرستان کهگیلویه با نرخ ۸۹.۸ درصد به عنوان کم ترین نرخ بی سوادی و گچساران با ۹۵.۶ بیشترین میانگین با سوادی در شهرستان‌های استان هستند،

 

وی گفت: برنامه ریزی لازم برای افزایش نرخ باسوادی در شهرستان کهگیلویه تدوین و در حال اجراست.

 

وی بیان کرد: برای افزایش نرخ رشد باسوادی از سال گذشته تاکنون سه طرح اختصاصی در این شهرستان آغاز شده است.

 

باقری نژاد “کیفیت بخشی جهت سرعت دادن به فعالیت های سوادآموزی” را یکی از این طرح ها دانست و گفت: این طرح با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران جهت آموزش افراد بی سواد در روستاهای کهگیلویه در حال اجراست.

وی “رویداد روستای باسواد” به عنوان یک ابتکار را از دیگر فعالیت ها برای کاهش نرخ بی سوادی ذکر کرد و افزود: با تشکیل شورای سوادیار روستا این طرح نقش مهمی در کیفیت بخشی به سوادآموزی خواهد داشت.

باقری نژاد تصریح کرد: اجرای طرح “شناسایی کوچه به کوچه، محله به محله و روستا به روستا” را از دیگر طرح های مهم برای افزایش نرخ باسوادی در کهگیلویه ذکر کرد.

 

دلایل بالای نرخ بی سوادی در کهگیلویه

 

وی یکی از دلایل اصلی بالا بودن میانگین نرخ بی سوادی در کهگیلویه را مهاجرت ذکر کرد و گفت: مهاجرت زیاد طی این سالها در این شهرستان بر این میانگین تاثیر زیادی داشته است.

 

باقری “مسدود نشدن مبادی بی سوادی” را از دیگر دلایل ذکر کرد و ادامه داد: برنامه ریزی لازم برای جبران افت تحصیلی بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی برای این طرح و جلوگیری از ترک تحصیل در حال اجراست.

 

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: فقر اقتصای حاکم بر خانواده از دیگر دلایل میانگین نرخ بی سوادی در کهگیلویه است.

باقر نژاد تصریح کرد: شناسایی و جذب سوادآموزی استفاده از ظرفیت حلقه‌های میانی و مردمی کردن فعالیت‌های سوادآموزی از مهمترین وظایف نهضت سوادآموزی بوده که باتلاش همه فرهنگیان و سوادآموزان خوشبختانه پیشرفت خوبی دراستان در زمینه‌ سوادآموزی شکل گرفته است.

 

وی تاکید کرد: درکنار سوادآموزی مراکز یادگیری دراستان مهارت‌های اجتماعی، روابط خانوادگی و مهارت‌های زندگی را به سوادآموزان آموزش می‌دهند.

باقر نژاد اظهارکرد: یکی از شاخص‌های رشد در جوامع متمدن، میزان بهره‌مندی مردم آن کشور از حداقل سواد نوشتن و خواندن است.

باقری نژاد ابراز داشت: بدیهی است مبارزه با بی‌سوادی نه تنها در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد می‌شود بلکه در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت ویژه‌ای است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.