موارد مشکوک به فرار مالیاتی را چگونه گزارش کنیم؟/سامانه سوت زنی فرار مالیاتی ، پیشتار استقبال مردمی
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹
شما می توانید از طریق بخش «گزارش فرار مالیاتی» موارد مشکوک به فرار مالیاتی را از طریق ورود به سامانه sootzan.com یا سامانه intamedia.ir تخلف انجام شده را گزارش دهید.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ راه اندازی سامانه سوت زنی مالیاتی از جمله این اقدام های ارزشمند سازمان امور ماالیاتی است که در راستای جلب مشارکت مردمی برای جلوگیری از فرارمالیاتی در مدت نسبتا کوتاهی آثار و پیامدهای ارزنده ای را داشته است

برخی از روش های معمول فرار مالیاتی عبارتند از:

کسب درآمد و عدم پرداخت مالیات

عدم استفاده از دستگاه کارتخوان

تفاوت بین نوع شغل درج شده روی

رسید دریافتی از دستگاه کارتخوان با نوع شغل واقعی

عدم صدور فاکتور

صدور فاکتورهای غیر واقعی

کم اظهاری درآمد به سازمان امور مالیاتی

استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر

استفاده از چندین دفتر یا نرم افزار حسابداری

و سایر موارد

 

سامانه سوت زنی فرار مالیاتی ، پیشتار استقبال مردمی

بهره گیری از ظرفیت امر «اطلاع رسانی» و« اطلاع یابی مردمی» در امر مبارزه و جلوگیری از فساد یکی از حرکت ها و اقدام های اثر بخش است که می تواند آثار و برکات ارزنده ای را برای جامعه و موفقیت سازمان های پیشرو در امر فرهنگ سازی داشته باشد.

سوت زنی ابتدا در قرون وسطی در انگلستان شروع شد در آن دوران، از این طریق به افراد این وعده داده میشد که در صورت کشف فساد و اعلام آن، پاداش دریافت خواهند کرد.

هر چه فساد بدتر، پاداش آن ها بیشتر خواهد بود. همچنین، سوت زنی در آمریکا نیز رواج پیدا کرد.

سوت زنی صرفا مربوط به مالیات نیست و در هر زمینه ای اگر قانون سوت زنی وجود داشته باشد می توان این کار را انجام داد.

در کشور ایران، در سال های اخیر برای جلوگیری از فساد مالیاتی، از قانون سوت زنی مالیاتی استفاده شده است.

وصول ۳۰هزار گزارش مردمی درخصوص فرارمالیاتی در قااب اجرای طرح سوت زنی برای گزارش های فرارمالیاتی دستاورد ارزنده است که بستر ساز مشارکت مردمی در برخور باد متخلفان شده است.

به گفته سخنگوی سازمان امورمالیاتی ۹۰۰مودی جدید به دنبال گزارشهای مردمی از فرار مالیاتی شناسایی شد که این امر به «افزایش درآمد مالیاتی» و نیز تحقق «عدالت مالیاتی» کمک خواهد کرد.

مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره ثبت گزارش مردمی در سامانه سوت زنی مالیاتی گفت: بعد از تصویب دستورالعمل تشویق گزارش دهندگان فرار مالیاتی در اسفند ۱۴۰۰ تا به حال، شاهد گزارش‌های مردمی مبارزه با فرار مالیاتی یا اصطلاحاً گزارش‌های سوت زنی مالیاتی بودیم که تاکنون بیش از ۳۰ هزار گزارش در سامانه سوت زنی سازمان امور مالیاتی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه تقریباً حدود ۷۵ درصد از این گزارش‌ها درخصوص استفاده نکردن از دستگاه کارت‌خوان است که حدود ۶۰ درصدشان مربوط به استفاده نکردن پزشکان از دستگاه کارت‌خوان است، تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی بررسی‌هایی پیرامون همین موضوع انجام داد که حدود سه هزار و ۶۰۰ مورد از تخلفات استفاده نکردن پزشکان از دستگاه کارت‌خوان شناسایی شد و در اختیار سازمان نظام پزشکی و مدیران کل سازمان مالیاتی در کشور برای رسیدگی قرار داده شد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: بر اساس گزارش‌های ثبت شده در سامانه سوت زنی مالیاتی حدود هفت هزار و ۵۰۰ بازدید میدانی صورت گرفته است که از این طریق حدود ۹۰۰ مؤدی جدید شناسایی شده است.

مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه وبویراحمد دراین باره می گوید: این اداره کل آماده دریافت گزارش های مردمی است و اداره بازرسی ومبارزه با پولشویی آماده پیگیری گزارش های دریافتی از مردم در زمینه فرارمالیاتی است.

میلاد فرخان تصریح کرد:گزارش دهندگان فرار مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی پاداش نیز دریافت می کنند.

موارد مشکوک به فرار مالیاتی را چگونه گزارش کنیم؟

شما می توانید از طریق بخش «گزارش فرار مالیاتی» موارد مشکوک به فرار مالیاتی را گزارش نمایید. در صورت تمایل امکان ثبت گزارش به صورت’ ناشناس وجود دارد.

برخی از روش های معمول فرار مالیاتی عبارتند از:

• کسب درآمد و عدم پرداخت مالیات

• عدم استفاده از دستگاه کارتخوان

• تفاوت بین نوع شغل درج شده روی رسید دریافتی از دستگاه کارتخوان با نوع شغل واقعی

• عدم صدور فاکتور

• صدور فاکتورهای غیر واقعی

• کم اظهاری درآمد به سازمان امور مالیاتی

• استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر

• استفاده از چندین دفتر یا نرم افزار حسابداری

• و سایر موارد

 

روش های سوت زنی مالیاتی

در حال حاظر شما میتوانید از طریق ورود به سامانه sootzan.com یا سامانه intamedia.ir تخلف انجام شده را گزارش دهید. ابتدا باید وارد قسمتی به اسم ارسال گزارش فساد شوید و گزینه ” فساد ناشناس” را انتخاب کنید و بند های موجود مانند گزارش وقوع فساد، برآورد ارزش فساد، محدوده جغرافیایی و سایر اطلاعات را تکمیل فرمایید. توجه کنید در صورتی که نمیخواهید اطلاعات شما به عنوان فرد سوت زن افشا شود، میتوانید قسمت هایی که مرتبط به قسمت اطلاعات فردی است را پر نکنید.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.