کتاب و کتابخوانی؛ دستورالعملی برای پایگاه‌های خبری کهگیلویه و بویراحمد 
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
با وجود این‌که از اهمیت کتاب و کتابخوانی کاسته شده، اما می‌توان با پیگیری یک برنامه مشخص به ترویج کتاب و کتابخوانی در بین مخاطبان پایگاه‌های خبری کمک کرد.   
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

مقاله

پیوارنیوز ؛طاهره السادات احمدی مهریان هر چند تا پیش از اختراع دستگاه چاپ، کتابخوانی نیز وجود داشت، اما تنها پس از انقلاب گوتنبرگ بود که کتابخوانی شکلی توده‌ای به خود گرفت.

با در دسترس قرار گرفتن کتاب برای همه افراد جامعه، توده مردم می‌توانستند کتاب مورد علاقه خود را بخوانند. اما به نظر برخی از منتقدان، کتاب از آن ارزش اولیه که دارای اثر هاله بود افتاد.

اما به هر حال با افزایش چندصدبرابری تیراژ کتاب‌ها نیز هنوز کتاب در سبد زندگی مردم قرار نگرفته بود.

بر اساس بسیاری از پژوهش‌ها تنها سه درصد از مردم کشور کتاب می‌خوانند. بنابراین هنوز نمی‌توان گفت کتابخوانی در بین مردم رواج دارد.

اما نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت، زیر سوال رفتن اهمیت مطالعه کتاب در بین قشر وسیعی از مردم است.

در گذشته با وجود اینکه تنها سه درصد از مردم در طول روز مطالعه می‌کردند، اما کتابخوانی یک ارزش تلقی می‌شد و افراد کتابخوان به عنوان قشر فرهیخته جامعه از احترام برخوردار بودند. اتفاقی که امروزه افتاده، کم‌ارزش شدن کتاب و در نتیجه کاهش جایگاه اجتماعی افراد کتابخوان است. پاردایمی که کتاب در آن قرار می‌گرفت، عوض شده و این شیفت پارادایمی، اقتضا می‌کند برای افزایش آگاهی مردم، از روش‌های دیگری نیز در کنار کتابخوانی به شیوه سنتی استفاده کرد.

اینجاست که رسانه‌ها می‌توانند از نقش سنتی خود فراتر روند و به افزایش آگاهی مخاطبان خود کمک کنند.

اما سؤال اینجاست که رسانه چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟

روشن است که رسانه‌های خاص مربوط به کتاب در کشور وجود دارد. بنابراین روی ما با سایر رسانه‌هاست که از مخاطبان زیادی برخوردار هستند، اما توجهی به کتاب نمی‌کنند. با توجه به این‌که ما در استان کهگیلویه و بویراحمد کار رسانه‌ای انجام می‌دهیم، یادداشت حاضر را اختصاصا برای رسانه‌های این استان نوشته‌ایم.

در کهگیلویه و بویراحمد، نسبت به جمعیت آن، تعداد رسانه‌ها بسیار زیاد است. این استان کمتر از هشتصد هزار نفر جمعیت دارد، اما ۲۰۰ رسانه ثبت شده در پورتال فرهنگ و ارشاد استان وجود دارد.

کافیست این عدد را با رسانه‌های یکی از استان‌های بزرگ کشور و کلان‌شهرها مقایسه کرد. استان البرز با بیش از سه میلیون جمعیت (تنها جمعیت شهرستان فردیس برابر با جمعیت کل استان کهگیلویه و بویراحمد است) نصف کهگیلویه و بویراحمد نیز رسانه فعال ندارد. حتی اغلب رسانه‌های مطرح البرز نیز به روز نیستند.

بنابراین با همین حساب سرانگشتی می‌توان گفت رسانه جایگاه محکم و مهمی در بین مردم استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.

به عنوان نمونه در زمان انتخابات، بدون فرض گرفتن وجود رسانه، نمی‌توان تصور کرد فضای رقابتی شکل بگیرد.

در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اهمیتی که رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های آنلاین دارند، می‌توان از آنها برای ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده کرد.

در پژوهش تجربی‌ که در بین دانشجویان دانشگاه‌های استان داشتیم، ۷۰ درصد از آنها از وجود کتب جدید اطلاع پیدا نمی‌کردند. اما همین اندازه و کمی هم بیشتر (۷۵ درصد) بیان می‌کردند کتب غیردرسی را ترجیح می‌دهند به صورت الکتریکی بخوانند.

بنابراین روشن است که نسل جدید ارتباط بین کتاب و اینترنت را متوجه شده است. هر چند در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان ردپایی از تبلیغ کتاب پیدا کرد، اما چون این شبکه‌ها نظام‌مند و سیستماتیک نیستند، نمی‌توانند فعالیت مستمر و پایداری در این زمینه داشته باشند. پلتفرمی که مخاطبان کهگیلویه و بویراحمدی برای پیگیری اخبار دنبال می‌کنند، همین پایگاه‌های خبری است.

 

می‌توان برای پایگاه‌های خبری کهگیلویه و بویراحمد دستورالعملی جهت ترویج کتابخوانی ارائه داد. این پایگاه‌ها می‌توانند از روش زیر استفاده کنند:

۱٫ رصد هر روزه پایگاه خبری کتاب (ایبنا)

جهت اطلاع از عناوین جدید کتب منتشر شده

۲٫ رصد سایت اینترنتی مجله ترجمان علوم انسانی جهت کتب چاپ شده در دنیای غیرفارسی زبان

۳٫ اختصاص یک بخش از سایت به معرفی کتب منتشر شده به زبان فارسی و انگلیسی از دو سایت بالا

۴٫ انتشار نقدهای منتشر شده در مورد کتابی که در بند سه معرفی شده است (با دو روز تأخیر)

۵٫ انتشار گفت‌وگوها و جلساتی که در مورد کتاب مورد نظر منتشر شده است.

 

۶٫همکاری با دفترهای انتشاراتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد (اغلب مخاطبان، حتی نام انتشاراتی‌های استان را نمی‌دانند.

۷٫ گفت‌وگوی ماهانه با نویسندگان استانی و انتشار کامل آن در پایگاه خبری

 

۸٫ پیش از انتشار گفت‌وگوی بند هفت، لازم است یک روز قبل، پایگاه خبری اعلام کند قرار است گفت‌وگوی ویژه‌ای با یکی از نویسندگان استانی صورت گیرد.

۹٫ پوشش خبری کتب منتشر شده در استان کهگیلویه و بویراحمد

۱۰٫ برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب‌های مهم چاپ شده در استان در دفاتر پایگاه‌های خبری استان

 

با استفاده از دستورالعمل بالا می‌توان در شیفت پارادایمی که در مورد مطالعه کتاب اتفاق افتاده سهیم شد و به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک کرد.

نباید از یاد برد در زمانه‌ای که از اهمیت کتاب و کتابخوانی کاسته شده، می‌توان با قرار دادن مخاطبان به طور مداوم در معرض کتاب، به بالا بردن اهمیت کتاب در بین شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی کمک کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.