اتحادملی وانسجام اسلامی/نتیجه انتخابات پرشور، افزایش اقتدار ملی است
۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
نظام مقدس جمهوری اسلامی از دوکلمه تشکیل شده است جمهوری یعنی شکل، قالب، نظام، بر محوریت ((جمهوریت)) بنا نهاده شده است ومحتوا وماهیت این قالب اسلام و اسلامیت است.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

یادداشت

پیوارنیوز؛طاهره السادات احمدی مهریان در نگاه مقام معظم رهبری جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است قبل از پرداختن به ضرورت افزایش مشارکت در انتخابات باید بررسی کنیم این حق شرکت وانتخاب ها ازکجا منشأ گرفته است

دوکلمه جمهوری و اسلامی هردو وابسته به انتخابات است.

در نگاه اسلامی و مبانی معرفتی مذهب تشیع منشأ تمامی حقوق خداوند حکیم است اوست که نظام حقوق و تکالیف را برای زندگانی بشرتعریف کرده است واز طریق فطرت وارسال شریعت نبوی در اختیار بشریت قرار داده است.

یکی از مهم ترین حقوقی که خداوند سبحان به بشریت عنایت فرموده اند حق تعیین سرنوشت است که در نظام سیاسی اسلام به عنوان یکی از ارکان مهم شکل گیری حکومت اسلامی محوریت دارد از آنجا که در اسلام رای وانتخاب های مردم درعرصه نصب کارگزاران حکومت اسلامی اعتبار دارد ملت حق دارد در انتخابات حاضر شودوبه نامزد مورد علاقه خود رای دهد زیرا برای تحقق جمهوریت و اسلامیت یعنی مردم سالاری دینی هیچ راهی جز برگزاری انتخابات وجود ندارد.تاثیرانتخابات درتحقق اسلامیت نظام با انتخابات است زیرا ولی فقیه ورهبرجامعه اسلامی ازطریق رای مردم به صورت غیرمستقیم توسط مجلس خبرگان رهبری تعیین می شوند.

ازطرفی نمایندگان مجلس هم باید طبق مقررات براساس مبانی اسلامی قوانین رامصوب نمایند.

پس تحقق اسلامیت درگرو انتخابات است در بحث جمهوریت وتحقق آن نقش بی بدیل مردم درقالب انتخابات امری نسبتا بدیهی است برای نمونه امام علی (ع) براساس وحی منزل بر رسول اکرم(ص) درغدیرخم به عنوان ولی ورهبر امت منصوب شدند.

باوجودی که منصوب از جانب پروردگار متعال بودند ومشروعیت کافی را داشتند واز مرتبه عصمت،عدل و سایر شرایط برخوردار بودند اما تامردم همراهی نکردندوحضور نیافتندسال ها در مصدر امور نبودند تا اینکه مردم وجمهور به صحنه آمدند و زمینه فعالیت وعینیت بخشی به رهبریت فراهم شد

دراین مقدمه کوتاه نتیجه می گیریم که بیانات رهبر معظم مبنی براین مفهوم که جمهوریت و اسلامیت هردو وابسته به انتخابات است جمله ای پرمغز واز مبانی نظری ومعرفتی اسلام سرچشمه گرفته است.

گرچه درنظام های بعضی از کشورهای دنیا به نقش مردم در تشکیل حکومت تحت عنوان دموکراسی پرداخته شده است وساز و کاری برای نقش مردم وحضور در انتخابات طراحی کرده اند.

درکنش سیاسی واجتماعی برمبنای مبانی معرفتی اسلام مشارکت درعرصه انتخابات ورای دادن فراتر از یک حق حقوقی و قانونی محض است که در دموکراسی غربی مطرح است.ازمنظر مبانی اسلامی شرکت در انتخابات یک فریضه عبادی محسوب می شود.انتخابات و مشارکت نوعی جهادسیاسی،فرهنگی محسوب می شود.

انتخابات تجلی گاه ومظهر اقتدار ملی است و نشان دهنده حیات وخودآگاهی یک ملت است.

تجربه تاریخی وسیر تحولات جهانی علل سقوط وفروپاشی حکومت هارا عدم همراهی مردم وفقدان مقبولیت مردمی می داند.

اهمیت مشارکت مردم امروزه در دنیاامری پذیرفته شده وجاافتاده است

امروز دردنیایکی از ملاک های مشروعیت حکومت ها میزان مقبولیت مردمی یعنی میزان درصدمشارکت مردم در انتخابات است. ویک موضوع سیاسی جدی است از نظر مردم دنیا وسیاستگزاران عالم وتحلیگران، نظامی مستحکم است وتداوم می یابد ومقتدراست که مردم در انتخابات مشارکت کنندوحضورحداکثری داشته باشند بانگاه به نگرش رهبر معظم انقلاب پی می بریم که مشارکت حداکثری معجزه آفرین است.

برگزاری انتخابات پرشکوه وباحضورپرشور مردم موجب وحدت ملی می شود.

وحدت ملی وحضور پر قدرت مردم در صحنه،(( قدرت ملی)) می آورد و قدرت ملی موجب ((امنیت)) است که امنیت نیز زمینه ساز پیشرفت علمی_شکوفایی وحل مشکلات گوناگون اقتصادی سیاسی _فرهنگی خواهد بود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.