زندگی و فرهنگ عشایری در بوته نقد و بررسی/ ظرفیت هایی که مغفول مانده اند
۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
به همت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد و با مشارکت مدیریت بافت تاریخی نشست چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری با محوریت بررسی جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایر" در بافت تاریخی دهدشت برگزار شد.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ این برنامه از سلسله برنانه های چیستی و چرایی فرهنگ عشایری با حضور جمعی از فعالین فرهنگ بومی و علاقمندان به فرهنگ و هویت عشایری در دهدشت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه علی سینا برقک فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اهمیت فرهنگ عشایری، گفت: فرهنگ و سنت و عشایری که از گذشتگان به یادگار رسیده و نسل به نسل به ما منتقل شده باید ارج نهاده می‌شد اما در زندگی شهرنشینی امروز بخش زیادی از سنت‌ها را به فراموشی سپردیم.

برقک به ارزش و اهمیت فرهنگ تعاون و همکاری در بین عشایر اشاره کرد و گفت: فرهنگ تعاون و همکاری در بین عشایر یک سنت بسیار مهم بود و به عنوان یک اصل محسوب می‌شد و هیچگونه حسادتی هم در بین عشایر نبود و همه با هم در اجرای کارها همکاری خوبی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری های متناسب در بین همه ادوار عشایر وجود داشت و نسل به نسل ترویج شد اما ای کاش می‌توانستیم این فرهنگ ها را حفظ کنیم و به نسل آینده منتقل میکردیم.

احمد پهلوانی رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هم در این ویژه برنامه، با اشاره به کاهش جمعیت عشایری، گفت: به لحاظ آماری جمعیت عشایری رو به کاهش رفته و تقریبآ ۲ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود و عوامل مختلفی مثل شرایط معیشتی و اقتصادی در این کاهش جمعیت دخیل بوده است.

پهلوانی با اشاره به اینکه رشد جمعیت شهرنشینی و مدرنیته، باعث جذابیت زندگی عشایری شده، تصریح کرد: رسومات عشایری در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد اما متاسفانه باید بگویم هیچ نهادی وظیفه نگهداری و حفظ این فرهنگ اصیل عشایری را بر عهده نگرفته است.

یک فعال حوزه گردشگری نیز در این نشست گفت: ظرفیت فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایری در توسعه گردشگری در این استان مغفول مانده است.

مهدی پورانصاری ضمن اشاره به تاریخچه کوچ در ایران و جهان، به تعاریف پژوهشگران در رابطه با جوامع کوچ نشین و تشریح انواع گردشگری پرداخت و به پتانسیل های این سبک زندگی کم نظیر برای گردشگری فرهنگی اجتماعی و تجربه گرا، اشاره کرد و گفت: گردشگری و زندگی عشایری می توانند تاثیر متقابل بر کیفیت همدیگر داشته باشند.

پورانصاری اظهار داشت: امروزه سبک زندگی عشایری از جذابیتهای کم نظیری برای گردشگران تجربه گرا و مردم شناسان برخوردار است که می تواند به عنوان نوعی از گردشگری، صنعت توریسم استان را متحول کند.

نایب رییس انجمن راهنمایان گردشگری استان بیان داشت: هنوز زندگی کوچ نشینی در آسیا و شمال آفریقا جاری است و کشورهای این مناطق از این ظرفیت به خوبی در توسعه صنعت گردشگری خود استفاده کرده اند.

وی در پایان بخشی از تجربیات خود در خصوص معرفی فرهنگ بومی برای گردشگران داخلی و خارجی را با مخاطبان این نشست به اشتراک گذاشت.

در ادامه برنامه اسحاق آقایی از عکاسان قوم نگار استان به بررسی عکاسی مردم نگاری در عشایر پرداخت و برخی از عکسهای ثبت شده از زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد و قشقایی را به نمایش گذاشت.

وی گفت: عشایر از قافله مدرن شدن عقب نیفتاده اند و بسیاری از ایزارهای زندگی عشایر ماشینی و مدرن شده است.

همچنین صیاد خردمند روزنامه نگار و جامعه شناس به مردم شناسی در فرهنگ عشایر و بررسی علت و عوامل کاهش زندگی عشایری پرداخت.

شریف اسلامی رئیس حوزه هنری استان هم در این نشست با تاکید بر حفظ و تقویت مولفه های هویتی زیست بوم استان گفت: هیچ جامعه ای توسعه و رشد پایدار نیافت مگر آنکه این توسعه بر بستر هویتی و فرهنگی آن جامعه بنا شود و بدون توجه به اصالت هویتی و فرهنگی هیچ جامعه به توسعه متوازن نخواهد رسید.

وی افزود: امروزه اغلب کشورهای توسعه یافته در کنار رشد و توسعه به هویت و فرهنگ خود ضریب می دهند و در حال معرفی آن به جانعه جهانی هستند در صورتی که خیلی از این کشورها حتی به اندازه بلادشاپور دهدشت عمر ندارند.

وی بیان داشت: امروز کشورهایی همچون کره جنوبی و ترکیه و … با تاریخ سازی از طریق سریال سازی در پی نفوذ فرهنگی خود در جهان هستند.

وی با اشاره به ظرفیتهای مختلف فرهنگ عشایری گفت: مسئله این نیست که جامعه به سمت روش زندگی عشایری برگردد و این اصلا نه امکان پذیر است و نه منطقی. بلکه تاکید براین این است که ارزشهای فرهنگی و میراث ناملموس فرهنگ عشایری که در زبان، موسیقی، آیین ها، باورها، رسوم و .. نهفته است، تکثیر و ترویج شوند.

در ادامه هنرمندان عشایری همچون استاد سید محمد دژند و استاد اردوان دوست به اجرای شاهنامه خوانی و نی‌نوازی بومی پرداختند که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.