رسالت امروز آموزش و پرورش دو عنصر بنیادین تعلیم و تربیت است
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۲۸
ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته معلم برنامه ویژه تجلیل از معلمان برگزار کرد.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ به مناسبت هفته معلم طی آیینی از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد، در نشستی از سفیران معروف فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد تجلیل شد.

در این آیین که آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان و همچنین سید جواد هاشمی مهر معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل آموزش و پرورش استان حضور داشتند آیت الله حسینی نماینده ولی فقیه در استان گفت: معلم جایگاه ارزشمندی در جامعه دارد جایگاه معلم همطراز با انبیا و اولیا الهی است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد افزود:علم نور است، دانایی نور است، همه علوم الهی است. آگاهی و بصیرت برای انسان ها ضروری است. علم باید در راستای منافع انسان ها باشد. اگر به خواص اشیا آگاهی نداشته باشیم، ظرافت های عالم را درک نمی کنیم. عظمت عالم را عالمان علوم درک می کنند. قدر ذرات را هر کسی درک نمی کند.

مبدأ علم از آن قدرت لا یزال الهی است.

مهمترین کار معلم این است که اصل علم را به دانش اموز یاد دهد.

خروجی عالم، انسان است؛ اگر انسان به معرفت الهی نرسد هدر رفته است. معرفت را دانش آموز باید توسط معلم دریافت کند.

اگر بندگان از مدار اخلاق خارج شوند خدا از آنها ناامید می شود. قوم لوط از مسیر معرفت خارج شد و خداوند آنها را عذاب کرد.

وی گفت: انبیا انسان‌ها را از جهل به نور علم هدایت می‌کردند و معلمین هم همین کار را انجام می‌دهند اگر خلقتی در جهان است همه بر اساس علم و دانش است و این علم و دانش خداوندی بی‌نهایت است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در ادامه به قدر و منزلت فرهنگیان و معلمان اشاره کرد و گفت: یک جامعه و یک استان با معلمان فرهیخته و پای کار ساخته می‌شود.

وی در ادامه گریزی به آسیب‌های اجتماعی در استان به خصوص در شهر یاسوج زد و گفت: جای تعجب است که در برخی از مدارس حتی مدارس بالای شهر تعداد زیادی فرزندان طلاق وجود دارد.

این مسئول حوزه فرهنگی در استان خطاب به معلمان حاضر در جلسه از آنها خواست که نسبت به پیشگیری از چنین آسیب‌هایی وارد عمل شوند علاوه بر ماموریتی که در مدارس دارند در بیرون از مدرسه هم به کمک خانواده‌ها و دانش‌آموزان بشتابند تا چنین آسیب‌هایی نتواند بر جامعه استان غلبه کند

جمالی سرپرست آموزش و پرورش استان هم گفت: در دورانی که دشمن برای انحراف اذهان آموزش و پرورش تلاش می کند قطعا وظیفه ما معلمان این است که سخن نو بگوییم.

وی افزود: امیدواریم رسالت خودمان را طوری انجام دهیم که بتوانیم نسلی را تحویل جامعه دهیم که در تراز انقلاب اسلامی و سند تحول باشد.

حجت الاسلام پیش قدم دبیر ستاد امر به معروف استان که میزبان جلسه بود گفت؛درود خدا به روان پاک انبیاء الهی، این سرایندگان فریاد آزادگی و یکتاپرستی، سلام و اکرام بی پایان و بی نهایت خدا بر پیامبر اعظم و خاندان پاکش، که خداوند اقرار به پیامبری ایشان را قرین اعتراف به خداوندی خویش ساخت و آن قدر وی را گرامی داشت که هیچ مخلوقی به مرتبه اش نرسید، خود و فرشتگانش بر او سلام فرستادند و مؤمنین را دستور داد تا بر او و خاندانش صلوات فرستند.

مأموریت پیامبر اعظم (ص) و ائمه هدی (ع)، هدایت انسان ها در همه ابعاد زندگی به سوی کمال و رسیدن به فضایل و قله های معرفت و کمال می باشد.

تعلیم و تربیت در اسلام با نزول اولین آیات وحی بر پیامبر اکرم (ص) آغاز و با خطاب «اِقْرَأْ وَ رَبُّکَ‏الْاَکْرَمُ؛ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ عَلَّمَ الاِنْسانَ مالَمْ‏یَعْلَمْ»؛ منشأ و مشیّت الهی به خود گرفت. در این آیات بر دو عنصر بنیادین تعلیم و تربیت، یعنی کسب علم و دانش از یک سو و تعالی روح و کمال انسانی از سوی دیگر تأکید می‏شود.

قال‏ علی علیه السلام: «العلم وراثة کریمة و الآداب حلل مجددة و الفکر مرآة صافیة؛دانش، میراثی گرانبها و آداب، زینتی دائمی و فکر، آیینه‏ای است صاف و شفاف. در این حکمت، از «علم‏» تعبیر به «میراث‏» شده است؛ همان‏گونه که فرزند، مال و ثروت را از پدر به ارث می‏برد، هر عالمی هم علم و دانش را از استادش به ارث می برد. البته در میراث دانش خصوصیتی است که در میراث مال وجود ندارد و میراث‏علم به کرامت و ارزشمند بودن توصیف شده است. منشأ این خصوصیت، بقای علم و فنای مال و ثروت است. مالی را که فرزند از پدر به ارث می‏برد در معرض‏ فنا و نابودی است؛ در حالی‏ که علم و دانش باقی و از خطراتی که مال را تهدید می‏کند در امان است.

امام على عليه السلام در روایت:«فى وَصِيَّتِهِ لاِبْنِهِ الحَسَنِ عليه السلام اِنَّما قَلْبُ الْحَدَثِ كَالاَْرضِ الخاليَةِ ما اُلْقىَفيها مِنْ شَىْ ءٍ قَبِلَتْهُ فَبادَرتُكَ بِالاَْدَبِ قَبْلَ اَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ وَ يَشْتَغِلَ لُبُّكَ؛ در وصيّت به فرزندش امام حسن عليه السلام نی فرمایند: دل جوان، مانند زمين كشت ناشده است. آنچه در آن افكنده شود، مى پذيرد؛ از اين رو پيش از آن كه دلت، سخت گردد و خِرَدَت، سرگرم شود به تربيت تو همت گماشتم.

یکی از مهم‏ترین ویژگی‏های نظام تعلیم و تربیت اسلامی، جنبه هدایتی آن است. پاره‏ای از مربیان، هدایت را رسالت اساسی تعلیم و تربیت می‏دانند. هدایت‏کردن یعنی کمک به فرد برای شناختن خود و محیط خود؛ و هدایت فرد از جنبه‏های مختلف رشد شخصیت در ابعاد عقلانی، اجتماعی، عاطفی و بدنی.

با توجه به این تفاصیل، ستاد در راستای تعامل با اداره کل آموزش و پرورش، سعی در شناسایی دغدغه مندان و فعالان این عرصه داشته و از این عزیزان با عنوان «سفیران معروف» یاد می شود. «سفیران معروف» یا به تعبیری همان «سفیران هدایت» که در حدیث از آنها به عنوان «ورثه الانبیاء» یاد می شود و یادآور این رسالت مهم هست که در راستای تعلیم و تربیت دانش آموزان عزیز کشورمان بر عهده داریم. لذا در این راستا ستاد امر به معروف استان، ضمن تجلیل از فرهنگیان عزیز آماده همکاری با اداره کل آموزش و پرورش در زمینه های آموزشی و تربیتی بوده و توانایی اجرای دوره های مذکور در استان فراهم هست و در صورت نیاز ستاد می تواند این ظرفیت را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

از زیبایی‌های این نشست دعوت از معلمان پیشکسوت استان بود به نحوی که اولین معلم دوران ابتدایی نماینده ولی فقیه در استان کهکیلویه و بویراحمد آقای سید ابوالقاسم هاشمی به این جلسه دعوت شده بود و نماینده ولی‌فقیه به نیکی از وی یاد کرد، همچنین معلم دوران ابتدایی معاون سیاسی امنیتی استاندار و اولین معلم دوران ابتدایی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز به جلسه دعوت شده بودند که در نوع خود اقدامی جالب از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد بود.

همچنین در این آیین از خانواده اولین شهید فرهنگی استان و شهید شاخص کرامت‌الله ایزدپناه تجلیل شد.

انتهای پیام/

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.