تاثیر هوشمندسازی شهری بر توسعه زیرساخت‌های رفاهی شهر یاسوج
۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
در شهر یاسوج، پیاده‌سازی ایده شهر هوشمند می‌تواند منجر به مزایای قابل توجهی در زمینه توسعه زیرساخت‌های رفاهی شود بر اساس توپوگرافی شهری شهر یاسوج و قرارگیری در کمربند سبز زاگرس بسیاری از زمینه های رشد و توسعه به صورت خدادادی فراهم شده است.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

پیوارنیوز؛ به قلم محسن تیربند شهر هوشمند به شهری اطلاق می‌شود که از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارتقای کیفیت زندگی ساکنان خود استفاده می‌کند. این امر با استفاده از sensore (سنسورها) ، شبکه‌های بی‌سیم و سایر ابزارها برای جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها به منظور بهبود عملکرد سیستم‌های مختلف شهری مانند حمل و نقل، انرژی، آب، فاضلاب، مدیریت پسماند و غیره انجام می‌شود.

در شهر یاسوج، پیاده‌سازی ایده شهر هوشمند می‌تواند منجر به مزایای قابل توجهی در زمینه توسعه زیرساخت‌های رفاهی شود بر اساس توپوگرافی شهری شهر یاسوج و قرارگیری در کمربند سبز زاگرس بسیاری از زمینه های رشد و توسعه به صورت خدادادی فراهم شده است.

محیط زیست شهری یاسوج نگرشی نو را ایجاد کرده که در بحث پایداری زیست محیطی شهری بسیاری از آیتم های پیشرفت و استعداد های منطقه ای ایجاد شده است . و اما در خصوص هوشمند سازی در ادامه به برخی از این تاثیرات اشاره می‌کنم:

 

۱٫ ارتقای کیفیت خدمات عمومی

 

بهبود سیستم حمل و نقل عمومی: با استفاده از سیستم‌های هوشمند می‌توان زمان انتظار برای اتوبوس و تهیه و تدوین آن و مسیر یابی را بهینه کرد و همچنین ازدحام ترافیک را کاهش داد.

مدیریت هوشمند منابع آب و انرژی: با استفاده از sensore ها و شبکه‌های بی‌سیم می‌توان میزان مصرف آب و انرژی را به طور دقیق رصد کرد و در مواقع لزوم اقدام به کنترل و مدیریت مصرف نمود.

جمع‌آوری هوشمند پسماند: با استفاده از سنسورها و مخزن‌های هوشمند می‌توان زمان و مکان جمع‌آوری پسماند را بهینه کرد و همچنین از سرریز شدن سطل‌های زباله جلوگیری نمود در این امر اگر دقت شود عدم نظارت بر مدیریت پسماند منجر به ریخت و پاش شدن پسماند در معابر و تخلیه در اطراف شهر و یا رها سازی در مسیر های درون شهری و برون شهری شده است از جمله عامل اصلی افزایش سگ های ولگرد در درون شهر که این روزها به یک معضل مبدل شده است.

روشنایی هوشمند معابر: با استفاده از چراغ‌های LED هوشمند می‌توان میزان مصرف برق را به طور قابل توجهی کاهش داد و همچنین روشنایی معابر را به طور پویا تنظیم نمود.

 

۲٫ افزایش مشارکت شهروندان

 

ایجاد پلتفرم‌های تعاملی: با استفاده از پلتفرم‌های تعاملی آنلاین می‌توان زمینه را برای مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شهری فراهم کرد.

ارائه خدمات الکترونیکی: با ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان می‌توان دسترسی آنها به خدمات مختلف را آسان‌تر و سریع‌تر کرد.

جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات شهروندان: با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توان نظرات و پیشنهادات شهروندان را در مورد مسائل مختلف شهری جمع‌آوری کرد و از آنها در تصمیم‌گیری‌ها استفاده نمود همین عامل میتواند شهروندان را در توسعه زیر ساخت های شهری دخیل نماییم و باعث میشود همه در تصمیم گیری مشارکت داشته باشند.

 

۳٫ ایجاد محیطی امن‌تر

 

نصب دوربین‌های مداربسته هوشمند: با استفاده از دوربین‌های مداربسته هوشمند می‌توان امنیت و رفاه جمعی را در درون شهر ایجاد نمودو میتوانیم امورات را به طور موثرتری رصد و پیگیری کرد.

استفاده از سیستم‌های هشداردهنده هوشمند: با استفاده از سیستم‌های هشداردهنده هوشمند می‌توان در مواقع وقوع حوادث طبیعی یا غیرمترقبه به شهروندان هشدار داد.

ایجاد شبکه‌های ارتباطی اضطراری: با ایجاد شبکه‌های ارتباطی اضطراری می‌توان در مواقع وقوع بحران به طور موثر با شهروندان ارتباط برقرار کرد.

 

۴٫ رونق اقتصادی

 

جذب سرمایه‌گذاری: با ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای شهر هوشمند می‌توان زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف فراهم کرد.

ایجاد فرصت‌های شغلی جدید: با توسعه شهر هوشمند فرصت‌های شغلی جدیدی در زمینه‌های مختلف مانند فناوری اطلاعات، داده کاوی و اینترنت اشیا ایجاد می‌شود.

افزایش رونق گردشگری: با تبدیل یاسوج به یک شهر هوشمند می‌توان جاذبه‌های گردشگری این شهر را افزایش داد و از این طریق به رونق اقتصادی آن کمک کرد.

 

برای ایجاد شهر هوشمند، شهروند هوشمند نیاز است.

 

سپاسگزارم از وقت و زمانی که صرف مطالعه این مقاله کوتاه گذاشتید

محسن تیربند

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.