۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷

گزارش پیوارنیوز/ طاهره السادات احمدی مهریان چهره فقر ومحرومیت در استان کهگیلویه وبویراحمد به خصوص در روستاها و بخش های اطراف آن، چهره ای آشنا برای مردم زجر کشیده و کمتر برخوردار آن است. . . .   روستای گردنگاه لوداب از توابع شهرستان بویراحمد از مناطق محروم استان بوده که  از امکانات اولیه زندگی بی […]

ارسال توسط :
پ
پ

گزارش

پیوارنیوز/ طاهره السادات احمدی مهریان چهره فقر ومحرومیت در استان کهگیلویه وبویراحمد به خصوص در روستاها و بخش های اطراف آن، چهره ای آشنا برای مردم زجر کشیده و کمتر برخوردار آن است.

.

.

.

 
روستای گردنگاه لوداب از توابع شهرستان بویراحمد از مناطق محروم استان بوده که  از امکانات اولیه زندگی بی بهره اند.
.
.
.

به گزارش پیوارنیوز ، روستاها مکان‌هایی هستند که برای کاهش مهاجرت مردم و افزایش پدیده مخرب حاشیه‌نشینی باید بیشتر مدنظر و مورد توجه باشند و در سال‌های اخیر هم توجه به این مناطق هم مورد تأکید بوده و هم به آن توجه شده است.
اما برخی از روستاهای شهرستان بویراحمد فاقد امکانات اولیه مانند مسیر ارتباطی مناسب است.‌

فریاد دردهای پنهان مردم منطقه گردنگاه لوداب

بعداز عبور از جاده‌های طولانی و خاکی وارد روستای منطقه گردنگاه لوداب  شدیم، لحظه ورود به روستا سکوت آرام و عجیبی بر آنها حاکم بود، اما در عین سکوت، فریاد دردهای پنهان مردم این آبادی بلند بود، دردهایی که بزرگ مردانی که در مسئولیت‌های مختلف به مردم قول و وعده‌هایی دادند تا به مشکلات مردم رسیدگی کنند اما امروز خبری از تحقق آن وعده‌ها نیست.
 روستاهایی که هنوز با فهرستی از محرومیت و وعده‌های بر زمین مانده مواجه هستند و نگاه امید به آینده دارند، آخرین مدرک تحصیلی جوانان آنها به خصوص دختران تا سوم راهنمایی است چرا که نبود دبیرستان و مشکلات مالی در این روستا  باعث شده بیشتر خانواده ها توان فرستادن فرزندان خود به شهر برای ادامه تحصیل را نداشته باشند.
بیشتر مردمان این روستا از داشتن یک فرش ساده محروم‌اند، از بهداشت و درمان که دیگر هیچ خبری نیست.

سادگی، فقر، مظلومیت ومحرومیت در چهره های  اهالی مردم گردنگاه

سادگی، فقر، مظلومیت و محرومیت در چهره مردمان این روستاها به روشنی دیده می‌شود، مردمانی که همواره در طول انقلاب اسلامی پا به پای مردم از میهن اسلامی دفاع کرده اند اما در مقابل به آنها توجهی نشده و می توان گفت هیچ امکاناتی برای بهبود زندگی آنها در نظر گرفته نشده است.
مردم این روستا نمی‌دانند پارک، فضای مجازی و تلویزیون و… چیست و جوانان آنها به جای اینکه در دستشان موبایل ببینی، فقط چوب دستی را می‌بینی که تنها آرزوهایشان را با آن بر روی خاک نقاشی می‌کنند و مشاهده این همه بی عدالتی در این روستاها بغض هر آدم با وجدانی را می ترکاند، اینجا خبری از امکانات دنیای مدرن نیست و سادگی، مظلومیت و محرومیت را می‌توان در چهره‌های معصوم مردمانش به نظاره نشست.

فقر در قاب تصویر

 چهره روستا محرومیت را فریاد می‌زند، دیدن خانه های گلی و سنگی و ساکنان روستا شاید بیشتر نام «گردنگاه را در ذهنمان تداعی کند، اینجا «فقر» در قاب تصویر روستا کنار هر خانه و صاحب خانه ای ایستاده است و خبر از نداری مردمانش می‌دهد.

محروم از امکانات اولیه

حزب الله دیودوست یکی از اهالی منطقه گردنگاه با بیان اینکه ساکنان این روستا به علت نبود امکانات روستا را رها کرده اند، گفت: در چهره هر کدام از روستاییان حس امیدی می بینیم که شاید وضعیت اهالی این منطقه محروم روشن شود.

دیودوست در همین خصوص  گفت: روستاهای بخش لوداب فاقد راه ارتباطی مناسب و حتی امکانات بهداشتی است و وقتی یک نفر مریض می‌شود با مشقت و با استفاده از الاغ آن را به روستاهای دیگر منتقل می‌کنیم.
وی بیان کرد: بیش از ۴۱ سال از عمر انقلاب می‌گذرد اما مردم روستاهای لوداب بخصوص گردنگاه حتی از امکانات اولیه محروم هستند و همین امر موجب شده مردم روستاها را ترک کنند و به شهر یاسوج مهاجرت کنند.
دیودوست گفت: چندین بار به بخشداری لوداب رفتیم و خواستار رفع مشکلات روستاها و توجه به نیازمندی‌ها شدیم اما نبود بودجه تنها جوابی است که مسؤلان بخشداری به مردم می‌دهند.
وی نبود راه ارتباطی مناسب و همچنین نبود دبیرستان در روستاها بخصوص روستای گردنگاه را مشکل آفرین دانست و بیان کرد: مشکلاتی برای دختران این منطقه و خانواده ها وجود دارد که آنها مجبورهستندفرزندانشان در خانواده‌های فامیل در شهر به تحصیل ادامه دهند اینجا ادامه تحصیل برای دختران وپسران بسیارسخت است.

دیودوست بیان کرد: وضعیت روستاهای منطقه  لوداب از سومالی هم بدتر است و مسؤلان به جای پاس‌کاری مردم به فکر آنان باشند.

قربانعلی لطفی نسب یکی دیگر از اهالی روستای گردنگاه با بیان اینکه  بیش از ۳۰۰ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند، افزود: خانه بهداشت نداریم وفاصله خانه بهداشت تا روستاها بیش از ۷ کیلومتر است و زن بارداری که دچار بار حمل می‌شود با توجه به این وضعیت راه‌ها و مسیر قبل از انتقال به مکان بهداشتی می‌میرد.
وی با اشاره به اینکه مسیر نامناسب روستاهای لوداب در بیشتر ایام سال مسدود است، گفت: با بارش برف امسال راه نامناسب روستایمان هم  کامل مسدود شد.

 مسئولان مشکلات اولیه ما را برطرف کنند

 لطفی نسب در ادامه با بیان اینکه مسؤولان شعار می‌دهند مردم از روستاها کوچ نکنند، گفت: وقتی مردم در روستاها بمانند اما به آنها توجهی نشود و نیازهای اولیه آنها برطرف نشود ماندن مردم دراین روستا چه ارزشی دارد.
وی افزود: هیچ مسئولی به فکر مردم این روستاها نیست.
قربانعلی لطفی نسب در ادامه  گفت: همه ما کشاورز و دامدار هستیم و هیچ علاقه‌ای به رها کردن کار و شغلمان و مهاجرت به شهر نداریم پس مسؤولان مشکلات ما را حل کنند.
وی بیان کرد: با سختی از روستا به شهر یاسوج می آییم و امیدواریم مسؤولان استان ما را ببینند و اعتباری به ما اختصاص دهند و مشکل ما راحل کنند.

حمزه مودت اصل یکی دیگر از اهالی روستای گردنگاه  هم با بیان اینکه هیچ گونه امکاناتی دراین روستا وجود ندارد گفت: به دلیل نبود امکانات چندین روستای این منطقه به شهرهای همجوار مهاجرت کردند.
وی بیان کرد: به دلیل نبود جاده مناسب در این روستاها، به هنگام کوچکترین بارش، عبور و مرور به کلی قطع می شود و اگر کسی از اهالی روستا مریض شود یا خدا شفا می دهد یا هم باید بمیرد.

مردمانی ازجنس محرومیت و درد در گوشه ای از استان کهگیلویه وبویراحمد

 درادامه حزب الله دیودوست با بیان اینکه از لحاظ بهداشتی هیچ گونه توجهی به روستای گردنگاه لوداب نشده است عنوان کرد: بیشتر روستاهای ما از نعمت گاز محروم هستند و با وجود تقاضاهای پی درپی بازهم مشکل ما حل نشده است.
 امیدوارم دیگر مسوولان این کارها را در دستور و مدیریت خویش قرار دهند و به نقطه های فقیر نشین شهرستان سفر کرده و از این قبیل خدمات به مردم ارائه دهند.
مردمانی از جنس محرومیت و درد در گوشه‌ای از استان کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کنند که سهم آنها تنها لقمه نان حلالی است که از دسترنج خودشان تهیه شده است اما همچنان وفادار به نظام، انقلاب و ولایت هستند و در عمق محرومیت و مشکلات با لبخند از تو پذیرایی می‌کنند انتظار می رود؛ مسئولان ارشد استانی و شهرستانی و کسانی که می‌توانند باری از رنج و درد مردم منطقه را کم کنند با بازدید از این منطقه و مشاهده مشکلات مردم که با آن دست و پنجه نرم می کنند به حداقل نیازهای آنها توجه کنند.

انتهای پیام/ط_الف

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.