۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶

یادداشت  پیوارنیوز _طاهره السادات احمدی مهریانبا شیوع ویروس کرونا و در جهت مراقبت های لازم و پیشگیری از آن،  مدارس تعطیل شده اند. تعطیلی مدارس در این ایام موجب نشده است که دانش آموزان از آموزش و یادگیری بازبمانند. در کنار شبکه های ملی آموزش  وزارت آموزش و پرورش نیز دست بکار شده و طرح […]

ارسال توسط :
پ
پ

یادداشت 

پیوارنیوز _طاهره السادات احمدی مهریانبا شیوع ویروس کرونا و در جهت مراقبت های لازم و پیشگیری از آن،  مدارس تعطیل شده اند. تعطیلی مدارس در این ایام موجب نشده است که دانش آموزان از آموزش و یادگیری بازبمانند. در کنار شبکه های ملی آموزش  وزارت آموزش و پرورش نیز دست بکار شده و طرح “مدرسه مجازی – فرصتی برابر – آموزش مداوم “را اجرا می کند و هدف از اجرای این طرح استفاده از این فرصت زمانی برای ایجاد زیر ساخت های لازم برای توسعه مدرسه مجازی، آموزش از راه دور و آموزش دروس از طریق شبکه های مجازی و اینترنتی برای دانش آموزان بخصوص در ایام تعطیلات است.

مدرسه تعطیل است ولی آموزش تعطیل نیست

آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد هم در این ایام با شعار “مدرسه تعطیل است ولی آموزش تعطیل نیست ” از تمامی ظرفیت خود استفاده کرده و سعی دارد با همکاری کارشناسان، عوامل اجرایی، دبیران، معلمان و آموزگاران و همیاری اولیاء و دانش آموزان به ایجاد مدارس مجازی در تمامی آموزشگاه های این شهرستان بپردازد.

آموزش و پرورش تعطیلی ندارد

  آموزش و پرورش تعطیل بردار نیست و جریان آموزش همیشه و در همه حال باید تداوم داشته باشد.

طولانی‌شدن تعطیلی مدارس در اثر  ویروس کرونا ارکان جامعه و از جمله دستگاه تعلیم و تربیت را با دغدغه‌هایی تازه روبرو کرده است، دغدغه‌هایی که به رغم سختی‌های گذر از بحران، نظام آموزش را به توانمندی‌های تازه‌ای مجهز خواهد کرد.
تعطیلی مدارس اتفاقی تازه در نظام تعلیم و تربیت کشور نیست، طی سال‌های اخیر، اتفاقاتی مثل جنگ، بمباران، تغییرات شدید جوی، بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و این اواخر آلودگی هوا بارها ارکان مملکت را درگیر کرده و مدارس را به تعطیلی کشانده است اما بحران  کرونا برگ دیگری از این دفتر بود که به علت طولانی‌شدن تعطیلی مدارس،  برنامه‌ریزان آموزش و پرورش را به فکر ایجاد و تقویت زیرساخت‌های آموزش از راه دور باهدف استمرار جریان آموزش انداخته است.

غنی کردن اوقات باهم بودن وتقویت پیونداعضای خانواده بایکدیگر

این امکانات و زیرساخت‌ها نه تنها طی بحران باعث تداوم جریان آموزش و پرورش در سراسر کشور می‌شود، بلکه بعد از رفع بحران و بازگشت به شرایط عادی هم می‌تواند به مثابه یکی از بازوهای ضروری نظام آموزشی در تعطیلی‌های ناخواسته مدارس و حتی روزهای عادی به کمک دستگاه آموزش و پرورش بیاید.
از آنجا که محدودیت اغلب در خدمت خلاقیت قرار می‌گیرد، این روزها که ویروس کرونا به نوعی سایه وحشت بر سر خانواده‌ها انداخته و دانش‌آموزان تمامی اوقات خود را درون خانه می‌گذرانند، گاه دیدن و شنیدن اخباری از تلاش و ابتکار اقشار مختلف مردم برای گذر از بحران و ایجاد جلوه‌هایی مثبت از این وحشت عمومی بسیار امیدبخش و تحسین‌برانگیز است.

 بخشی از این تلاش‌ها در عملکرد معلمان، مربیان، مدیران واحدهای آموزشی و سیاستگذاران تعلیم و تربیت کشور نمایان شده است که در تلاشند با حفظ ارتباط با دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان، ایام سخت بحران را به فرصتی برای یادگیری و تربیت جسم و روان تبدیل کنند.
این اقدامات نه تنها به تداوم جریان تعلیم و تربیت کمک می‌کند،بلکه غنی‌کردن اوقات باهم‌بودن و تقویت پیوند اعضای خانواده با یکدیگر و نیز با اولیای مدرسه منجر شده است.
معلمان و مدیران مدارس که نقشی اثربخش در این ارتباط دارند، در سراسر کشور و هریک متناسب با امکانات خود تلاش دارنددر این جهاد آموزشی ایفای نقش کنند.
 این نوع آموزش همه ما را به نحوی درگیر کرده و همه ما طی ساعاتی که درتعامل با یکدیگر می‌گذرانیم، هرچند محدود، از افکار منفی و اضطرابی که ناگزیر به همه ما تحمیل شده است دور می‌شویم.

حال سوال اینجاست که امکانات و زیرساخت‌های موجود تا چه میزان برای تداوم جریان آموزشی مناسب است و چه کمی و کاستی‌هایی در این بخش در نظام آموزشی کشور وجود دارد؟

نکته ارزنده اینجاست که معلمان و مسئولان مدارس با استفاده از حداقل امکانات موجود و چه بسا امکانات شخصی خود سعی در تداوم این ارتباط آموزشی دارند. ما معلمان تمام هم و غم خود را خواهیم گذاشت تا با همین امکانات اندک، به اهداف بزرگی که داریم، دست یابیم. از نظر بنده، همکاران فرهنگی من، جهادگران عرصه آموزش هستند. یک جهادگر منتظر نمی‌ماند تا همه گونه وسیله فراهم شود تا برود و بجنگد، بلکه از حداقل امکانات، حداکثر استفاده را می‌کند.

نقش خانواده در آموزش زمان بحران
تقریبا همه معلمان و کارشناسان آموزشی نقش بسیار مهمی برای خانواده‌ها در تداوم این جریان آموزشی است.
 همانطور که در کلاس‌های رسمی عده‌ای از بچه‌ها به درس بی‌توجه هستند و تکالیفشان را با زحمت جلو می‌برند در آموزش از راه دور هم عده‌ای از دانش‌آموزان مشارکت نمی‌کنند. این موضوع به والدین بچه‌ها ارتباطی مستقیم دارد. دانش‌آموزانی که والدینی آگاه و مسئولیت‌پذیر دارند فرزندانشان را در این فعالیت‌ آموزشی همراهی می‌کنند.

اهمیت امیدبخشی و تقویت روانی دانش‌آموزان از دیگر نکات پراهمیت آموزش دراین بحران  است. با این که شرایط موجود، روحیه ما را نیز مکدر کرده و بعضا برخی از ما گرفتار برخی مشکلات ایجادشده برای اقوام و دوستان و احیانا خانواده خود هستیم، بر خود واجب می‌دانیم که به شرایط روحی دانش‌آموزانمان بسیار دقت کنیم.  همین تکالیف و درس‌ها خود نوعی فعالیت امیدبخش است و درگیری‌های ذهنی بچه‌ها و بزرگترها را برای مدتی از بین می‌برد. وقتی دانش آموزی به انجام تکالیف مشغول می‌شود؛ معنی‌اش این است که زندگی در جریان است و امید در قلب همه زنده است و ما روزی بحران را پشت سر خواهیم گذاشت و مدارس باز خواهند شدآموزش و پرورش تعطیل بردار نیست و جریان آموزش همیشه و در همه حال باید تداوم داشته باشد.
ضمن آرزوی شکست ویروس کرونا و همچنین باز شدن دوباره درب مدارس به روی دانش آموزان.

انتهای پیام/ط_الف

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.