راهکار دانشگاه آزاد برای دانشجویانی که مشاغلشان با شیوع کرونا تعطیل شد/ هزینه ایاب و ذهاب دانشجویان در این ترم بازگردانده می شود
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
به همین سبب در حوزه آموزش دانشگاه ها به آموزش آنلاین و کلاس های غیر حضوری روی آوردند تا به تحصیل و ترم دانشجویان آسیب کمتری وارد شود.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز، با شیوع  ویروس کرونا در کشور یکی از عرصه هایی که آسیب زیادی دید، حوزه آموزش در سطوح مختلف آموزش و پرورش و دانشگاهی بود.

در راستای عمل به پروتکل های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا برگزاری کلاس های حضوری ممنوع شد.به همین سبب در حوزه آموزش دانشگاه ها به آموزش آنلاین و کلاس های غیر حضوری روی آوردند تا به تحصیل و ترم دانشجویان آسیب کمتری وارد شود.

اما آموزش مبتنی بر وب در کشور ما به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب اینترنت به جز در چند استان توسعه یافته و یا مراکز استان ها مابقی استان ها بلاخص استان کهگیلویه و بویراحمد را با مشکلات متعددی نظیر کندی سرعت، قطع وصل، عدم پوشش شبکه و… همراه بود که حضور در کلاس های آنلاین درسی را برای بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان سخت و یا غیرممکن می ساخت.
به طوری که طبق آمار رسمی بیش از 48 درصد دانش آموزان و بیش از 30 درصد دانشجویان استان از کلاس های آنلاین محروم بودند.

طی اخبار واصله بر اساس دستور العمل وزارت علوم حذف ترم تحصیلی دانشگاه ها مجاز اعلام شد. در شرایطی که همه دانشگاه های کشور برای رفاه حال دانشجویان خود بییشترین همکاری را در این ایام با آنان داشتند اما دانشگاه آزاد یاسوج با سیاست های متناقض خود و گاهاً برخلاف دوستور وزارت علوم امکان حذف ترم را از دانشجویان دانشگاه خود گرفته است.
بیش از 600 دانشجوی دانشگاه آزاد با امضا طوماری خواستار امکان حذف ترم و بازگشت شهریه تحصیلی و هزینه ایاب و ذهاب خود بودند که بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در جلسه مطالبه گری از دکتر جانی پور رئیس دانشگاه آزاد استان و معاونینش مطالبات به حق دانشجویان را بیان کردند.

یکی از دانشجویان با اشاره به اینکه در ایام کرونا دانشگاه تعطیل بود و دانشجویان از سرویس ایاب و ذهاب استفاده نمی کردند پرسید؛ آیا دانشجویان در این ترم موظف به پرداخت هزینه ی سرویس خواهند بود؟
دکتر جانی پور به اتفاق معاونین متفق القول تأکید کردند که در این ترم برای سرویس ایاب و ذهاب هزینه ای از دانشجو اخذ نخواهد شد و دانشگاه ها موظف هستند این هزینه را به دانشجویان بازگردانند.

دانشجوی دیگر با اشاره به بی نظمی برخی از اساتید برای حضور در کلاس ها و یا عدم حضور و اینکه کیفیت تدریس عده ای از اساتید کیفیت مناسبی نداشت و اینکه بعضی از مدیرگروه ها رفتار مناسبی با دانشجویان ندارند و پاسخگوی آنان نبودند، از دکتر جانی پور سوال داشت که چه تدابیری برای برخورد با این اساتید اندیشده اند؟
دکتر جانی پور ابراز داشت: تخلفات اساتید بی نظم پس از ثبت شکایات دانشجویان و ثبت تخلفاتشان در کمیته ی انضباطی بررسی می شود و قطعاً با انان برخورد خوهد شد. وی در مورد عدم پاسخگویی مدیر گروه ها نیز قول داد که تذکرات لازم را به مدیر گروه های خاطی خواهد داد.

دانشجوی دیگری با اشاره به دستورالعمل وزارت علوم برای حذف ترم کرونای، دلیل اینکه چنین امکانی برای دانشجویان دانشگاه ازاد استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد خواستار پاسخ مسئولین دانشگاه شد؟
دانشجویان با این پاسخ مواجه شدند: ما نیز در دانشگاه آزاد یاسوج پیرو تصمیمات سازمان مرکزی هستیم، دانشجویان می توانند در ترم های آینده ۳ تا از دروسی را که در آن ها نمره ی مناسبی کسب نکرده اند، مجدداً بدون پرداخت شهریه انتخاب کنند و نمره ی جدید برای آن درس کسب کنند.

مسئولان دانشگاه آزاد در خصوص شرایط دانشجویانی که به دلیل نبود زیر ساخت مناسب برای دسترسی به کلاس های آنلاین تصریح کردند: استثناعاً در این ترم به دلیل اختلالاتی که در ابتدا در سامانه ی مجازی وجود داشت عدم حضور دانشجویان در کلاس به منزله ی حذف آنها نخواهد بود و نمره ای از آنها کسر نخواهد شد.

دانشجوی دیگری در خصوص نحوه برگزاری امتحانات حضور دانشجویان و اینکه منابع برخی دروس توسط اساتیدشان دیر مشخص شده و دانشجویان در منبع مطالعاتی سردرگم بوده اند سؤال پرسید که در جواب به وی پاسخ داده شد: اساتید موظفند به هر میزان که تدریس کرده اند و سرفصلی که مشخص کرده اند از دانشجویان امتحان بگیرند. همین امروز(روزجلسه) با اساتیدی ک منبع اعلام نکرده اند تماس گرفته میشود که منبع امتحانی خود را تهیه و به انتشاراتی یا کتابفروشی مشخصی بدهند که دسترسی برای دانشجویان تسهیل شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه با توجه به روند آموزش به صورت مجازی خواستار این شد که شهریه ی دانشجویان به نسبت خدماتی که به آنها داده میشود کاهش پیدا کند یا تخفیف کلی شامل حال همه دانشجویان در شرایط کرونایی شود و بیان داشت یکی از اصلی ترین دلایل جمع آوری این طومار نیز همین درخواست.

در پاسخ به این درخواست دانشجویان مسئولان دانشگاه اعلام کردند با توجه به کسری بودجه دانشگاه آزاد این امکان برای دانشگاه وجود ندارد.

دانشجویان از پاسخ مسئولان ناراحت و تا مأیوس شده بودند با یکصدا مطالبه داشتند که چرا باید بار فشار مالی وضعیت به وجود آمده را بر سر دانشجو بیاندازید؟

دانشگاه آزاد تمام پرداخت های مالی ازحقوق اساتید تا کارمندها تا امکانات رفاهی و…با شهریه دانشجو انجام میشود ومثل بقیه دانشگاه ها نیست که هزینه هایش را دولت تامین کند،همین الان در دانشگاه کارمندان و اساتیدی هستند که حقوق این چند ماه را طلب دارند و هنوز پرداخت نشده و یا به نصف و نیم پرداخت شد.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری مسئول فرهنگی دانشگاه آزاد ضمن تشکر از بسیج دانشجویی برای اینکه پیگیر مطالبه به حق دانشجویان است بیان داشت: 30 تا 40 درصد از شهریه ها بابت مالیات باید به دولت پرداخت شود، مابقی هم صرف امورات عمرانی، رفاهی و … دانشگاه و برخی از آن نیز به کارمندان و اساتید دانشگاه برای خدمات دهی به خود دانشجوها اختصاص پیدا می کند.
حجت الاسلام والمسلمین غفاری گفت: اگر دنبال مطالبه گری هستیم باید سراغ بخشی برویم که باعث ضربه خوردن به زندگی اشخاص دیگری نشویم، اساتید و کارمندان هم زن و بچه دارند و اگر هزینه زندگی آنان تأمین نشود، چگونه شرایط آموزشی و تحصیل را برای دانشجویان فراهم کنند؟

دانشجوی دیگری هم  با اشاره به اینکه اغلب دانشجویان دانشگاه آزاد باید برای پرداخت شهریه خود کارگری کنند و یا دانشجویانی که به دلایل شرایط شغلی خانواده اشان و بعضاً خود دانشجویان که در بازار آزاد مشغول بوده اند و به دلیل تعطیلی منبع درآمدشان در شرایط کرونا توان پرداخت شهریه برای دریافت کارت ورود ب جلسه ندارند تکلیفشان چه خواهد بود؟

دکتر جانی پور گفت: این دانشجویان با ارائه درخواستشان به دانشگاه و درصورت بررسی و تایید گفته آن ها میتوانند این ترم با پرداخت بخشی از شهریه در حد توان، کارت وروود به جلسه دریافت کنند.

در پایان دانشجویان از شرایط و ضوابط اداری طولانی برای گرفتن وام در دانشگاه گلایه داشتند و خواستار تسهیل در پرداخت وام ها با توجه به شرایط موجود شدند.
مسئولان دانشگاه هم  با بیان اینکه از نظر بهداشتی مشکلاتی در این زمینه هست که برای حل آن درحال رایزنی و بررسی هستیم و حتماً تا دوشنبه راه حل انتخابی رو به اطلاع دانشجویان خواهیم رساند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.