مراکز یادگیری محلی ظرفیتی برای توانمند سازی جامعه/ بازدید رئیس آموزش وپرورش عشایر کهگیلویه وبویراحمد از مرکز آموزش یادگیری محلی سیار شهدای عشایر زیلایی+عکس_فیلم
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
مراكز یادگیری محلی که به همت سازمان نهضت سواد آموزی در كشور فعال و راه اندازی شده ظرفیتی ارزشمند برای با سوادی و توانمند سازی قشرهای محروم به شمار می رود.
ارسال توسط : نویسنده : طاهره السادات احمدی مهریان منبع : پیوارنیوز
پ
پ

پیوارنیوز_تجربه نشان داده كه تنها باسوادی نیست كه جامعه را از سنتی بودن به سمت مدرنیته می كشاند بلكه مهارت های زندگی حلقه مفقوده پیشرفت اجتماعی به شمار می رود.

با این اوصاف ، سواد آموزی برای ساكنان محله ها ضرورتی اجتناب ناپذیر اما كافی نبوده و براین اساس سازمان نهضت سواد آموزی ، آموزش مهارت های فنی و حرفه ای و زندگی به عنوان فصل جدیدی محور فعالیت ها قرار داد.

امروزه سواد آموزی از خواندن و نوشتن به مهارت آموزی تغییر پیدا كرده لذا مراكز یادگیری محلی در آموزش مهارت های زندگی به مردم به خصوص افراد بی سواد و كم سواد موثر واقع می شود.

به گزارش پیوارنیوز، رئیس آموزش وپرورش عشایرسیارکهگیلویه وبویراحمد دربازدید ازمرکز یادگیری محلی دهستان زیلایی در موشمی سلفی اظهارداشت: درقالب مراكز یادگیری محلی ، اقداماتی در زمینه مهارت آموزی برای سوادآموزان انجام می شود.
اسماعیل رضایی نیک با بیان اینكه این مرکز یادگیری محلی به ارائه آموزش‌های مهارتی از جمله مهارت‌های زندگی و حرفه ای می‌پردازند، یادآورشد: همفكری و همدلی در مجموعه مدیریتی و نیروی انسانی موجب شده تا استان کهگیلویه وبویراحمد در بخش راه اندازی مراكز یادگیری محلی در كشور رتبه برتر را به خود اختصاص دهد.

رئیس آموزش وپرورش عشایر سیاراستان تصریح كرد: برای فعال كردن مراكز یادگیری در مناطق كم برخوردار، به مشاركت همه دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و خانواده ها در سطح محله های این استان نیاز داریم.
رضایی اضافه كرد: با هم بودن، كسب تجربه ، عزت نفس، مدیریت كردن كارها، تفكر جمعی، تعامل، برنامه ریزی ، هدف گذاری، استفاده از مهارت ها و توانمندی های مردم را از جمله نتایج ارزنده فعال شدن مرکز یادگیری محلی در مناطق زیلایی ذكر كرد.

رضایی ادامه داد: بین ۵۰تا ۶۵ سواد آموز در این مرکز یاد گیری محلی دهستان زیلایی به دوره های مهارت آموزی مشغول هستند.

سیدحمدالله خواهش نیک معاون نهضت سواد آموزی اداره كل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد هم گفت : از زمان تاسیس نهضت سوادآموزی در سطح كشور و استان گام‌های خوبی در زمینه سوادآموزی برداشته شده است.

سیدحمدالله خواهش نیک گفت: سواد فقط به معنای خواندن و نوشتن صرف نیست بلكه باید هدفمند باشد و این مراكز آموزش، سوادآموزی را معنی‌دار و غنی می‌كنند.
وی گفت: درقالب مراكز یادگیری محلی ، اقداماتی در زمینه مهارت آموزی برای سوادآموزان انجام می شود.
خواهش نیک بیان داشت: هدف از ایجاد این مراكز، ارتقای آگاهی جامعه به خصوص در محلات حاشیه ای است كه ضرورت دارد افراد از این فرصت طلایی استفاده كنند.
وی با اشاره به اینكه امروزه افراد بی سواد و كم سواد نیاز به آموزش ها و مهارت هایی دارند كه فراتر از سواد پایه را شامل می شود، گفت: نهضت سوادآموزی آموزش مهارتهای اساسی زندگی، حقوق شهروندی و مهارت های اجتماعی را در جهت گیری خود قرار داده است.

خواهش نیک افزود: تاكنون ۱۶ مراكز یادگیری محلی كه با همت سازمان نهضت سواد آموزی و همكاری آموزش و پرورش فعال شده كه نقش موثری در تغییر سبك زندگی و ایجاد اشتغال برای شهروندان دارند.
وی بیان كرد: در مراكز یادگیری محلی ، مهارت های مختلف فنی و حرفه ای به جامعه هدف آموزش داده می شود كه در دستیابی آسان به اشتغال تاثیر گذاراست.
وی یادآورشد: همفكری و همدلی در مجموعه مدیریتی و نیروی انسانی مراكزیادگیری محلی موجب می شود تا استان کهگیلویه وبویراحمد در بخش توسعه این مراكز كارنامه موفقی ارائه دهد.

 

خواهش نیک گفت: طرح راه اندازی مراكز یادگیری محلی به منظور توانمند سازی افراد برای رسیدن به یك زندگی عالمانه و هدفمند در دستور كاری سازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفته است.

وی میزان باسوادی براساس سرشماری سال ۹۵ در استان کهگیلویه وبویراحمد راحدود 92/7 درصد ذكر كرد وگفت : مراكز یادگیری محلی ضمن باسواد كردن این افراد ، سایر قشرهای اجتماعی را به سمت مهارت آموزی هدایت می کنند.

وی بیان کرد: مراكز یادگیری محلی در همه مناطق شهری وروستایی خصوصا در مناطق محروم می تواند رسالت مهمی دررسیدن به اهداف توسعه وارتقاء سطح آگاهی وتوانمند سازی سوادآموزان تاثیر گذار باشد.

ابوالقاسم آبید مدیر مرکز آموزش یادگیری محلی سیارشهدای عشایرزیلایی هم گفت: در این مرکز در كنار دوره های سواد آموزی – آموزش‌هایی از قبیل مهارت های زندگی، حقوق شهروندی ، کلاس های قرآن ،احكام و آموزه های دینی و اسلامی، آشنایی با فضای مجازی و پیامدهای مثبت و منفی، پرورش قارچ صدفی؛ پرورش زنبورعسل، کشت زعفران، پرورش گاوشیرده، پرورش مرغ بومی -محلی،صنایع دستی ازقبیل گلیم بافی،گلدوزی، سبدبافی و همچنین خیاطی(دوخت لباس های فرم ومحلی در تمامی مقطع تحصیلی) آشپزی،کلاس های نقاشی، کامپیوتر و همچنین گیاهان دارویی به گروه های مختلف سنی به سوادآموزان به ویژه زنان ساكن در دهستان زیلایی ارائه می شود.
آبیدگفت: در این مرکز یادگیری محلی در زمان شیوع ویروس کرونا تعداد۳هزارعدد ماسک توسط مربیان و سوادآموزان تولید و دربین نیازمندان این منطقه به صورت رایگان توزیع شد.

انتهای پیام/ط_الف

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.