اقدامات قابل تحسین مرکز بهداشت شهید دامیده بویراحمد برای مقابله با کروناویروس
۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰:۴۵
همزمان با شروع بیماری منحوس کوید ۱۹، ماموریت دکتر محمد یزدان پناه به عنوان رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده بویراحمد شروع شد.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ وی همانند پدر شهیدش سردار شهید نورالله یزدان پناه در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، در این جبهه یعنی کارزار بیماری منحوس کرونا با انگیزه و وجدان بیدار ماموریت خود را شروع نمود .
ابتدا طرح اطلاع رسانی و آموزش مردم، با سامانه ۴۰۳۰ تمام جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشت شهید دامیده را در مورد آگاهی از بیماری کرونا به پایان برد که توانست رتبه اول را در سطح کشور کسب نماید.
کم کم با اپیدمی این بیماری در سطح کشور، ایشان با هماهنگی ستاد کرونای استان و شهرستان مراکز نمونه‌گیری کووید ۱۹ را آماده و تجهیز نمود.
این ایام مصادف با عید ۱۳۹۹ و بازگشت مسافران نوروزی از استان‌های کشور به این شهرستان بوده که کم کم ،چند مورد مثبت کووید ۱۹ مشاهده گردید و به مدت ۲ ماه مراکز قرنطینه افراد بیمار و مشکوک به بیماری کووید ۱۹ فعال شد . در این راستا تمامی کوچه ها، خیابان‌ها و معابر عمومی گندزدایی شد .
دکتر محمد یزدان پناه در اسفند ۱۳۹۸ با مدیریت صحیح و همکاری بسیج، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر توانست ایستگاه های غربالگری را در منطقه کتا مرز استان و چهارمحال و بختیاری ، پلیس راههای اصفهان به یاسوج شیراز به یاسوج اقلید به یاسوج را فعال نماید تا زمان غربالگری همه مسافران ورودی به این شهرستان آموزش‌های لازم در مورد آگاهی از بیماری کووید ۱۹ داده شود . ایشان در آغاز سال ۱۳۹۹ مراکز ۱۶ ساعته اکبراباد مادوان مارگون و لوداب را جهت پذیرش و نمونه گیری کووید ۱۹تجهیز و هم زمان دراین مراکز مشاوران بهداشت روان هم فعال شدند .
در این ایام بیماری کرونا از یک سو و تمام فعالیت‌های روتین مرکز بهداشت از سوی دیگر، وقت را برای این مسئول دلسوز و نستوه کمتر کرده بود که همه روزه تا پاسی از شب یا در جلسات و یا بازدید از مراکز مربوطه به کووید ۱۹ مشغول بود. چون در ستاد کرونای استان مصوب شد، همه تالارهای پذیرایی کافه‌ها و رستوران‌ها و امثالهم باید غیر فعال باشند با تشکیل تیم های نظارتی قوی از بهداشت محیط و حرفه‌ای این ستاد و همراهی نیروی انتظامی، اداره صمت، تعزیرات و دادگستری توانستند مصوبات ستاد کرونا را به صورت منظم اجراء نموده و ایشان همراه این تیم‌ها به صورت میدانی حضور مداوم داشته اند .
دکتر محمد یزدان پناه در طول ۲ سال کارزار کووید ۱۹ در مرکز کاکان، نقاره‌خانه و چین، واحد دندانپزشکی را فعال نمود.
مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد توانست در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ در چند مرحله ، رتبه اول بیماریابی و غربالگری کووید ۱۹ در استان را کسب نماید.


در ادامه این همه فعالیت در آذرماه ۱۳۹۹ با شروع طرح شهید حاج قاسم سلیمانی مسئولیت‌های مرکز بهداشت افزایش پیدا کرد که با مدیریت صحیح دکتر محمد یزدان پناه طرح آموزش، بیماریابی و نمونه گیری کووید ۱۹ به صورت محله به محله و خانه‌ به‌ خانه شروع شد که این طرح از بازده بالایی برخوردار بود و کمک شایانی به ارتقاء سلامت مردم داشت و این طرح هنوز ادامه دارد و با نزدیک شدن به پایان سال ۱۳۹۹ همچنان بیماری کرونا در چهره های متفاوت جولان می‌داد و کم کم آهنگ ساخت واکسن کرونا به گوش رسید تا اینکه با آغاز سال ۱۴۰۰ واکسیناسیون عمومی از سنین بالا و بالای ۸۰ سال و گروه هدف شروع شد. و زحمات قشر بهداشت و درمان سه چندان شد و در راس این قشر در شهرستان بویراحمد باز هم این، محمد یزدان پناه بود که با خلاقیت و ابتکاری که داشت این طرح را مدیریت کرده و چون اکثر افراد بالای ۸۰ سال توانایی مراجعه به مراکز واکسیناسیون را نداشتند در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در منزل واکسینه می شدند و دکتر محمد یزدان پناه با راه اندازی سالن های تجمیعی واکسیناسیون و اطلاع‌رسانی اولویت گروه‌های هدف، به آن سرعت بخشید تا جایی که چند هفته متوالی مقام اول را در امر واکسیناسیون کووید ۱۹ کسب نمود.


دکتر محمد یزدان پناه ابتکار دیگری در سرعت واکسیناسیون کووید ۱۹ داشت و آن هم راه اندازی سالن‌های واکسیناسیون سازمان‌ها ، ادارات و مناطق عشایری بود که، جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و اتلاف وقت پرسنل سازمان‌ها با راه اندازی ۱۲ مرکز واکسیناسیون موقتی ادارات و سازمان‌ها، از جمله : بانک‌ها، آموزش و پرورش، زندان‌ها، سرای سالمندان، شرکت نفت، جمعه بازار یاسوج ، دادگستری، استانداری، فرمانداری، ناحیه انتظامی، اتوبوس سیار و …… بود . همزمان با این همه خدمت مسئله مراسمات شادی و عزا به این خدمات اضافه گردید که خاکسپاری فوتی‌های کرونایی و بقیه تجمعات هم باید تحت نظارت این مرکز انجام می‌گرفت.


در خرداد ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها توسط این مرد نستوح مدیریت شد از جمله گندزدایی کلیه شعب اخذ رای، که ۲ روز قبل از اخذ رای تا مدیریت و نظارت تجمعات انتخاباتی و حتی روز حساس اخذ رای که با بسیج همگانی کلیه کارکنان مرکز بهداشت، در ۳۰۰ شعبه اخذ رای توانست با توزیع ماسک و الکل در بین اعضای شعبه و رای‌دهندگان و نظارت بر رعایت فاصله گذاری از شیوع بیماری کووید ۱۹ جلوگیری ننماید

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.