زبان شعر در جهاد تبیین، برنده ترین و نافذترین ابزار است
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
استادیار دانشگاه، نویسنده و شاعر آیینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زبان شعر در جهاد تبیین، برنده ترین و نافذترین ابزار است.
ارسال توسط : نویسنده : زینب خوش اندیش منبع : پیوارنیوز
پ
پ

 به گزارش پیوارنیوز؛ ر ادامه سلسله نشست های سازمان تبلیغات اسلامی با موضوع جهاد تبیین مورد نظرِ مقام معظم رهبری نشستی به میزبانی این اداره کلِّ با حضور شاعران و ادیبان استان در یاسوج برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام سید رضا افتخاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام سید هاشم موسوی‌نیا، رئیس اداره تبلیغات شهرستان بویراحمد به تشریح جهاد تبیین پرداخته و شاعران و ادبیان نیز در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند.در این نشست مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه، شناخت فرهنگ ادبی کشور و معرفی آن به دنیا و نسل جوان، کارگشاست اظهار داشت: انتقال عزت و اقتدار اسلام و ایران با قدرت کلمات و هنر  شاعران،  متعهد در مقابل جنگ نرم دشمنان با زبان گویا و رسای شعر و شاعری امکان‌پذیر است.

افتخاری عنوان کرد: همچنین کاربرد محتوای الهی و دینی به زبان شعر در مقابل گذر واژه‌های انتخابی دشمن در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و دینی که به عنوان سلاح و سپری قدرتمند از آن یاد می‌شود، از دیگر توانایی‌های بارز شاعران است.

حجت‌الاسلام افتخاری اظهار کرد: تبیین ابعاد تبلیغاتی دشمن به ملت با زبان رسانه ای هنرمندانه در زمینه هایی که به وفور دیده می‌شود، مقاومتی والا می طلبد.

وی ادامه داد: اثبات دلایل تاریخی بر استفاده از اهل فرهنگ و شاعران و ادبا در پیشبرد اهداف فرهنگی یک دولت است که هرکدام به نوبه ی خود مشاورانی قدر در کنار حکمرانان وقت بودند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تبیین اهمیت جایگاه شاعران متعهد، متدین و عاقبت اندیش در کشور ما و لزوم حمایت مادی و معنوی از آنان به منظور گسترش زبان و ادب پارسی است چراکه هر ملت متمدنی دارای فرهنگ غنی می‌تواند در تاریخ حرفی برای گفتن داشته باشد.

زبان شاعر در جهاد تبیین، برنده ترین و نافذترین مکانیزم است

همچنین دکتر سیاوش نریمان، استادیار دانشگاه،نویسنده و شاعر آیینی نیز در این نشست به ایفاء رسالتِ شاعران آیینی در انتقال و تسرِّی نتایج مطلوبِ این نشست ها پرداختند و به لایه‌های اجتماع و نسل جوان تاکید داشتند.

وی با استناد به آیاتی از قران کریم افزود: اگر خداوند به صراحت مقوله شعر را مذمت کرده و ساحت پیامبر اکرم(ص) را از شاعر بودن پیراسته است یقینا بدان خاطر بوده که این شعر و شاعران در خدمت کفر، هدم و هتک دین و اخلاق بوده‌اند.

استادیار دانشگاه ادامه داد: اما شعری که در خدمت اعتلاء و ترویج دین اسلام، اخلاق و عفت سروده می شد مورد تکریم و عنایت پیامبر اسلام(ص) و اولیاءالله قرار می گرفت تا جایی که فرموده‌اند:انَّ مِن الشعرِ لَحکمه و انَّ من البیانِ لسحراََ.

نریمان همچنین با استناد به حدیثی که مومن با جان و شمشیر و زبانش در راه خدا، مجاهدت می کند، خاطرنشان کرد: زبان شاعر در جهاد تبیین، برنده ترین و نافذترین مکانیزم است.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری تهاجم اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی و رسانه‌ای را مطرح فرموده‌اند و وظیفه‌ شاعران است که به مصداق العالمُ بزمانهِ لا یهجمُ علیهِ اللوابسِ، با ابزار شعر خویش، پاسخگوی شبهات و مسائل امروزی جوانان باشند و از ظرفیت‌های خویش در این ساحت استفاده کنند.

وی تاکید کرد: بر خلاف آنچه برخی مقوله‌ی هنر را صرفاََ برای هنر می دانند و تعهدی برای هنر متصور نیستند اما هنر واجد اهمیت است و شعری مطلوب است که متعهدانه بار مسئولیت اجتماع را به دوش بکشد و در خدمت دین، اخلاق و عفت عمومی باشد.

استادیار دانشگاه گفت: اگر هنر متعهدانه نباشد، محصولش سخنان هنرمندی ست که در جشنواره ملِّی فیلم فجر، اخلاق ستیزی را ترویج می کند و فعلِ نامشروعی را اشاعه می کند.

نریمان افزود: دشمن با تمام قوا به تهدید، تخریب و تحریف متوسِّل شده است و بر اهل ادب است که از ظرفیت خویش در مقابل این هجمه بایستند و روشنگری کنند.

وی گفت: اگر هنرمندان،شاعران و نویسندگان، زوایای شخصیتی سردار شهید سلیمانی را تبیین نکنند و در باره‌اش ننویسند در آینده قلم‌های ناپاک و مغرض به تحریف این شخصیت خواهند پرداخت.

استادیار دانشگاه ضمن اشاره به وجود مشکلات و تنگناهای اقتصادی و معیشتی اضافه کرد: زیبنده است که شاعران در ۲ ساحتِ سلبی و اثباتی ایفاء نقش کنند بدان معنی که از جنبه سلبی به ردِّ اندیشه های وارداتی دشمن بپردازند و از جنبه اثباتی هم به دفاع از معتقدات دینی، اخلاقی، تقویت باورهای اسلامی و تحکیم بنیاد خانواده بپردازند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.