همایش «ایران جوان بمان» برگزار شد
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
به همت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: به همت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همایش ایران جوان بمان برگزار شد.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ با حضور نماینده ولی فقیه در استان، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و مسئولان استانی و شهرستانی همایش «ایران جوان بمان» در زمینه جوانی جمعیت برگزار شد.

دکتر محمد غلام نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این همایش گفت: جمعیت جوان در یک کشور محور و پایه توسعه پایدار است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۵ میزان باروری کلی در یک کشور ۲٫۱ بوده ولی این میزان در سال ۱۳۹۹ به ۱٫۶ رسیده است، افزود: این کاهش میزان باروری زنگ خطر و تلنگری برای کشور است و اگر این روند ادامه پیدا کند در ۲۰ سال آینده راهی را رفته ایم که کشورهای دیگر این راه را در صد سال آینده طی می کنند.

وی با بیان اینکه با این روند در ۲۰ سال آینده جمعیت سالخورده کشورمان دو برابر می‌شود، گفت: سیاست های کلی جمعیت سیاست‌هایی است که در سال ۱۳۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده است و بارها گفته‌ام همانگونه که سلامت یک مقوله چند وجهی است و نیازمند هماهنگی بین بخشی است، جمعیت نیز نیازمند هماهنگی بین بخشی است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز جمعیت جوانی داریم و پنجره جمعیتی استان بین ۱۵ تا ۶۰ سال است افزود: این جوانی جمعیت فرصتی است برای ما که در آینده بتوانیم این نسل را نگه داریم و نگذاریم جمعیت رو به پیری رود و به سمت جمعیت سالمند و پیر برویم.

غلام نژاد با بیان اینکه نیروی مولد و کارآمد در یک جامعه محور توسعه پایدار است ، افزود: در شهرهای بزرگ استان مخصوصا بویراحمد،کهگیلویه و گچساران میزان نرخ باروری از ۲٫۱ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۱٫۷ و ۱٫۶ و ۱٫۳ درصد رسیده آمد ولی هنوز در بهمئی نرخ ۲٫۱ درصد است و این نشان می دهد که هنوز فرصت داریم و نباید فرصت‌ها را از دست دهیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه شعار سال صیانت از جوانی جمعیت است ، گفت : دستگاه‌های که نقشی در ایجاد سلامت و جوانی جمعیت دارند باید مقوله جمعیت را جدی بگیرند و جمعیت نشانه اقتدار و توسعه یک کشور است که انشاالله در مسیر حفظ شعاعر انقلاب اسلامی در دولت فساد ستیز این شعارها را زنده نگه داریم و موفق باشیم.

در ادامه این همایش آیت الله حسینی نماینده ولی فقیه در استان نیز با بیان اینکه تکثیر جمعیت یکی از واجبات دین اسلام است گفت: اگر جامعه ی اسلامی ما دچار کمبود جمعیت شود دچار آسیب‌های متعددی در جامعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه قدرت یک جامعه به نیروی انسانی آن جامعه است، افزود: فرزند آوری در جامعه اسلامی یک واجب کفایی است و همه باید اقدام کنند تا به اندازه کافی جمعیت داشته باشیم و با کاهش جمعیت روبرو نشویم.

آیت الله حسینی خاطرنشان کرد : باید مشوق‌های فرزند آوری را در جامعه افزایش دهیم و مصوبات که در زمینه هست را دستگاه‌ها اجرایی کنند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.