۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸

امروز مصادف با پانزدهمین سالگرد درگذشت مرحوم محمدعلی نبی‌زاده نماینده فقید ادوار ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه گچساران و باشت مردی انقلابی و تشکیلاتی است که مبارز پیش از انقلاب و مرد خستگی ناپذیر عرصه سیاست و فرهنگ و البته رزمنده شجاع هشت سال دفاع مقدس بود. مرحوم نبی‌زاده صفات بارز […]

ارسال توسط :
پ
پ

امروز مصادف با پانزدهمین سالگرد درگذشت مرحوم محمدعلی نبی‌زاده نماینده فقید ادوار ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه گچساران و باشت مردی انقلابی و تشکیلاتی است که مبارز پیش از انقلاب و مرد خستگی ناپذیر عرصه سیاست و فرهنگ و البته رزمنده شجاع هشت سال دفاع مقدس بود.

مرحوم نبی‌زاده صفات بارز زیادی داشت اما بارزترین صفت که شاید هیچ گاه در استان کهگیلویه و بویراحمد فردی سیاسی با این صفت در عرصه سیاست پیدا نشود این که وقتی کار تشکیلاتی را از حزب جمهوری اسلامی آغاز کرد هیچ گاه خارج از خرد جمعی قدمی در عرصه سیاست برنداشت  همیشه به نظر و عقیده جمع حتی در ریزترین امور احترام می‌گذاشت.

مرحوم نبی‌زاده سر سلسله‌دار یک جریان فکری و گفتمان سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که برای اهالی سیاست حتی در جنوب کشور فردی شناخته شده و مورد وثوق بود.

اگر امروزه در سراسر شهرستان‌های جنوبی استان از گچساران گرفته تا باشت و بهمئی و دهدشت و لنده و سایر نقاط مردان انقلابی و پای کار داریم بخش عمده‌ای از این کادرسازی مدیون زحمات طاقت‌فرسای مرحوم نبی‌زاده است.

به گزاف نگفته‌ایم اگر ادعا کنیم که در سراسر مناطق جنوبی کشور از شیراز و فارس گرفته تا جنوبی‌ترین نقاط فردی تشکیلاتی‌تر از مرحوم نبی‌زاده به چشم ندیده‌ایم هم او که در سال‌های دهه 60 در مقابل جریانات فکری زاویه‌دار با انقلاب ایستادگی و افشاگری کرد و امروز نیروهای گفتمان فکری ارزشی در شهرستان‌های گچساران و باشت از فکری‌ترین نیروها نه در استان بلکه در کل کشور به شمار می‌روند.

نگارنده خاطره‌ای از مرحوم نبی‌زاده و هوشمندی و تحلیل و پیش‌بینی‌های نقطه‌ای آن مرحوم در بحبوحه انتخابات دوم خرداد سال 76 به یاد دارم هنگامی که همه از پیروزی قریب‌الوقوع حجت‌الاسلام ناطق نوری سخن می‌گفتند تنها دو هفته قبل از انتخابات و لحظاتی پس از اتمام خطبه‌های نماز جمعه معروف آن سال که توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایراد شد کار را تمام شده دانست و از پیروزی قطعی و با رای بالای رقیب وی سخن به میان آورد.

مرحوم نبی‌زاده در عرصه سیاسی به مانند صفحه شطرنج آرایش و شکست و پیروزی جریان‌های سیاسی را پیش‌بینی می‌کرد و شاید یکی از عمده دلایل این هوش و ذکاوت آن مرحوم ارتباط گسترده‌ای بود که فارغ از نگاه‌های آلوده سیاسی با مردم داشت.

صفت بارز دیگر مرحوم نبی‌زاده علی‌رغم همه ارتباطاتی که از استان تا مرکز با افراد سرشناس و مدیران و مسؤولان در نهادها و سازمان‌های مؤثر داشت اما هیچگاه برای خود چیزی نخواست و جیبی برای خود ندوخت و با همان مرام و عقیده سال 57 در صحنه ماند و خود را آلوده نساخت و البته برای رضایت دیگران هیچ گاه دین و دنیا و آخرت خود را خراب نکرد.

مرحوم نبی‌زاده در زمره خانواده بزرگ ایثارگری استان به شمار می‌رود که خود و برادران شهید و جانبازش در جبهه ها حضوری همیشگی داشتند و سیاستمداری بود که در هر دو جبهه نظامی و سیاسی با صلابت حضور داشت و هیچ گاه منتی بر سر انقلاب و نظام نگذاشت. 

اما همه جریان‌های سیاسی از دوستان تا رقیبان مرحوم نبی‌زاده بر این عقیده‌اند که اگر دست تقدیر اجازه می‌داد در صورت حضور وی در صحنه سیاسی در سال‌های کنونی هرگز شاهد تشتت و تفرق جریان انقلابی در شهرستان‌های گچساران و باشت نبودیم که امید است با الگو قرار دادن مرام آن مرد انقلابی و تشکیلاتی نیروهای جریان انقلاب یکپارچه در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.