به قلم یزدان عدالت نسب /مالیات پول نقد نیست
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
هروقت بحث از مالیات و عوارض آلایندگی وارزش افزوده به میان می آید، عامه مردم ازاین مقوله تصور یک پول نقد در یک حساب را دارند که دستوری جا به جا می شود.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ یزدان عدالت نسب درطی یادداشتی آورده است؛

این نگاه سطحی به مقوله مالیات در درون خود یک غفلت و کاستی درقامت یک “جفای بزرگ درحق حسابرسان مالیاتی است زیرا تلاش ماموران وحسابرسان مالیاتی که برای رسیدگی دقیق و به سرانجام رساندن یک پرونده بزرگ وحساس مالیاتی ساعت ها با بهره گیری از دانش فنی ، اشراف بر قوانین و نگاه ظریف و عادلانه به حقوق متقابل مودیان و دولت اقدام به حسابرسی دقیق، تشخیص مالیات متعلقه، صدور رای و ابلاغ آن وقت می گذارند، نادیده گرفته می شود.

فرآیندهای پیچیده حسابرسی مالیاتی در پرونده های بزرگ چه دقت نظرها، استرس ها و مسئولیت اخلاقی را برای کارکنان ساعی ادارات مالیاتی به همراه دارد به لحاظ ضرورت داشتن مستندات لازم و بررسی دقیق، درحالی که چندان سختی ها و مصائب این وظیفه دشوار دیده نمی شود.

اگرچه رویکرد “داده محور” وصول مالیات در شرایط کنونی که مالیات ستانی با بهره گیری از ابزار نوین بانکی و پایانه های فروشگاهی هوشمندسازی را تجربه می کند، فرآیند وصول را نسبت به گذشته حسابرسی سنتی تسهیل نموده ، اما پرونده های بزرگ بویژه آلایندگی فرایند و پروسه طولانی تری دارد تا به سرانجام برسد.

نگاه های سطحی نگر به مقوله مالیات،عوارض آلایندگی و ارزش افزوده که تامین این منابع پرمشقت را پولی نقد، دستوری ، یک شبه می پندارند، جفایی به حق تلاش طاقت فر سا، تخصصی و دقیق ماموران مالیاتی است که این حسابرسی های تاثیرگذار را همراه با دردسرهای فراوان به سرانجام می رسانند.

هر پرونده مالیاتی بویژه پرونده های بزرگ پروسه طولانی را طی می کند، گاهی باشکایت مودیان این پرونده ها در هیات بدوی (حل اختلاف مالیاتی) مجدد رسیدگی می شود، اگر مودی اعم از حقیقی وحقوقی به رای اعتراض کند باز پرونده به هیات تجدید نظر مالیاتی،۲۱۶ و در نهایت به ۲۵۱مکرر برای تجدید نظر ارسال می شود و پس از مراحل طاقت فرسا این پرونده ها تعیین تکلیف می شوند، کار که سختی ها و پیچیدگی های آن هرگز در تصور نمی گنجد.

در حماسه خاموشی حسابرسی مالیاتی و تامین منابع درآمدی از محل مالیات آنچه که باید به آن پرداخت، لزوم ارج گذاری به تلاش تخصصی، حسابرسی دقیق ماموران مالیاتی است،زیرا بدون حسابرسی کارشناسانه حسابرسان مالیاتی، تشخیص میزان مالیات، صدور رای و ابلاغ رای آن هیچ دستور و پیگیری نمی تواند منجر به وصول مالیات، عوارض آلایندگی و مالیات برارزش افزوده شود.

ازاین رو، هرکجا نامی از توفیق در عرصه وصول مالیات وپرداخت از محل درآمدهای مالیاتی (ارزش افزوده وعوارض آلایندگی) به میان می آید، بیانگر به بار نشستن ثمره ی ساعت ها تلاش ماموران مالیاتی در سراسر ایران اسلامی است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.