هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین در یاسوج آغاز شد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
هفتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین «کوچ» چهارشنبه شب با حضور وزیر میراث فرهنگی در پارک ولایت شهر یاسوج آغاز شد.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛عزت اله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه عشایر پرافتخار شناسنامه ایران بزرگ هستند، گفت: کوچ یک رویداد زیبا و برجسته انسانی است در کوچ و در حرکت عشایر بسیاری از فضیلت‌های انسانی را می‌توانیم ببینیم، کسانی که می‌خواهند از کوچ عشایر درس بگیرند.

وی افزود: امروز مدیریت پیشرفته در دنیا معتقد است که سازمان‌ها با محیط‌شان شناخته می‌شوند و سازمانی موفق است که محیطش را خوب بشناسید و متناسب با شرایط آن را تغییر دهد، کوچ عشایر مصداق بارز محیط‌شناسی است.

ضرغامی اظهار کرد: وقتی حرکت می‌کنیم تحول همراه با تحمل و سختی است این دو همواره با هم‌ هستند و اگر کسی تصور کرد می‌تواند تحول ایجاد کند بدون اینکه تحمل کند به بیراهه رفته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در ایل بهترین سازماندهی و تقسیم‌کار صورت می‌گیرد و هیچکس در جریان کوچ بیکار نیست و همه کار می‌کنند که این برای یکجانشین‌ها و شهرنشین‌ها و کلان‌شهرها بهترین درس است که برای یک کار ارزشمند باید تقسیم کار صورت گیرد.

ضرغامی تصریح کرد: در کوچ همه تلاش می‌کنند با هم باشند اگر کوچ انجام می‌گیرد و ایل حرکت می‌کند از دام بیمار تا پیرزن و پیرمرد همه باید با هم بروند زیرا ایل دسته‌جمعی است و به بزرگ‌ترهایش احترام می‌گذارد.

وی ادامه داد: ایل ستون و محور دارد و اینها برای دنیای بی‌هویت امروز و برای کسانی که یکسان‌سازی را می‌خواهند تحمیل کنند درس است، آداب و رسوم ایل سبب پایداری فرهنگ می‌شود،

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: سومین نکته استفاده از همه داشته‌ها است در مدیریت امروز امکانات، چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند اما ایل و کوچ به ما می‌آموزد که از همه‌چیز باید بهترین استفاده را کنیم.

ضرغامی تاکید کرد: کوچ وقتی انجام می‌شود و ایل راه می افتد، از تجهیزات بسیار ابتدایی بهترین و مؤثرترین و بزرگ‌ترین استفاده صورت می‌گیرد و دانش و مهارت استفاده از این تجهیزات ابتدایی وجود دارد که اینها برای یکجانشینی که باعث شده محیط زیست و منابع از بین برود، درس بزرگی است.

وی اظهار کرد: عشایر ایران از عشایر بویراحمدی گرفته تا عشایر قشقایی و عشایر دیگر نقاط کشور باعث حفظ هویت و فرهنگ ملی ما و مایه افتخار هستند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.