آقای استاندار؛ ساماندهی سینماهای استان را جدی بگیرید/ نمایندگان مجلس هیچ دغدغه فرهنگی و هنری ندارند
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۵۹
اردشیر کیانی دانش آموخته ی سینما ، در یادداشت ارسالی خطاب به مسئولین ارشد استان نوشت: سینما هنر یاسوج با بی مهری مسئولین شهر یاسوج روبروست در صورتی که صنعت سینما، یکی از شاه راههای رسیدن به جامعه مطلوب وکنشگر اجتماعی است، به شرطی که رسیدن به شاهراه در بروکراسی ادارات به بن بست های غیر معمول گرفتار نشود.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ در یادداشت اردشیر کیانی آمده است:

پایتخت طبیعت ایران که سالهاست از نبود سینما رنج می بُرد و به نوعی چند نسل از ساکنین این شهر تحت بی توجهی مسئولین وقت، اعم از شهرداری ونهاد ها و سازمان های نظارتی بیست سال پیش از این ،صنعت سینما را به فراموشی سپرد.

سینما یکی از ابزارهای فرهنگی برای رشد و تعالی جامعه در تمامی جوامع پیش رفته مورد توجه و حمایت همه جانبه دولت هاست و به یقین این صنعت یکی از شاه راههای رسیدن به جامعه مطلوب وکنشگر اجتماعی است به شرطی که رسیدن به شاهراه در بروکراسی ادارات به بن بست های غیر معمول گرفتار نشود

غرض از نگارش این مطلب درد بیست ساله ای است که در نگاه اول با تخریب سینما دنای یاسوج و تبدیل سینما به محیط بهتری با رشد جمعیتی جامعه و تقاضای مردمی در شهر یاسوج را همگام با تکنولوژی به روز صنعت سینما، نوید تغییر به مطلوب را در اذهان عمومی تداعی می کرد،

اما در یغ و درد که مردم نمی دانستند که چگونه یک عنصر فعال فرهنگی با نشان سینما که سالها با خواطر آنها گره خورده بود و نوستالوژی مهربانی را که در تقویم هنر دوستی و اوقات فراغت جوانانی که دور از هر انگیزه ای بر پهنای خیابانهای شهر به پرسه زدن مشغول بودند را، سمت بی راه هه ای در ناکجا آباد می برد .

همگان استحضار دارید که سینما های تک سالنه بیش از چند دهه از مرگشان می گذرد و دیگر در سینمای امروز با تجمیع چند سالن به عنوان پردیس سینمایی با سالنهای کوچک مجموعه ای از فیلمهای سینمایی را در اختیار مخاطب قرار میدهند.

این نوع نگاه به سینما در اکثریت مراکز استانها با استفاده از تمام ظرفیت های موجود مورد بهره برداری قرار گرفته و اتفاقا جواب هم داده ، سینما دنا قریب به شصت دهه پیش برا جمعیتی که آن زمان کمتر از ده هزار نفر جمعیت پیرامونی داشتیم، آغاز به کار کرد و تا بیست سال پیش به فعالیت خود ادامه داد

شهردار وقت یاسوج با بی رحمی کامل مکان سینما را در بازی های اداری به پاساژ تبدیل کرد! بدون در نظر گرفتن مکان جدیدی برای این مهم والبته نمیدانم چگونه تغییر کاربری این ملک را که احتمالا در قانون کار بسیار پیچیده ای هم هست، به سرمنزل مقصود رسانید؟

 

بی توجهی به سینما درد همه شهرستان ها

این درد تنها در شهر یاسوج نیست بلکه در تمامی شهرستانهای استان که ضریب جمعیتی آنها نیازمند حتی چندین پردیس سینمایی است، مدام خود نمایی می کند و متاسفانه مسئولین ارشد استان در تعاملی مشکوک با این قضیه به سکوتی مرگبار عادت کرده اند

دهدشت تنها یک سینما که تقریبا به فرسوده شدن نزدیک است و متاسفانه الان در حال تعطیلی است ، گچساران در یک پروسه چند ساله تنها سینما ی آن شهر را تخریب و هنوز در همان حال باقیست، دیگر شهرستانها تازه تأسیس که جای خود دارند .

 

یاسوج پایتخت استان و میزبان مسئولین کشور و توریست های داخلی و خارجی

 

اما یاسوج پیشانی در معرض دید کشور و مرکز استانی که در طول سال میزبان ده ها مقام دولتی و گردشگران کثیری است با تدبیر اهالی سینما واداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سالنی را برای این امر تجهیز و چند سالیست در حال فعالیت است که البته این یک مسکن کوتاه مدت است که با روند معمول به اعتقاد من به ضرر سینما نیز هست و ،نیازهای تعداد معدودی را برآورده می‌کند .

متاسفانه بخش دولتی خود را از این کمبودها دور نگه می‌دارد و به بخش خصوصی نیز اجازه ورود وهمکاری برای رفع این مشکل داده نمیشود!

در جلسه ای با حضور معاون سینمایی در استانداری، مسئولین فرهنگی استان قول مساعد دادند که پردیس سینمایی را کلید بزنند که تا الان پس از یک سال خبری نشد ! در همان جلسه بخش خصوصی اعلام آمادگی کرد برای احداث پردیس ولی با مخالفت همگان روبرو شد.

در این میان مردم نیز با استقبال کم از تنها سینمای مرکز استان صدای صاحبان فیلم و مراکز پخش فیلم را در آورده اند تا جایی که چند شرکت پخش دیگر حاضر به ارائه ی تولیدات خود در این سینما نیستند !

البته عدم استقبال مردم در نگاه اول نبود تابلوهای اطلاع رسانی در معابر شهری و عدم همکاری مجموعه شهرداری با این مرکز فرهنگی است، و ای کاش ضرورت سینما را به اندازه سالنهای زیبای و فروش مواد آرایشی متوجه می شدند!

 

خطاب به استاندار و نمایندگان مردم در مجلس

 

در هر صورت سخن آخر را به استاندار محترم استان میگوئیم که جناب آقای احمد زاده؛ اگر به تاثیر هنر بر رشد جامعه باور دارید ساماندهی سینماهای استان را بعنوان یک حرکت فرهنگی جدی بگیرید از نمایندگان استان در مجلس هیج امید ی نیست چون اساسا دغدغه فرهنگ و هنر در اولویت آنها نبوده و نیست!

درخواست از شهردار باسوج

ودر پایان سرپرست جدید شهرداری یاسوج که احتمالا دغدغه فرهنگی برای این مردم را دارند استدعا داریم نسبت به رفع مشکل تبلیغاتی این مرکز فرهنگی تا ساخت یک پردیس در شأن پایتخت طبیعت اقدام عاجلی در برنامه خود بگنجاند حتم دارم مردم و هنرمندان قدر شناس این شهر این خدمت را فراموش نخواهند کرد .

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.