آنچه باید بدانید/مرگ و میر بسیاری از افرادجامعه بر اثرعدم اطلاع از فشارخون و دیابت
۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
دکتر جاودان سیرت سرپرست دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی استان کهگیلویه وبویراحمد در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مرکز استان به مناسبت پویش ملی سلامت ازمرگ و میر بسیاری از افرادجامعه بر اثرعدم اطلاع از فشارخون و دیابت و عدم مراقبت در سطح استان و کشور خبرداد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛دکتر سعید جاودان سیرت گفت: از ۲۰ آبان ماه تا ۱۸ دی‌ماه این پویش به‌صورت رایگان در سطح کشور در حال اجرا است و هدف از اجرای آن تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها و اطلاع به مردم در خصوص مشکلات آن است و افراد بالای ۱۸ سال و زنان در هر سنی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی استان کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: بیشترین مرگ‌ومیر مرتبط با بیماری‌های غیر واگیر در سطح دنیا به علت ابتلا به دیابت و فشارخون است و هرساله بیش از ۲۰ میلیون نفر در سطح دنیا فوت می‌شوند و این موضوع به علت عدم اطلاع از فشارخون و دیابت و عدم مراقبت است.

دکتر جاودان سیرت ادامه داد: ارتقای آگاهی مردم استان و اهمیت مراقبت از خودشان از فاکتورهای مهم است و این پارامترها باید بررسی شود و از طرفی در بررسی آماری بیش از ۳۰ درصد افراد مبتلا به دیابت و بیش از ۴۰ درصد مبتلابه فشارخون از بیماری خود اطلاعی ندارند، فشارخون بالا سبب بیماری‌های کلیوی، قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی استان کهگیلویه وبویراحمدتاکید کرد: هدف داریم ارتباطی برقرار شود تا همه افراد بالای ۱۸ سال و زنان در هر سنی به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند، طرح سلامت خانواده که در حال اجرا است بیماری‌های مختلف را در پرونده الکترونیک ثبت می‌کند و میزان خطر افراد در حوزه فشارخون ثبت می‌شود و سبب پیگیری مطلوب می‌شود.

وی ادامه داد: دیابت سبب مشکلات مختلفی می‌شود که می‌توان به شیوع کبد چرب اشاره کرد و از طرفی حد طبیعی فشارخون زیر ۱۴۰ است و با مراجعه به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت فشارخون و دیابت چک و در صورت ابتلا مورد رسیدگی و مراقبت قرار می‌گیرند که اکنون بیش از ۶۰ درصد مراجعه حضوری داشتند که سبب تشخیص به‌موقع شده است و این حضور سبب موفقیت‌های ما شده است و انتظار داریم مابقی افراد به این مراکز برای ارزیابی مراجعه کنند.

دکتر جاودان سیرت ادامه داد: حدود نیمی از جمعیت جهان درخطر ابتلا به دیابت است و نیاز به پیشگیری و اطلاع از عوامل سبب‌ساز دیابت و فشارخون هستیم زیرا این بیماری سبب مشکلاتی در قلب، کلیه و سبب دیر مداوا شدن زخم‌های فرد مبتلا می‌شود و اگر مراقبت نشود کبد و کلیه از بین می‌رود.

وی تأکید کرد: اگر سابقه وراثتی دیابت و قند خون داریم باید مراقب دیابت باشیم، جمعیت زیادی در استان دارای فشارخون بالا هستند و عوارض آن مشاهده می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی استان کهگیلویه وبویراحمد افزود:: وزن باید کم باشد و اگر ۷ درصد از وزن کم بشود سبب کاهش بروز ۵۰ درصدی دیابت در جامعه می‌شویم، رژیم غذایی مناسب باشد، سبزی‌ها باید در سفره باشد و نمک و شیرینی باید کمتر باشد و مواد کربوهیدرات‌ها باید کاهش پیدا کند و در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش داشته باشیم می‌توان به سمت کنترل دیابت و آرامش و سلامتی برای جامعه حرکت کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.