وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد
۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
عمق فاجعه از دست دادن خاک بسیار مرغوب در سطح کشور به علت سیلاب اخیر قریب به میلیون ها سال طول می کشد تا جبران و تولید شود.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌میلیون هکتار جنگل دارد و با دارا بودن یک‌درصد از مساحت کل کشور، حدود ۳۰ درصد از کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده‌است.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین ثروت های ناشناخته در این استان بشمار می رود.

در ایام اخیر با توجه به نزولات سنگین بارشی حوادثی غیره قابل پیش بینی به وقوع پیوست که باید به گذشته خودمان برگردیم و رفتارمان با طبیعت و چگونگی مدیریت و سطح دیدگاه و بینش ما از رفتار با طبیعت باید سنجیده شود یعنی رد پای اکولوژیکی ما با طبیعت بکر استان چگونه بوده است.

تعرض به حریم های منابع ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد و عدم کنترل و نظارت دقیق بر زمین های خطرناک سیاسی که بعضا در مسیر های آبی قرار داشته منجر به تعریض نمودن مسیر عبور آب و انحراف آب که متعاقبا سیلاب را مسبب شده خواهد شد و باعث بروز خسارت های سنگین به استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

تخریب جنگل ها ، گیاهان و بوته ها که خود تغییر شرایط اقلیم را تشدید میکند و همچنین آتش سوزی های طبیعی و انسان ساخت که عدم شرایط لازم جهت نفوذ آب به خاک را مسبب خواهد شد و در نهایت منجر به افزایش دبی آّب در حوزه های آبخیز شده و حاصل آّن سیلاب های مخرب را به دنبال خواهد داشت.

این سیلاب های شدید در سطح شهر با مدیریت رواناب سطحی و ایجاد کانال های لازم می توان آن را مدیریت نمود و خطر را دفع کرد اما این حجم آبی که از سطح شهر به صورت سریع عبور داده شده و وارد حریم رودخانه می شود نیاز به مدیریت و ذخیره سازی دارد.

بیشترین ضربه سیلاب به کشاورزان و دام داران و عشایر وارد شده است لذا فقط سیلاب و عبور آن و تخریب های سازه ای ملاک عمیلات آماربرداری نیست در این مقاله کوتاه سعی بر آن است تا تخریب زمین های کشاورزی مورد توجه مسولین امر قرار گیرد.

مقادیر فزاینده میزان و شدت بارندگی به دلیل تغییر آب و هوای جهانی، باعث می شود احتمال رخداد سیلاب بر روی این زمین ها بالا باشد.سیلاب ها می توانند آثار مکانیکی مستقیمی داشته باشند مانند وارد آوردن خسارت به ساختمان های انتقال و رسوب، همچنین می تواننـد بر ویژگی های خاک اثرگذار باشند که به این ترتیب موجب بروز مشکلاتی برای کشاورزی و سلامت انسان می شوند.با جداسازی خاکدانه ها از همدیگر باعث تخریب ساختمان خاک می گردند در نتیجه ؛آب اضافی با ورود به داخل خاک و اشغال فضاهای خالی جای اکسیژن را می گیرد و بدین وسیله تهویه خاک را کاهش می دهد. پیامد آن تجزیه ناقص مواد آلی و تولید گازهای گوناگون مانند:

گازهای گلخانه ای

افت پتانسیل

اکسایش

کاهش و افزایش اسیدیته خاک ها می باشد که به رشد گیاه لطمه می زند.

با خسارت وارد شده به زمین های کشاورزی آسیب های دیگری را بر تولید و محصولات کشاورزی وارد کرده که در آینده منجر به از دست دادن شغل کشاورزان و مهاجرت به شهر را در پی خواهد داشت ، این مساله میتوند به زیر ساخت های شهری و اشتغال ضربه وارد کند و لذا دولت و مسولین متوجه عمق فاجعه در روستاها باشند و آموزش های لازم در خصوص کشاورزی پایدار و همچنین امکانات لازم در جهت کنترل سیلاب و تدابیر لازم اندیشیده شود از جمله طرح های تثبیت ، گابیون بندی و … که دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی می تواند در برنامه های خود لحاظ کند.

علل وقوع سیلاب ها:

عوامل طبیعی

ریزش بارش های جوی سنگین (ناشی از تاثیرات تغییر اقلیم) روی سطوح نفوذ ناپذیر شهر؛

بالا آمدن سطح آب در یا ها و در یاچه ها؛

ذوب سریع برف ها و یخچال ها؛

شکست آنی بند های آبی؛

خشکسالی که سبب کاهش نفوذپذیری خاک شده و بدین سبب آب با نرخ پائین به زمین جذب می شود.

عوامل انساني

عدم وجود شبکه کانال  با ابعاد مناسب و مطلوب در سطح شهر؛

عدم وجود سازه های کنترل و هدایت سیلاب؛

تراكم نفوس، ازدیاد ساختمان سازی؛ ‌

تصرف و غصب مسیل ها و حریم رودخانه ها؛

نبود سيستم کانالایزسیون و فاضلاب شهری؛

عدم لایروبی و پاک کاری کانال های شهری بنابر انبوه شدن كثافات؛

قطع نمودن جنگل ها، بوته ها و از بين بردن علفچرها و ساحات سبز.

 

این موضوع که ایران رتبه اول فرسایش خاک در جهان را دارد از چشم ها پوشیده نیست اما بیشترین فرسایش در مناطق با ارتفاع از سطح دریای بالا و مناطق مرتفع پیش خواهد آمد و در مناطقی که پوشش درختی و بوته ای مناسب نباشد شدت آن بیشتر است

در سال ۹۵ مجلس طرح تنفس جنگل را تصویب کرده اما به دلیل نبود بودجه کافی این طرح مسکوت ماند،با اجرای این طرح می توان از خاک و پوشش جنگلی کشور محافظت کرد.

محسن تیربند

دانش آموخته مهندسی محیط زیست

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.