۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳

دبیرحزب موتلفه اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد:[حکومت اسلامی دورکن دارد مشروعیت وقدرت، درجمهوری اسلامی منشا مشروعیت نظام ، یعنی اسلامیت و ماهیت نظام منشا الهی دارد ومنشا قدرت ،جمهوریت یاهمان مردم می باشد ]                                مناظره سیاسی با “موضوع جایگاه مردم در نظام اسلامی” […]

ارسال توسط :
پ
پ

دبیرحزب موتلفه اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد:[حکومت اسلامی دورکن دارد مشروعیت وقدرت، درجمهوری اسلامی منشا مشروعیت نظام ، یعنی اسلامیت و ماهیت نظام منشا الهی دارد ومنشا قدرت ،جمهوریت یاهمان مردم می باشد ]                              

 مناظره سیاسی با “موضوع جایگاه مردم در نظام اسلامی” با حضور سیدعلی پرواز (دبیر مجمع نیروهای خط امام در استان) و سید علی محمد دانشی (دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان کهگیلویه وبویراحمد) و با مجری گری سید جواد تقوی در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحدگچساران برگزار شد.

دبیرحزب موتلفه اسلامی استان گفت: در متون دینی و شریعت نوع حکومت مشخص نشده است و هیچ گونه سا بقه ای هم در این زمینه وجود ندارد و باید همینگونه باشد، چرا که اسلام متضمن کلیات و اصولی است برای هدایت بشریت وشکل حکومت نیز متناسب با مقتضیات زمان و پیشرفت های فکر بشری باید توسط مردم مشخص شود.

دانشی درادامه تصریح کرد:در ابتدای انقلاب اسلامی حضرت امام فرمودند که ما خواهان استقرار یک جمهوری اسلامی هستیم وآن حکومتی است متکی به آرای عمومی و شکل نهایی حکومت هم با شرایط و مقتضیات زمانی توسط خود مردم تعیین خواهد شد.

 

سیدعلی محمد دانشی اظهارکرد: ظرف نظام ما جمهوریت است که براساس آرای عمومی است و اما محتوا اسلامیت است،هر حکومتی باید قدرت و مشروعیت داشته باشد و حکومت منهای قدرت توان اداره یک جامعه را هم ندارد.

وی تصریح کرد:اگر حکومت نامشروعی باشد همان مصداق ظلم است،جمهوری اسلامی ما قدرت و مشروعیتش را از کجا گرفته است؟،منبع این دو قدرت کجاست؟ دو دیدگاه درباره مشروعیت در رابطه با نظام های اسلامی وجود داردیکی اینکه نگاه به مشروعیت، الهی و بلاواسطه است مثل نظرات امام راحل و علامه احمد نراقی،یعنی مدیریت سیاسی جامعه در زمان غیبت کبری به فقهای واجد الشرایط محول شده است.

مدخلیت مردم در مشروعیت؟

دانشی تصریح کرد:در این دیدگاه رای و نظر مردم در منشا مشروعیت مدخلیت ندارد و من و شما حقی نداریم که به ولی فقیه مشروعیت ببخشیم و اما نگاه دوم این است که مشروعیت [ الهی – مردمی]است در این نگاه برخی از علما معتقدند که رای،دخالت ورضایت مردم به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در مشروعیت بخشیدن به حاکم مدخلیت دارد.

درادامه سید علی پرواز ،دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمد دراین خصوص گفت:خود این بحث جغرافیای سخن را مشخص می کنند،ما در دوره غیر از معصوم(ع) می خواهیم بحث کنیم و این بحث یک پیشینه دارد و از نظر زمانی وقتی این بحث در بین فقهای ما مطرح شد دوران مشروطه بوده است و نیز جبهه بندی های متفاوتی هم صورت گرفت.

وی افزود:برخی ها معتقد بودند که اساسا مردم هیچ نقشی ندارند و برخی ها به نوعی هم به مردم نقشی می دادند، البته نه به اصالت و نه به ذات،در دوران مشروطه مرحوم شیخ فضل الله نوری چون اداره جامعه را جز حقوق اختصاصی حاکم می دانست هیچ نقشی برای مردم در اداره جامعه قائل نبود.

 

پرواز درادامه اظهارکرد:از طرفی هم آیت الله نائینی در مقابل، نظری که داشتند نه براساس این بود که فقیه حق ندارد و وی حاکم و صاحب حق را ولی می دانست و با یک نظریه مردم را هم در اداره امور جامعه دخالت می دادند به این معنا که با اذن ولی فقیه باشد.

دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد: صحبت این است که مردم در نظامی که مبتنی برفقه و یا مبتنی بر حاکمیت ولایت فقیه است چه حقی دارند و منشا این حق چیست؟ و آیا این حق یک حق ذاتی است یا یک حق تفضلی است؟.

انتصابیون و انتخابیون

وی بیان کرد:سوال این است که آیا در نظام اسلامی در بحث انتخاب رهبر مردم حقی دارند یا نه؟ باید گفت حول این سوال دو گروه انتصابیون و انتخابیون را داریم و انتصابیون اساسا هیچ حقی برای مردم قائل نیستند و حکومت ولی فقیه یا حاکم را منهای نظر مردم مشروع می داند اما در مقابل هم نظریه انتخاب وجود دارد که به هیچ عنوان قائل به مشروعیت منهای نظر مردم نیست.

نقش مردم در مشروعیت

دانشی در ادامه مناظره نیزگفت:حکومت اسلامی ،حکومت قانون الهی برمردم است و در اینجا نقش مردم در این قسمت چیست؟ حاکمیت ریشه در خالقیت و مالکیت دارد و تنها خالقیت متعلق به خداوند است و مالکیت حقیقی نیز فقط خداوند است، البته تفویض کرده اند به رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام و ولی فقیه، و نقش مردم نیز فعلیت بخشیدن به ظرفیت موجود است.

وی اظهارکرد:مردم رکن به فعلیت بخشیدن هستند و نه رکن مشروعیت بخشیدن ،اگر مردم هم نباشند ولی فقیه نمی توانند و جایز هم نیست حاکمیت کنند و باید بالفعل شود،در انتخاباتی که صورت می گیرد نقشی که مردم دارند بایستی نیز تبیین شود و اینکه مردم در نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی ما چه جایگاهی دارند در اصل 56 به صراحت بیان شده است.

 

مواجه دموکراسی با بحران مشروعیت

 

دانشی تصریح کرد:امروزه  دموکراسی در جهان با بحران مشروعیت مواجه شده است،خلاصه این که نقش مردم بالفعل شدن و جاری شدن است نه اینکه حقی به عنوان مشروعیت به ولی فقیه بدهند.

وی درادامه اظهارکرد:حاکمیت دو رکن دارد یکی مشروعیت و دیگری قدرت،مردم رکن قدرت و خداوند رکن مشروعیت است و در حکومت اسلامی اراده مردم می شود منبع قدرت هرچند اراده مردم در مشروعیت مدخله ای ندارد ،اما اگر ولایت فقیه بخواهد تحقق پیدا کند ناچارا باید مقبولیت مردمی نیز پیدا کند و مقبولیت دو راه دارد یکی مثل چگونگی رهبری حضرت امام راحل و دیگری نیز انتخاب رهبر انقلاب توسط خبرگان.

پرواز در ادامه گفت:فقیه مکلف است که مدیریت جامعه را داشته باشد و از باب آن حقی که خداوند به ایشان داده است و برای اینکه آن تکلیف را انجام دهند باید قدرت آن را نیز داشته باشند،در نظام اسلامی فقها به نصب عام منصوب شده اند و نباید این بحث را با امام معصوم(ع) قاطی کنیم،اگر ما بخواهیم از شرایط علی بن ابیطالب(ع) پل بزنیم به شرایط فقیه عادل، این پل زدن اصلا مجاز نیست چرا که خیلی از اختیارات را امام معصوم از باب عصمت دارد.

انحراف در مسیر جمهوری اسلامی

وی درادامه تصریح کرد:دو جلسه فرصت لازم است تا نشان دهم که متاسفانه امروز هم در عرصه نظر و هم در عرصه عمل انحرافات جدی برخی ها در مسیر و حرکت جمهوری اسلامی ایجاد کرده اند و هم نظریاتی را برخی ها اعلام می کنند که هیچ مناسبتی با روح و محتوای جمهوری اسلامی ندارد و متاسفانه گاهی اوقات از تریبون هایی هم به نام جمهوری اسلامی مطرح می شود.

 

دبیر مجمع نیروهای خط امام دراستان تصریح کرد:این هنر نیست برای جمهوری اسلامی که ما تفکیک بین مشروعیت و مقبولیت قائل بشویم و صدام دیکتاتور کهمنشانه حکومت می کرد، آنهم دنبال جلب نظر مردم بود و ما باید طوری از جمهوری اسلامی دفاع کنیم که امتیازی باشد نسبت به حاکمیت های دیگر،و این دوگانه مشروعیت و مقبولیت خیلی هم در مباحث فقهی ما فاصله ای ندارد و اینکه به چه انگیزه ای مطرح می شود بماند.

پرواز در ادامه افزود:فقیه به نصب عام فقها منصوب شده اند و فعلتی که آقای دانشی می فرمایند هرشخصی که می خواهد قدرت را بدست بگیرد باید زمینه آن فراهم شود که گاهی با کودتا،گاهی از مجرای انتخابات و …است و می خواهیم بدانیم که منشا مشروعیت فقیه در جامعه اسلامی مردم هستند یا نه؟.

مشروعیت و مقبولیت دو روی سکه

دبیرحزب موتلفه اسلامی استان در ادامه تصریح کرد:مشروعیت فقط از آن خداوند است به ذات و مقبولیت برای مردم و حتی امام علی علیه السلام هم بدون مقبولیت مردمی قریب به 25سال حاکم بالفعل نبودند لذا مشروعیت و مقبولیت دو روی سکه هستند و مکمل همدیگرند، به هر حال پاسخ بنده واضح و روشن است که نظام حکومت اسلامی دو رکن دارد جمهوریت و اسلامیت و جمهوریت همان رای مردم است .

وی افزود:حضرت امام می فرمایند تمام  اختیاراتی که رسول اکرم(ص) دارند ولی فقیه هم دارند و ولایت مطلقه فقیه قید و شرط ندارد

اندیشه آیت الله مصباح را قبول ندارم!

پرواز در ادامه نیز گفت:بنده هم ولایت فقیه را قبول دارم،ا و هم اندیشه حضرت امام را التزام نظری و عملی با قانون اساسی ،البته اندیشه عزیزی مثل آقای آیت الله مصباح در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی را قبول ندارم.

 

وی افزود: اگر ما بپذیریم که مردم در مشروعیت دخیل هستند یا نه، خود آثاری دارد و بنده برایم نیز سوال است که مردمی که در انتخاب رهبر حق ندارند بالاصاله و بالذات در جمهوری اسلامی به چه معنا است؟.

دانشی در ادامه اظهارکرد:بنده نیز عرض کردم در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد یکی دیدگاه الهی و دوم دیدگاه الهی مردمی و همین دیدگاه دوم پاسخ شماست،اما حضرت امام راحل معتقد به دیدگاه اول بودند 

 اصلاح طلبان و کنایه ها به روحانی؟

دبیر حزب موتلفه اسلامی دراستان گفت: ما نباید مردم را ابزار قرار بدهیم ،اکثریت یک راه حل عقلایی است و همیشه اکثریت هم راه حق نیست؛ همین اصلاح طلبان آمدند و آقای روحانی را رئیس جمهور کردند حالا هم گفته اند رحم اجاره ای و لیاقت ندارد و برود استعفا دهد!، می گویند عرضه ندارد و به اسم اصلاحطلبان تمام می شود و آنوقت لطمه می خورند!! باید پرسید مگر مردم بازیچه هستند و الان که دیدید که کارآمدی ندارد رهایش می کنید! پس مردم کجای کارند؟

مگر مردم نامحرمند؟

دانشی اظهارکرد:در همین رابطه بنزین یک بار گفتند طرح لو رفت! مگر مردم نامحرمند؟ ،جناح های سیاسی با مردم ابزاری برخورد نکنند وی گفت امروزه نه فقط مامی گوییم دموکراسی مطرح درجهان بحران مشروعیت داردبلکه کسانی مانند هانتیگتون می گویدکه دموکراسی با بحران مشروعیت مواجه شده است چرا که رهبران فاقدصلاحیت شدندوبین مردم کسری اعتباردارند.

 پرواز در ادامه نیز تصریح کرد:واقعا من نمی توانم بپذیرم که حضرت امام راحل برای مردم نقشی بالاصاله و بالذات قائل نبودند و حضرت امام راحل بارها تاکید داشتند که مردم حاکم برسرنوشت خویشند،نظام جمهوری اسلامی در 12فروردین 58 به رفراندوم گذاشته شد و مقبول مردم هم اعلام شد و بایستی اقتضاعات و الزامات جمهوری را نیز رعایت کنیم.

 

وجه تمایز با دیگران!

دبیر مجمع نیروهای خط امام در استان تصریح کرد:جمهوری نمی توانددر نظر گرفته شود و اما برای مردم نقشی بالاصاله و بالذات قائل نباشیم و نمی توانیم بدون جمهوریت اسلامیت نظام را حفظ کنیم و این اعتقاد ماست و وجه تمایز ما هم با دیگران همین است.

دانشی در ادامه گفت:جناب پرواز هیچکسی هم نگفته است جمهوریت منهای اسلامیت و تمام حرف های ما همین است،جمهوریت رکن نظام است.

مناطق ممنوعه در مجلس؟

پرواز در ادامه نیز تصریح کرد:هر دو دیدگاه خود لوازم و آثاری دارد و یکی این است که مردم در تشکیل مجلس هم هیچ حقی ندارند!،مردم در تعیین رئیس جمهور هیچ حقی ندارند!و مردم چون بالاصاله حقی ندارند اگر قرار باشد رای بدهند این رای باید با اجازه حاکم باشد و مجلس هم نمی توانند به هرموضوعی ورود پیدا کنند و ما مناطق ممنوعه ای برای مجلس این سال ها یک عده ای طراحی کرده اند.

وی افزود:این منطقه ممنوعه ها مبتنی برهمین دیدگاه ست که اصل71 قانون اساسی را چقدر محدودیت برایش تحمیل کردیم؟ مبتنی است برهمین دیدگاست که اصل 76قانون اساسی را چقدر محدودیت تحمیل کردیم ، اصل 71بر این اساس است که مجلس می تواند در همه امور قانون وضع کند و اصل 76هم مجلس می تواند در همه مسائل تحقیق و تفحص انجام دهد.

دبیر مجمع نیروهای خط امام در کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد:اما مبتنی برهمان دیدگاهی که اختلاف جدی داریم که مردم را در مشروعیت حاکمیت فقیه دخیل می دانیم البته نه اینکه تنها مشروعیت تنها از ناحیه مردم است و اگر دیدگاهی را بپذیرم که مردم در مشروعیت بخشی به حاکم دخیلند نظارت را اینگونه تفسیر می کنیم که این نظارت برای جلوگیری از تخلفات احتمالی مجریان است و اگر پذیرفتند که مردم مدخلیتی در مشروعیت ندارند چگونه توجیه می کنیم که این نظارت برای جلوگیری از اشتباهات شهروندان است !.

 

توجیه جمهوریت نظام

پرواز درادامه اظهارکرد:ما وقتی گفتیم که انتخابات حق مردم است پس نظارت برانتخابات هم حق مردم است اما در آن دیدگاه انتخابات را حق مردم نمی داند و درآن دیدگاه من نمی دانم با اصل 6 و اصل 56قانون اساسی چطور می خواهند کنار بیایند و اصلا نمی دانم آن دیدگاه وقتی می خواهند در قالب جمهوری اسلامی قرار بگیرد چطور می خواهند این جمهوریت نظام را توجیه کنند!.

وی گفت:وقتی حضرت امام حکومت اسلامی را نپذیرفتند و جمهوریت اسلامی را بپذیرفتند امام به لوازم و اقتضاعات جمهوری اسلامی آگاه بودند و آگاهانه حکومت اسلامی را نپذیرفتند و آن دیدگاه اول بیشتر سمت و سوی حکومت اسلامی را می پذیرد و حکومت اسلامی شکل حکومتی متفاوت با جمهوری اسلامی است .

برخی ها در فرمایشات سال 48امام متوقف شده اند

پرواز اظهارکرد:حضرت امام در سال 48کتاب حکومت اسلامی را نوشتند گویا که اصلا بعد ازسال 48  هیچ فعالیت فکری و عملی نداشتند و اما حدود 10سال بعد زعیم جامعه اسلامی شدند و تصورات و برداشت های فقهی خودشان را در صحنه عمل و مواجعه با مشکلات جامعه گذاشتند و برخی ها هنوز در فرمایشات سال 48امام متوقف شده اند،امام مجتهدی بود که اجتهاد در ذات خودش پویایی و تحول پذیری را بدنبال دارد و ما نباید فقط یک قسمت از فرمایشات امام را بگیریم.

گفتنی است این مناظره به همت جمعیت دانشجویی همراهان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران دردانشکده پرستاری به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو برگزار شد.

 

ادامه مناظره متعاقبا منتشرمی شود.

انتهای پیام/ط-الف

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.