۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰:۲۱

خبرنگاران کهگیلویه وبویراحمداز پروژه های آبخیزداری وجنگل ها درشهرستان باشت بازدیدکردند . . . . به گزارش پیوارنیوز، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در طرح جنگلانه منطقه شلالدون باشت گفت: این سومین طرح جنگلانه کهگیلویه و بویراحمد در دی ماه امسال است.سالیانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هکتار از جنگل […]

ارسال توسط :
پ
پ

خبرنگاران کهگیلویه وبویراحمداز پروژه های آبخیزداری وجنگل ها درشهرستان باشت بازدیدکردند .

.

.

.

به گزارش پیوارنیوز، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در طرح جنگلانه منطقه شلالدون باشت گفت: این سومین طرح جنگلانه کهگیلویه و بویراحمد در دی ماه امسال است.سالیانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هکتار از جنگل های استان با مشارکت تشکل های زیست محیطی احیا می شود.

وی بیان کرد: پیش از این طرح جنگلانه در هفت هکتار از جنگل های منطقه پشکان در شهرستان گچساران و پارک جنگلی یاسوج با مشارکت تشکل های زیست محیطی انجام شد.

باقری فرد گفت: کاهش آلایندگی های زیست محیطی، بهره برداری به عنوان گردشگری و اجرای طرح های اقتصادی نظیر گیاهان دارویی،جلوگیری از فرسایش خاک و خسارت های ناشی از سیلاب از حداقل کارکردهای جنگل هاست که این مزایای ضرورت همکاری مردم و دستگاه های اجرایی متولی را بیشتر کرده است.در زمان حاضر بیش از ۲۰ تشکل مردم نهاد زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند . این استان دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دامی است.

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۱۸ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در این استان برداشت شد که نسبت به پارسال ۸۰ درصد افزایش یافته است.

گودرز باقری فرد اظهار داشت: پارسال ۱۰ تن شیرابه آنغوزه در سطح مراتع کهگیلویه و بویراحمد برداشت شد.وی دلیل افزایش تولید گیاه دارویی آنغوزه در استان را افزایش سطح کشت ذکر کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد میزان درآمد بهره برداران از شیرابه گیاهان دارویی آنغوزه را ۵۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

باقری فرد عنوان کرد: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی کردن مراتع برای جوامع محلی از اولویت های منابع طبیعی استان است.

وی تاکیدکرد: شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود.

باقری فردگفت: گیاه آنغوزه برگ های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آنها تا ۶۰ سانتی متر می رسد.گل های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می گیرند.این گونه گیاهی، برای درمان سرطان شکم، میخچه، پینه مورد استفاده قرار می گیرد و خواصی همچون ادرارآور، مسکن و محرک دارد و در درمان های عامیانه برای آسم، تشنج، خروسک، جنون و سرطان استفاده می شود.با این حال، اصلی ترین کاربرد آن به صورت رایحه در عطریات است.معمولا هر گیاه آنغوزه ۲۰ تا ۴۰ گرم شیره دهی دارد و از شیره آن ده ها نوع ماده دارویی ارزشمند به دست می آید که به علت نبودن صنعت تبدیل در ایران، به صورت خام به دیگر کشورها صادر می شود.

باقری فرد نبود کارخانه های فراوری و ضعف بسته بندی های بازار پسند را از مشکلات حوزه گیاهان دارویی در ایران ذکر کرد و افزود: این چالش باعث کم شدن درآمد بهره برداران شده است.بیش از ۳۹ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۳ تاکنون زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه رفته است.
کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است.
براساس برآوردهای مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل کشت است.                                                                                                                                                                                              رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت هم گفت: شهرستان باشت ۱۰۵ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد. طرح جنگلانه از سال ۱۳۹۳ در کشور شروع شده است.در این طرح جنگلانه که با مشارکت تشکل های زیست محیطی و بسیج انجام شد گونه هایی از نوع بلوط و بادام کاشت شد.کارده، بن سرخ، بلوط، زالزالک و بادام وحشی از مهمترین گونه‌های گیاهی و جنگلی این شهرستان است .                                     

انتهای پیام/ ط-الف                                     

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.