آسمان آبی اقتصاد خانواده در روزهای کدر کرونایی
۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که خطر ویروس کرونا به حدی است که می‌توان آن را آغازی بر وقوع یک رکود در پهنای اقتصاد جهانی و در مقیاس بسیار کوچک‌تر اقتصاد خانواده دانست.
ارسال توسط : نویسنده : طاهره السادات احمدی مهریان منبع : پیوارنیوز
پ
پ

گزارش

پیوارنیوز/طاهره السادات احمدی مهریان در راستای «مدیریت اقتصادی هزینه‌های خانواده در ایام کرونا» باید گفت: ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی است که اقتصاد جهان و ایران را بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر قرار داده البته این بحران و تاثیر آن بر رشد اقتصاد تنها مختص به ایران نیست بلکه به اقتصاد بزرگترین قدرت‌های دنیا مانند آمریکا و چین هم ضربه سخت وارد کرده است و در این ۲ کشور روند افزایش بیکاری شتاب گرفته است.

کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که خطر ویروس کرونا به حدی است که می‌توان آن را آغازی بر وقوع یک رکود در اقتصاد جهانی دانست البته میزان اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر اقتصادهای مختلف یکسان نخواهد بود و شیوع این ویروس می‌تواند بر اقتصادهای تک بعدی و کشورهایی که تحت تحریم قرار دارند، تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

از جمله اثرات جهانی شیوع ویروس کرونا عبارتند از افزایش بیکاری در جهان، تحمیل شوک های سنگین به اقتصاد دنیا، ‌لطمه سنگین به تجارت خارجی چین و اکثر کشورهای درگیر کرونا، احتمال بسته‌شدن درهای دنیا به‌روی تجارت خارجی و … اما چیزی که باعث وحشت مردم شده این است که حتی از زمان احتمالی پایان بحران کرونا خبری قطعی نیست هرچند باید گفت تقریباً تمام کشورها به یقین رسیده‌اند که دوران پرتلاطمی در حوزه اقتصادی خواهند داشت و طبعاً تلاطم اقتصاد جهانی نیز افزایش پیدا می کند.

به گزارش پیوارنیوز،ویروس کرونا علاوه بر کسب و کارها موجب شده که خانواده‌ها نیز در معرض آسیب معیشتی قرار گیرند اکنون بسیاری از آن دسته خانوارهایی که در خط فقر و زیر آن زندگی می‌کردند تجربه‌ای تلخ‌تر از زیر صفر زندگی و معیشت را نیز تجربه می‌کنند.

البته یکی از مشکلاتی که در کشور ما موجب بروز بسیاری از مشکلات در حوزه خانواده‌ها شده و معیشت و زندگی را بر آن‌ها تنگ و تلخ ساخته بی‌نظمی‌هایی است که همواره بر درآمد و مصرف‌ها حاکم بوده و درصد بسیار بالایی از خانوارهای ایرانی درآمد و مصرفی ناهمگون و بالانس نشده دارند.

در همین خصوص خانم دکتر پریسا جعفری از کارشناسان مسائل خانواده در گفت‌وگو با پیوارنیوز، معتقد است که در کشور از گذشته‌ها تاکنون خانواده‌ها به حال خود رها شده‌ا‌ند و هیچ نظارتی بر روی سبک زندگی وجود نداشته و اکنون ضررها و ضربه‌های بزرگی متوجه خانوارهای ایرانی شده است.

وی با بیان اینکه این مشکلات از زمان های قدیم وجود نداشته و اکنون به دلیل برخی از پیشرفت‌ها از جمله در حوزه ارتباطات توقعات افراد در خانوارها بالا رفته افزود: باید سعی در رفع این مشکل و معضل بزرگ کنیم و باید برای نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی و اسلامی که مقام معظم رهبری در سخنرانی سفر به خراسان شمالی بر آن تاکید کرده بودند در زندگی مردم به هر شکل جاری و ساری شود و به شکل قانون درآید.

در ادامه مریم جباری کارشناس ارشد حسابدای که خود در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی سالیان سال به عنوان حسابدار انجام وظیفه کرده و بر همین اساس در اقتصاد خانواده و محاسبات اقتصادی یک خانواده کاملا مسلط است می‌گوید در شرایط بسیار سختی قرار گرفته‌ایم و باید این شرایط سخت را به خوبی و با کمترین هزینه پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به این که نمی‌توان به مانند قبل از شیوع ویروس هزینه کرد و باید هزینه‌های خانواده را به طور کاملا شفاف و منطقی تنظیم کرد افزود: در این دوره باید قبل از هر چیز به فکر حوزه بهداشت و درمان و هزینه‌های آن بر درآمد خانواده باشیم به این ترتیب که بخشی از درآمد خانواده را برای روزهای سخت کرونایی کنار بگذاریم به فرض مثال ماهیانه مبلغی برای خرید مواد شوینده و بهداشتی و همچنین در صورت بروز احتمالی بیماری کوئید کنار بگذاریم.

آمنه رحمانی خانم خانه‌دار ساکن شهر یاسوج هم در این خصوص می‌گوید: تمامی خریدهای خانه را متمرکز کرده‌ایم و بیشتر خریدها توسط یک نفر یا خانم خانه و یا مرد خانه صورت می‌گیرد و سعی بر این است که در این ایام سخت کرونایی تنها مایحتاج اصلی و آن چه که برای زندگی لازم و ضروری است خرید شود و از خریدهای بیهوده و پشت سر هم پرهیز کنیم.

آمنه می‌گوید: به همین خاطر برنامه یک ماهه‌ای تنظیم کرده‌ایم و ابتدا مایحتاج یک ماه را ریز به ریز احصا کرده و سپس خرید مورد نیاز را در بهترین نقطه هم از جهت کیفیت و هم قیمت انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/ط-الف

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.