۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۱۳

عصر دیروز نشست خبری به مناسبت 28 اردیبهشت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی  با اصحاب رسانه برگزار شد. . . . به گزارش پیوارنیوز، مجیدصفایی سرپرست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری کهگیلویه وبویراحمد دراین نشست  به تشریح عملکرد سال گذشته این اداره کل و همچنین برنامه های  پیش رو اشاره کرد و گفت: ثبت […]

ارسال توسط :
پ
پ

عصر دیروز نشست خبری به مناسبت 28 اردیبهشت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی  با اصحاب رسانه برگزار شد.

.

.

.

به گزارش پیوارنیوز، مجیدصفایی سرپرست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری کهگیلویه وبویراحمد دراین نشست  به تشریح عملکرد سال گذشته این اداره کل و همچنین برنامه های  پیش رو اشاره کرد و گفت: ثبت 19 اثر در فهرست آثار ملی ( منقول ) موزه ای، ثبت 5 اثر در فهرست آثار  ثبت  معنوی کشور، ثبت تاریخی 3 اثر در فهرست آثار ملی کشور، ثبت 5 اثر طبیعی در فهرست آثار طبیعی کشور وجود دارد. 

صفایی گفت: در حوزه میراث فرهنگی ۲ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد، ۷۷۰ اثر ثبت آثار ملی شده اند و بهترین هویت تاریخی ما بافت تاریخی «بلاد شاپور» است.

وی ابراز داشت: انجام 5 کاوش باستان شناسی  در شهرستان دنا  و گچساران  به منظور نجات بخشی محوطه های تاریخی حوزه آبگیر سد خرسان 3 و سد چم شیر  نیز توسط معاونت میراث فرهنگی استان  صورت گرفته است.

سرپرست میراث‌فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از آغاز ساماندهی بافت تاریخی دهدشت خبر داد و گفت: هم‌اکنون در بخش‌هایی از این بافت از جمله کاروانسرا، اقدامات مرمتی در حال انجام است.

صفایی گفت:پروژه ساماندهی بافت تاریخی دهدشت ردیف اعتباری ملی دارد و تاکنون حدود 600 میلیون تومان اعتبار ملی به این پروژه تخصیص یافته است.

وی محصور کردن، نصب برج نوری و مرمت‌های اضطراری را از مهم‌ترین برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد برای ساماندهی بافت تاریخی دهدشت عنوان کرد.

صفایی اظهار داشت: به دنبال جذب اعتبارات ملی برای ساماندهی پروژه مرمت بافت تاریخی بلاد شاپور هستیم .

صفایی گفت: ۶۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی به بلادشاپور اختصاص یافته که کارهای مرمتی این مکان انجام شود.دغدغه میراث فرهنگی بحث بلادشاپور است و اعتبارات اختصاص یافته را پیگیری می‌کنیم.
وی، ساکن بودن مردم در بافت تاریخی بلاد شاپور وکمبود اعتبارات را از مشکلات این اثر تاریخی عنوان کرد.
صفایی به برنامه های روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد هم اشاره کرد و گفت: برنامه های متنوعی برای این ایام در نظر گرفته بودیم اما  با توجه به شیوع ویروس کرونا اجرای بسیاری از این برنامه ها میسر نیست.

وی گفت: بازدید رایگان از موزه یاسوج، نشست انجمن های میراث فرهنگی استان،تجلیل از خادمان میراث فرهنگی، نشست هم اندیشی، برگزاری نشست  خبری با اصحاب رسانه، دیدار با استاندار وبرگزاری نمایشگاه آثارتاریخی از مهمترین برنامه های این هفته است.

سرپرست میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت و ساماندهی حدود 2000 شی در فهرست اشیای موزه ای (سامانه جام) خبردادوگفت:  مرمت ۱۰۴ شی موزه‌ای در دستور کار میراث فرهنگی استان است.

صفایی ابراز داشت: تحویل زمین موزه نفت و شروع کار مطالعات پایه ای و طراحی موزه نفت گچساران نیز انجام شده است و برای احداث آن در سال گذشته چهار میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار گرفتیم.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش 10 درصدی بازدید از موزه یاسوج در سال 98 در مقایسه با سال 97 خبر داد و افزود: متاسفانه این افزایش در حالی رخ داد که در اسفندماه سال 98 به علت بیماری کرونا، موزه تعطیل بود.

وی ساماندهی بافت تاریخی دهدشت را از مهم‌ترین اولویت  کارهای اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان و بیان کرد: هم‌اکنون در بخش‌هایی از این بافت، اقدامات مرمتی در حال انجام است.

 

انتهای پیام/ط_الف

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.