ایمنی بیمار مسئله مهمی در سطح جهان و کشور ایران
۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شعار امسال هفته ایمنی جهانی "سلامت ما، سلامت سیاره ماست" به معنی رهایی از هرگونه صدمات تصادفی نشات گرفته از مراقبت سلامت می باشد.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ دکتر اسرا افتخاری اذعان داشت: ایمنی بیمار مسئله مهمی در سطح جهان و کشور ماست که با توجه به گسترش علم و مراتب مختلف درمان مسئله بسیار حائز اهمیتی است و پیرو این موضوع بررسی های زیاد و گسترده ای از سالیان پیش تاکنون توسط سازمان جهانی بهداشت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به امکان ریسک های متعدد در نقاط مختلف زنجیره درمان اعم از پزشک، داروساز، پرستار، دندانپزشک و… استراتژی هایی نیز در سطوح مختلف تعریف کرده است.

وی افزود: از جمله اهداف سازمان بهداشت برای ایمنی سازی فرآیند درمان بین بیمار و کادر درمان شناسایی نقاط ریسک پذیر و همچنین آگاه سازی عمومی است.

وی اظهار داشت: می توان به جرأت گفت آگاهی در خصوص ایمنی های درمان همانند آگاهی در زمینه بهداشت مهم و بحث برانگیز است. از جمله این مسائل شناسایی خطرات درمان در مسیر پزشک و داروساز می باشد. برای اینکه داروها به صورت ایمن کار کنند، وجود سیستم های قوی برای گزارش هرگونه عوارض جانبی ناخواسته یا واکنش جانبی دارو حیاتی است.

دکتر افتخاری ادامه داد: مهمترین جنبه نظارت بر ایمنی دارو، داشتن اطلاعات کافی، قابل اعتماد، واقعی و مختص به همان دارو در قیاس با سایر داروهای مصرفی بیمار است. داروها ممکن است در طیف باریکی از جامعه انسانی عوارضی نادر و حتی خطرناک از خود بروز دهند به عنوان مثال حتی داروی استامینوفن به عنوان یک داروی ایمن در کیس هایی باعث بروز تشنج شده است، بنابراین آگاهی عمومی و دریافت اصولی، بیمار محور، تخصصی و فعالانه بیمار در ارتباط با پزشک و داروساز بسیار مهم است.

وی گفت: ارتباط موثر بیمار با کادر درمان یکی از راه های مهم کاهش ریسک است بدین منظور گزارش کامل سوابق بیماری و داروهای در حال مصرف بیمار به پزشک معالج و همچنین اخذ مشاوره صحیح از داروساز به صحت بررسی تداخلات، توضیحات، احتیاطات لازم و همچنین صحت نسخ الکترونیک الزامیست.

وی خاطر نشان کرد: چک کردن دارو و شرح بیماری به داروساز یا پزشک امکان خطاهای انسانی در داروهای با نام های مشابه را کاهش می دهد. یکی از ریسک ها و یا خطاهای انسانی در نوشتن یا خواندن و نیز دستور زنی داروست که سیستم نسخه الکترونیکی برای کاهش این اشتباهات است..

دکتر افتخاری در پایان یادآور شد: همچنین در حال حاضر سیاست‌گذاری‌های کشور در خصوص فعال سازی و گسترش سامانه هایی از قبیل سازمان his به منظور مرتفع ساختن ایمنی در حال پردازش است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.