زنان، اشتغال زایی، کارآفرینی، دانش بنیان
۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
لازمه پیشرفت در ابعاد اقتصادی و اجتماعی و علمی و فرهنگی و سیاسی، مشارکت همه اعضای جامعه و نقش آفرینی آنها در این مهم، متناسب با پتانسیل و استعدادشان است. 
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

پیوارنیوز؛ طاهره السادات احمدی مهریان

 هر فرد باید عوامل تولید، زمین، نیروی کار و سرمایه و تکنولوژی را جهت تولید، تجارت یا ارایه خدمات ترکیب کند تا به این شخص کارآفرین و به کار او کارآفرینی گفته شود.

اطلاعات و ارتباطات دو ابزار اساسی مورد نیاز هر فعالیت کارآفرینی هستند. کارآفرینی در انزوا و بدون حمایت نهادها، سازمانها و انسانها امکانپذیر نیست. کارآفرینی مستلزم کشف یک نیاز اجتماعی است. کارآفرینان مدیران یا مالکانی هستند که با راه اندازی یک واحد تولیدی- تجاری از اختراع، بهره برداری می کنند.

 

قریبِ نیمی از جمعیت هر جامعه ای را زنان تشکیل می دهند.

رشد و بالندگی یک جامعه، تک بعدی نیست و به شکل سیستمی و متأثر از عوامل مختلفی است که در قدرت افزایی یک کشور و تمدن متجلی می شود.

لازمه پیشرفت در ابعاد اقتصادی و اجتماعی و علمی و فرهنگی و سیاسی، مشارکت همه اعضای جامعه و نقش آفرینی آنها در این مهم، متناسب با پتانسیل و استعدادشان است.

 

اگر نقش زنان در این میان نادیده گرفته شوند در واقع، جامعه از نیمی جمعیت خود و پتانسیل های بالفعل آن محروم می ماند.

قرن حاضر, قرنی است که در آن نقش علم و تکنولوژی به شکل روزافزونی در تمام جنبه های زندگی تجلی یافته است. باور عمومی بر این است که علم و تکنولوژی پاسخگوی بسیاری از مشکلات و نیازهای جهانی خواهد بود و نقش آن برای رفاه و آسایشِ بشر حیاتیست.

در این میان نقش نیمی از جمعیت جهان، یعنی زنان در این فرآیند چندان روشن نیست. هر چند که انتظار می رود تکنولوژی ابزاری برای افزایش و تقویت مشارکت اجتماعی زنان باشد. در همه جای جهان، زنان عموماً، حضور پررنگی در عرصه های علم و تکنولوژی ندارند.

از جمله دلایل این موضوع، اول دیدگاه خود زنان درباره نقش و عملکردشان در جامعه و دوم، انتظارات جامعه از مشارکت آنان است.

 

در بخش آموزشی، گرچه بخش مهمی از دانشجویان در سطح کارشناسی را در بسیاری از کشورهای جهان زنان تشکیل می دهند، اما شواهد نشان می دهد که به مرور در سطوح بالاتر، تعداد زنان کمتر شده و در سطوح بالای علمی تعداد آنها بسیار اندک می شود. به گونه ای که هر چه به سطوح بالاتر علمی نزدیک شویم از تعداد زنان کاسته می شود.

تفاوت های جنسیتی در انتخاب رشته های تحصیلی نیز مشاهده می شود. زنان بیشتر به سراغ رشته های هنری و علوم اجتماعی و علوم تربیتی می روند و کمتر در رشته های علوم طبیعی و مهندسی وارد می شوند. در صنعت عمدتا زنان به سمت مشاغلی که تأکید بر نیروی فیزیکی دارد گرایش دارند و کمتر به سراغ مشاغلی که وابسته به مهارت های فنی و فکر خلاقانه است می روند.

 

چگونگی نقش زنان در کاربرد و پیشبرد علوم و فنون، می تواند به بهبود وضعیت جامعه و خانواده منجر شود که البته چراییهای قصور در این مهم، واکاوی بیشتری را می طلبد.

 

اگر بسترهای لازم برای تحصیلات عالی بانوان و اشتغال عادلانه آنها ایجاد شود و بانوان در مشاغل مرتبط با استعدادشان مشغول شوند، بهره وری و کارآمدی در جامعه و کارآفرینی و جهش علمی و اقتصادی را در جامعه شاهد خواهیم بود.

 

فرزند آوری و تربیت آنها از وظایف اصلی بانوان است. تا آن جا که با ایجاد محیط آرامش بخشی در خانواده و تربیت اصولی فرزندان و همراهی صمیمانه و همدلانه با همسرشان می توانند در شکوفایی جامعه و خانواده نفش تعیین کننده ای داشته باشند.

به شکل طبیعی، بعضی از شغل ها مخصوص بانوان است و با بکارگیری آنها در این مشاغل، موجباتِ تحولاتِ بنیادین در جامعه را فراهم می شود.

 

امروزه زنان نقش مهم و در حال گسترشی در زمینه کسب و کار دارند.

ضرورت کارآفرینی زنان را باید با افزایش و گسترش فرصتهای شغلی بر مبنای خلاقیت که بار فرهنگی-ارزشی آن قابل کنترل است، پاسخ مثبت داد و از آنجا که زنان دارای طبع لطیف و مادرانه ای هستند باید شغلی را انتخاب نمایند که برای آن از هر حیث آمادگی داشته باشند.

فرایند کارآفرینی زنان را می توان از اشکال متنوعی بررسی کرد و آن را متاثر از مجموعه عوامل فردی، محیطی و سازمانی دانست.

 

حضور زنان به عنوان نیمی از منابع انسانی در اجتماع ضروری و حیاتی است. با افزایش سطح تحصیلات زنان و رویکردهای نوین و مثبت، شاهد مشارکت و همکاری زنان پا به پای مردان در عرصه تجارت، تصمیم گیری، مدیریت، افزایش بهره وری در صنعت و مسیولیتهای اجتماعی هستیم.

به گواهِ تاریخ، بانوان در غالبِ کشورهای پیشرفته و مترقی، دارای مدارج عالی دانشگاهی و صاحبِ تخصص و مهارت بالا در حرفه هایِ شغلی گوناگون هستند.

آنجا که بانوان با مدیریت صحیح.نقشهایِ همسری و مادری و حرفه ای در جامعه را به نیکی مدیریت و راهبری می کنند.

مدیریت رفتاری و مدیریت نیروی انسانی از شاخصهای پیش رو در موفقیت مجموعه های شغلی و دانش بنیان است و از آنجا که بانوان روحی لطیف و سرشار از احساس و عاطفه دارند، قادرند در تعامل با نیروهای انسانی زیربط به شکل ایده آلی در هم افزایی و بهره وری در تولید دانش و کارآفرینی نقش آفرین باشند.

 

به تجربه ثابت شده است که مردان یک جامعه موفق، همیشه با همکاری و مساعدتِ بانوان، موفقیت و پیشرفت را تجربه می کنند و با اِتکاء به نیروی انسانی مستعد و آموزش دیده در تولیدات علمی و کارآفرینی، دست برتر را دارند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.