برنامه ریزی جهت پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کهگیلویه وبویراحمد
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
انجام آزمایشات مرتبط با پایش، غربالگری، و مراقبت های فعال و غیر فعال از الزامات مهم در کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز؛ با حضور مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری، رئیس سازمان جهادکشاورزی، دامپزشکی، مرکز بهداشت، محیط زیست و سایر اعضا جلسه ستاد استانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در محل جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.

دکترحسینی کیا، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان در این جلسه اظهار داشت: با فرا رسیدن فصل سرما و مشاهده گزارشاتی از موارد بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورهای همسایه،ضرورت دارد اعضای ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اجرای مصوبات ستاد با هماهنگی کامل با اداره کل دامپزشکی استان کمافی سابق همکاری کنند.

وی افزود: این بیماری از ابعاد اقتصادی و انسانی می‌تواند خسارات زیادی را به پرورش دهندگان و جامعه تحمیل نماید ولی بعد انسانی آن به دلیل احتمال نوترکیب شدن ویروس بوجود می‌آید و منجر به سرایت از انسان به انسان گردیده و می‌تواند باعث مرگ و میر گسترده در جمعیت انسانی شود.

دکترحسینی کیا با بیان اینکه ویروس با گذشت زمان و جهش ژنتیکی میتواند رفتار متفاوت تری نسبت به گذشته از خود بروز دهد اظهار داشت: رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی از راهکارهای مقابله با شیوع احتمالی است.

وی ادامه داد: برنامه های پایش و مراقبت از بیماری هم به صورت فعال و هم به صورت غیر فعال در حال انجام است و باید هر زمان که کانونی از این بیماری مشاهده و تایید شد اعضای ستاد این آمادگی را داشته باشند که به صورت هماهنگ عمل کرده و ضمن کنترل بیماری، خسارات ناشی از آن را به حداقل برسانند.

دکترسیدعلی معتمدی پور، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، امنیت غذایی را یکی از مهم ترین مولفه های امنیت عمومی در دنیا عنوان کرد و گفت: ما به عنوان متولیان بخش کشاورزی، وظیفه بسیار مهمی در برقراری امنیت غذایی کشور در زمینه تولید، کنترل بیماری های مشترک بین انسان، دام و پرندگان و همچنین سلامت و بهداشت تولیدات کشاورزی بردوش داریم که باید در انجام درست این وظیفه با هوشیاری هر چه بیشتر عمل نماییم.

رئیس کارگروه پدافند غیرعامل کشاورزی و امنیت غذایی استان بر پیش آگاهی، اطلاع رسانی و هماهنگی بین دستگاهی، هم در زمینه تشخیص بیماری ها و هم در زمینه آگاهی رسانی به جامعه تاکید کرد.

دکتر سیدرضا غلامی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری، با تاکید بر حفظ سلامت جامعه در پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، افزود: همه دستگاه های اجرایی، دامپزشکی استان را در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری همراهی و مساعدت نمایند.

انتهای پیام/

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.