برگزاری نشست جریان شناسی سیاسی در فضای مجازی توسط بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد/ در شرایط بحران باید اختلافات کنار گذاشته شود
۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
به مناسبت دهه بصیرت دکتر شهرام مهدوی مطلق میهمان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گچساران بودند، و با موضوع روش جریان شناسی سیاسی به ایراد سخن پرداختند.
ارسال توسط : منبع : پیوارنیوز
پ
پ

به گزارش پیوارنیوز، به مناسبت دهه بصیرت دکتر شهرام مهدوی مطلق میهمان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گچساران بودند، و با موضوع روش جریان شناسی سیاسی به ایراد سخن پرداختند.

در این کارگاه سیاسی که در فضای مجازی برگزار می شد، دکترشهرام مهدوی مطلق با تکیه و تاکید بر مقوله «روش» برای ریل گذاری و بازشناسی اندیشه ها، اشاره کرد و گفت: مبحث جریان شناسی سیاسی عمدتاً پیرامون، احزاب، نحله ها و… سیاسی رقم خورده که فرضاً منشاء آنها چه بوده و از کجا آمده اند، رهبران آنان که بودند، تحلیل این روایات متناسب با زاویه دید و علایق و سلایق روایتگر لحاظ شده، لذا بیش و پیش از چنین دسته بندی اطلاعاتی نیازمند توجه به روش شناسی در حوزه جریان شناسی سیاسی هستیم.

مسئول سابق بسیج دانشجویی کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: اغلب افراد در تحلیل مسائل؛ یک سازمان ذهنی مشخصی ندارند، از این رو در تحلیل سیاسی پراکنده گویی زیاد داریم و این موضوع را می‌توانیم در مسائل مختلف از جمله در تدوین پایان نامه ها و یا برخی یادداشت های سیاسی و … مختلف نیز ببینیم،از طرف دیگر تمرکز بیش از حد در برخی جاها بر روی روش ها، باعث فراموش شدن اصل مطالب شده و محتوا نادیده گرفته شود.

مهدوی مطلق اظهار کرد: بهتر است جریان‌شناسی را روشمند کنیم، چراکه اگر جریان شناسی را روش بندی کنیم در بحث محتوا، زودتر‌ و مطمئن تر و کم اشکال تر به نتیجه می رسیم.

وی درادامه افزود: قبل از ارائه روش‌های جریان شناسی؛ باید از ریل اندیشه‌ها شروع کنیم، چرا که اگر که جریانات همواره مبتنی بر اندیشه ها و ره یافت های مشخصی باید باشند تا بتوانند جریان و یا جبهه جریان سازی محسوب گردند و مشخص کردن مدل اندیشه‌ها برای ارائه روش ها لازم هست، اگر یک گروه یا جریانی مدل اندیشه ای آنان مشخص نباشد، نمی توانند خودرا جریان بنامند، در این کار گاه ما در مبحث اندیشه ،فقط اندیشه اسلام سیاسی را که نظام جمهوری اسلامی ایران بر آن استوار است را به عنوان مدل اندیشه ای برش و انتخاب می کنیم تا روش های جریان شناسی را براساس آن ارائه دهیم، برش زدن و محدود کردن مبحث خود هم در ارایه محتوا یک روش کاری هست که خوب هست توجه کنیم . برای مثال یک مقاله را اگر بخواهیم بنویسیم حتماً باید برای آن، زمان و یا مکان مشخص و چارچوب های اندیشه‌ای داشته باشیم تا به نتیجه نزدیک تر و نزدیک تر شویم.

مسئول سابق بسیج دانشجویی کهگیلویه وبویراحمدتصریح کرد: اگر یک مسئله ابتدا و انتها نداشته باشد هم به نتیجه نمی‌رسد، مبنای کار ما در این کارگاه بررسی انواع روش ها با در نظر گرفتن نسبت دین و سیاست، و روش های تشخیص مواجهه جریانان با دین و سیاست است مدل های مواجهه با دین و سیاست صحت چهار اصل، ۱)تبعیت دین از سیاست ۲) سازگاری دین و سیاست ۳) جدایی دین و سیاست ۴) وحدت دین و سیاست است.

دکترشهرام مهدوی مطلق بیان کرد: چه در سیاست رسمی که دیپلماسی است و چه در دیپلماسی عمومی ،مواجهه با مقوله دین و سیاست را می توان رصد کرد،مثلا دست دادن زن و مرد در دیدار های رسمی دیپلماتیک یک عرف سیاسی است که دین اسلام بر نمی تابد، امارفتار یک دیپلمات مسلمان شیعه و یا سنی در چنین موقعیتی تابعی از نگاه آن شخص به مقوله دین و سیاست است اگر دست دهد قطعا قائل به تبعیت دین از سیاست یا سازگاری دین و سیاست دارد و برای دین ارزش ذاتی قائل نیست و برعکس و در دیپلماسی عمومی مثلا همین نوع دست دادن ها در میادین ورزشی یا تجاری و … نیز قابلیت بررسی دارد.اندیشه امام خمینی (ره) و مدل رهبر معظم انقلاب، مدل وحدت دین و سیاست است که امامین انقلاب معتقدند که اسلام همه چیز آن سیاسی و اساساً سیاسی است.

مهدوی مطلق اظهار کرد: طریقه وسیره ائمه اطهار و علمای تراز اسلامی هم در ادوار تاریخی همین وحدت دین و سیاست بوده است که شدت و ضعف آن متناسب با زمان ها و مکان ها و شرایط حال، فراهم می شده است؛

کلام مشهور آیت الله مدرس که سیاست ما عین دیانت و دیانت عین سیاست است همین اندیشه بوده و یا در بحث فتوای میرزای شیرازی در قضیه امتیاز تنباکو نیز همین اندیشه اسلام سیاسی است و حضرت آقای شیرازی (ره) نگفتند که تنباکو حرام است و بیان کردند که استعمال توتون و تنباکو و دخانیات در حکم محاربه با امام زمان است، یعنی کشاندن پای امام عصر در دادن یک امتیاز سیاسی و اقتصادی به هرکشور بیگانه است، این خود به عینه یعنی اسلام سیاسی یعنی انتظار هم خود سیاسی است، قاطبه ی علما در اسلام و انقلاب در طول تاریخ این بود یعنی سیاست ما عین دیانت مااست.

وی افزود: از روش های که می توان جریانات سیاسی را بشناسیم می توان به این موارد اشاره کنیم، اولین مرحله آن روش گفتمانی است که شیوه مهم برای اثبات حقانیت یک جریان هست و می توان تشخیص بدهیم یک جریان را بپذیرید یا رد کنید و افراد یک جریان چه نسبتی با انقلاب اسلامی دارند و با مدل ها ره یافت‌های نظام چگونه منطبق می شوند و جریان را با گفتمان می شود در گفتار اشخاص تشخیص بدیم ، یک جریان سیاسی شاخص یا اشخاص اصلی جریان سیاسی لابد، مقاله ها و بیانیه هایی دارند که در آنها کلیدواژه هایی به کار رفته که این کلید واژه ها دال مرکزی دارد از این نوع گفتمان ها می توانیم مدل دربیاوریم و جریان را راستی آزمایی کنیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: دومین روش تطور گفتمانی یعنی بررسی سوابق گفتمان افراد با مطالعه تاریخی است، اینکه این شخص در گذشته چه گفته حرکت و نگاهش چه بوده و در عصر حاضر چه می‌گوید و رفتار و حرکاتش چگونه است پس در روش تطول گفتمانی سوابق افراد رو بررسی می کنیم؛ تا ببینیم ، جریان و افرادی که الان ادعاهایی دارند در مقایسه با گذشته خوشان ،ثبات گفتمانی دارند یا تغییر کرده اند و این تغییر در چه جهتی بر مبنای شاخص، اسلام سیاسی است. مثلاً سخن امام خمینی (ره) رو ببینیم که، مثال روشنی که می توانیم بزنیم نگاه به صحیفه امام خمینی(ره) است، مثلاً سخن امام در دهه ۴۰ و ۶۰ هیچ تغییری از اصل آن نکرده است و همین طور مقام معظم رهبری در طول زمان یک گفتمان واحد داشته که مثلا گفتمان کتاب انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری و یا طرح کلی اندیشه اسلامی با بحث های کنونی معظم له درهمین روزها هیچ تغییری نکرده است.

شهرام مهدوی مطلق گفت: درمرحله سوم اینکه نحوه مواجهه جریانات با بحران ها خصوصاً بحران های ملی است، که روش راستی‌آزمایی میدان است و هم جنبه تاریخی دارد و زمان های پیشرو خواهد داشت، در شرایط بحران ما باید اختلافات را کنار بگذاریم مثلاً در شرایط کنونی کرونا ما باید اختلافات را کنار بگذاریم به حل مسئله بپردازیم که پیامدهای آن مسائل ملی را در بر می گیرد، البته عده ای در بحران ها دنبال مطالبات دیگری هستند.

مهدوی مطلق با ذکر مثال هایی در این خصوص ادامه داد: به طور مثال جنگ تحمیلی ،تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان ،حوادث سال ۷۸؛ فتنه ۸۸، سیل و زلزله ها، ترورهایی که در کشور اتفاق افتاد؛ شهادت حاج قاسم، قضیه هواپیمای اوکراینی و شهادت شهید فخری زاده و قصد حمله به مجلس و …نمونه هایی از حوادث و بحران هایی هستند و بودند که می توان میزان دلسوزی جریانات و افراد شاخض را با آنها بسنجیم و نتیجه بگیریم؛ مثلا در قضیه فتنه ۸۸ حرف ما با آنهایی که هنوز نسبت به آن ممکنه مردد باشند این است که اگر قضیه انتخابات و تقلب در آن بوده ،و یا هدف محض آقای احمدی نژاد بوده، شعار نه غزه نه لبنان برای چه بود؟ و یا حمله به عزادران حسینی چه ربطی به مثلا تقلب در انتخابات و .. داشت و در چنین مواردی است که دلسوزان واقعی انقلاب باید به صحنه بیایند .

مهدوی مطلق عنوان کرد: روش بعدی روش طولی تاریخی است که در روش طولی _ تاریخی که ریشه جریانات و موانع عملکردها، تلاقی آن ها با همدیگر را در موضوعی مشترک بررسی می کنیم، برای مثال نسبت جریان های روشنفکری و ناسیونالیستی ایران در طول تاریخ و خصوصا از دوره قاجار تا انتهای دولت پهلوی ها که دوره تاراج ایران توسط دولت های بیگانه شرقی و غربی است و قسمت های زیادی از ایران جدا شد و خود ایران به چند تکه تقسیم شد، با مسئله ایران چگونه بود، کجا از ایران و ایرانی دفاع کردند؟ مدعیان روشنفکری و آزادی چگونه با دیکتاتوری های قاجار و پهلوی یکی بودند؟ یا واکنش مدعیان آزادی در ایران در برابر اعدام شیخ فضل الله نوری یا نواب صفوی یا کنار زدن مصدق چه واکنش و عملکردی داشتند؟

وی در پایان این نشست مجازی یادآورشد: روش جامعه شناسیِ معرفت، نحوه تولد، رشد و تکوین و زاد و ولد یک اندیشه در بستر اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد، بر مبنای تئوریک است که ما باید مبانی تئوریک را بشناسیم، و روش‌شناسی ها را بدانیم، باید اخبار سطح اول را رصد کنیم و برای راستی آزمایی مدعیان به این معنا که افرادی که در جامعه خودشان را مرجع می دانند دقت کنیم که چه اندازه افکار بومی این ها متناسب با سرزمین و هنجارهای خود می باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.